Dåligt rykte pga Macchiarini?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Gäst »

Hur tror ni KI:s försämrade rykte nationellt och internationellt sett pga hela grejen kring Macchiarini kommer att påverka om man har examensbevis från KI? Kommer det påverka ens chanser att få jobb som läkare eller att forska i Sverige eller utomlands? En hel del menar ju att t om Nobelprisets rykte kan vara skadat, så borde inte en enskild läkares examen också riskera att förlora anseende?

Tror ni för övrigt detta kommer påverka antal studenter som söker och liknande? Många som jobbar eller forskar på KI har ju gått ut i media och sagt att det är fel på hela miljön. Ett par har ju visserligen sagt emot, men om det är så utbrett att anställda tycker att något är skevt lär ju allmänhetens och potentiella framtida studenters syn på KI påverkas.
Jspr

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Jspr »

Tror inte det kommer påverka ngt direkt. Om ½år kommer de flesta glömt det här och det är business as usual. Kanske om man specifikt arbetar med strupkirurgi och eller forskar på området kan det spela roll på sikt.

Lika mkt skit pågår i forskarvärlden som inom politik, näringsliv etc. Inget nytt under solen.
Betyg

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Betyg »

Sjukhus i EU bryr sig inte om skolans rykte när man har läkarlicens verkar det som. Det är synd, men det finns ju inga betyg i Sverige heller så det förstör också.
Så KIs rykte är helt oväsentligt för jobbsökningar.

USA/kanada/aus är de enda länderna som bryr sig om det tror jag, men läkaryrket är inte så bra där längre så det är inte värt mödan.

Tror inte skandalen påverkar så mycket, möjligen lägre status forskningsmässigt.
Gäst

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Gäst »

Ärligt talat tror jag inte att detta kommer få någon betydelse alls, mer än att KI under överskådlig framtid lär skärpa sitt rekryterings- och granskningsförfarande.
Gäst

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Gäst »

Många söker ju dock just KI för att de tror att det kommer ge dem stora chanser till arbete utomlands. Så antingen borde den chansen väl försämras när ryktet blir sämre, eller så hade KI aldrig särskilt bra internationellt rykte från första början? Om ingen bryr sig ändå menar jag.
Ossa faciei

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Ossa faciei »

"Ryktet" spelar ingen roll i lejonparten av länder. Det är helt delusional att tro det tyvärr. Jag tänkte också på det när jag började på KI.

Det har knappt någon betydelse öht lol. Det är därför läkare från low-tier unis i östeuropa får bra läkartjänster i rika länder. Allt handlar om licens & erfarenhet som läkare. Det är inte som i finansvärlden.

I USA spelar ryktet roll, men USA är ett sjunkande skepp.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Nils »

En enskild skandal är inte något problem om den hanteras på ett bra sätt. Jag skulle också gissa att detta inte har någon långsiktig negativ påverkan på KI:s rykte.
Gäst

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Gäst »

Något som kännetecknar den här skandalen är ju att den inte har hanterats bra. Jag är inte helt övertygad, men hoppas att ni har rätt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Dåligt rykte pga Macchiarini?

Inlägg av Nils »

Jag tänker att det blev en skandal eftersom felet inte hanterades bra. Nu verkar frågan däremot tas på stort allvar. Förhoppningsvis hanteras den korrekt i fortsättningen.
Skriv svar