Missar jag något om jag hoppar några föreläsningar?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Marimaxmox
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2015, 16:36

Missar jag något om jag hoppar några föreläsningar?

Inlägg av Marimaxmox »

Har hoppat över några av föreläsningarna och istället bara läst sidorna och gått igenom lärandemålen. Jag tycks inte missa något men jag vet inte om jag kommer få en bakläxa i framtiden.

Har någon erfarenhet av att hoppa över några föreläsningar och istället gå igenom det själv?
Senast redigerad av Marimaxmox den 15 feb 2016, 21:24, redigerad totalt 2 gång.
Jspr

Missar jag något om jag skippar föreläsningar? DFM1

Inlägg av Jspr »

Du kan ju titta på tentorna redan nu och se. Föreläsningar är valfria och ett av flera verktyg för inläsningen.

Många föreläsningar på KI håller dock mycket hög klass och jag rekommenderar därför att gå. Inte med avseende på att klara tentan eller ej, utan mer att du är i en jävligt privilegierad position och se fan till att suga ut allt du kan.
Protruded maxilla

Missar jag något om jag skippar föreläsningar? DFM1

Inlägg av Protruded maxilla »

Jag skippar allt frivilligt och går endast på det obligatoriska. Några föreläsningar är intressanta och dem går jag på dock.

Jag lär mig själv på 1h vad man lär sig på föreläsningar på 3h, det blir också mer strukturerat och bekvämt när man pluggar hemma. Sedan sparar man tid med transport/matlåda.

Jag forskar, pluggar språk vid sidan om och jobbar så det känns onödigt att slösa så mycket tid på föreläsningar. Om man är väldigt begåvad så är det enklare att plugga själv eftersom föreläsningarna kan täcka sådant man redan kan & har ett långsammare tempo.

Jag får bäst resultat i hela klassen, kan mest på gruppövningarna etc så det fungerar uppenbarligen. Det viktiga är att man har drivet att plugga & följer med kursplaneringen. :glad:
Retruded maxilla

Missar jag något om jag skippar föreläsningar? DFM1

Inlägg av Retruded maxilla »

Protruded maxilla skrev:Jag skippar allt frivilligt och går endast på det obligatoriska. Några föreläsningar är intressanta och dem går jag på dock.

Jag lär mig själv på 1h vad man lär sig på föreläsningar på 3h, det blir också mer strukturerat och bekvämt när man pluggar hemma. Sedan sparar man tid med transport/matlåda.

Jag forskar, pluggar språk vid sidan om och jobbar så det känns onödigt att slösa så mycket tid på föreläsningar. Om man är väldigt begåvad så är det enklare att plugga själv eftersom föreläsningarna kan täcka sådant man redan kan & har ett långsammare tempo.

Jag får bäst resultat i hela klassen, kan mest på gruppövningarna etc så det fungerar uppenbarligen. Det viktiga är att man har drivet att plugga & följer med kursplaneringen. :glad:
kurskamrat t4? :) du låter exakt som en viss klasskamrat.
jagvetvem

Missar jag något om jag skippar föreläsningar? DFM1

Inlägg av jagvetvem »

Jag skulle inte börja skippa föreläsningar redan i termin 1. Pluggar du till läkare för att klara tentorna eller för att lära dig mer utöver kurslitteraturen? Hur kul är det att plugga ensam i 6 år utan att se en föreläsare eller kursare? Läkarprogrammet är inte en distanskurs.
Marimaxmox
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2015, 16:36

Missar jag något om jag skippar föreläsningar? DFM1

Inlägg av Marimaxmox »

jagvetvem skrev:Jag skulle inte börja skippa föreläsningar redan i termin 1. Pluggar du till läkare för att klara tentorna eller för att lära dig mer utöver kurslitteraturen? Hur kul är det att plugga ensam i 6 år utan att se en föreläsare eller kursare? Läkarprogrammet är inte en distanskurs.
Det förstås, men jag fick inte ut mycket av det första seminariet och har gått på minst en föreläsning varje dag och likaså har jag inte fått ut mycket av det. Jag kommer att skippa morgondagens seminarium och se hur det går och om jag upplever någon skillnad i retention av materialet jmf med första seminariet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Missar jag något om jag skippar föreläsningar? DFM1

Inlägg av Nils »

Marimaxmox skrev:Det förstås, men jag fick inte ut mycket av det första seminariet och har gått på minst en föreläsning varje dag och likaså har jag inte fått ut mycket av det. Jag kommer att skippa morgondagens seminarium och se hur det går och om jag upplever någon skillnad i retention av materialet jmf med första seminariet.
Är inte seminarier obligatoriska?
Gäst

Missar jag något om jag hoppar några föreläsningar?

Inlägg av Gäst »

Nils skrev:Är inte seminarier obligatoriska?
T1 seminarier är inte obligatoriska när jag gick T1. De fungerar som miniföreläsningar. I T2 är de flesta seminarierna obligatoriska då de fungerar som muntligt förhör.
Halu

Missar jag något om jag hoppar några föreläsningar?

Inlägg av Halu »

Problemet med läkarprogrammet är alla dessa överbegåvade människor som ger råd till oss vanliga dödliga.
Om du inte vet om du klarar dig utan så rekommenderar jag att du läser på området innan föreläsningen och sen går dit och kollar om det kändes onödigt att vara där. Gör det det tillräckligt många gånger, och du känner att du håller tempot med egenplugget så kan du ju överväga vad som är mest tidseffektivt.
Personligen har jag gått på alla föreläsningar genom programmet, men så är man ju bara läkarnormalbegåvad också.
Skriv svar