Färre reserver i år?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
Jennifer

Färre reserver i år?

Inlägg av Jennifer »

Hej!
Är det bara jag som inbillar mig eller känns det inte som att färre reserver kontaktas i år jämfört med föregående år? Ingen reserv från BI har kontaktats i Örebro än, är inte det ovanligt såhär efter uppropet och allt?
:ledsen:
Gast

Färre reserver i år?

Inlägg av Gast »

Jag tycker också det. Jag har inte koll på överintaget hos alla lärosäten, men visst har det ökat över de fem senaste åren i varje fall. Det kan vara en del av anledningen till varför färre reserver antas. Dock känns det ändå konstigt att det kan vara så pass stor skillnad med ex ett år sedan. om överintaget är större med några personer och man slår ut det på varje kvot så är det kanske bara 1-2 personers övervintag/kvot. Kan det verkligen påverka så mycket?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Färre reserver i år?

Inlägg av Nils »

Överintaget i urval 2 (totalt i hela landet) ökade med 44 personer jämfört med förra våren - ett minskat reservintag kunde därför förväntas.

Antalet reservintagna är ofta betydligt lägre än deras reservnummer. En bidragande anledning till detta är förmodligen att när en person blir reservintagen på ett ställe så släpper denne sin eventuella antagningsplats vid en ort, varefter samma sak upprepas med nästa person som blir reservintagen till platsen som just blev ledig, och så vidare tills det är en hel kedja av förskjutningar / reservintagningar, fastän det egentligen bara var en person som avsade sig sin plats till att börja med. Sedan är det förmodligen också många som har svårt att kunna tacka ja till en plats med så kort varsel som de får vid reservintaget.
Ellen

Färre reserver i år?

Inlägg av Ellen »

Hej Nils!
Med tanke på hur det ser ut just nu i Örebro, utan någon antagen reserv, skulle du då gissa på att jag blir antagen som reserv 4 (BI) , eller ser mina chanser dåliga ut?
Gäst

Färre reserver i år?

Inlägg av Gäst »

Jag undrar samma sak. Frågade syven och hon sa att de inte har ringt in någon reserv. Är reserv 4 i HP, Örebro.
Gast

Färre reserver i år?

Inlägg av Gast »

Ja överintaget i Urval 2 var ju 170 stycken totalt för alla läkarprogram så det är ju en del att ta av....
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Färre reserver i år?

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att #4 räcker till antagning i både BI och HP, dock mindre säkert i HP och egentligen inte helt säkert i någondera kvoten med tanke på överintaget.
Evelina

Färre reserver i år?

Inlägg av Evelina »

Jag blev precis uppringd av linköping och lämnar därmed min plats (BI reserv 2 efter urval 2) i Örebro!
Låst