Vad händer om man inte klarar tentorna på termin 1?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
anonym

Vad händer om man inte klarar tentorna på termin 1?

Inlägg av anonym »

Hej!
Jag undrar vad som händer om man inte klarar tentorna under termin 1? Får man gå om termin 1 om man vill? Måste man då söka läkarprogrammet på nytt och konkurrera med alla andra som vill börja på läkarprogrammet eller har man en given plats eftersom man redan blivit antagen till programmet en gång?
Jag vore väldigt tacksam för svar.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Gå om termin 1

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

I Linköping så räcker det att du klarar obligatoriska moment för att kunna börja T2!
Om du inte klarar tentan efter T2 då kan du säga till , att du vill börja om T1 ! Du får börja T1 igen så länge det finns plats.
Mustafa Al-Attar
anonym

Gå om termin 1

Inlägg av anonym »

Tack så mycket för svaret Mustafa Al-Attar.

Du skrev "du får börja T1 igen så länge det finns plats" och jag undrar vad det innebär? Behöver man söka på nytt och konkurrera med alla andra nya läkarstudenter eller har man någon form av förtur?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Gå om termin 1

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nej du behöver inte söka igen, termin ansvarig kommer bara se om det finns en plats, Det kan vara till. ex. att en grupp består av 5 personer bara, och då är det ingen fara om de blir 6 istället!
Mustafa Al-Attar
Eli

Gå om termin 1

Inlägg av Eli »

I Göteborg är det bara att fortsätta om man vill, men det finns kurser längre fram som baseras på kunskap från kurserna på tidigare terminer. Jag tror man generellt sett får ha en termin efter sig. Så man har tid på sig att göra omtentor. Det finns alltid en omtenta på sommaren också om man inte klarar den/vill göra den på terminen. Jag vet inte var du läser, men i Göteborg behöver man inte oroa sig i alla fall, man fixar det :). Tycker man att man har missat för mycket och vill gå om kursen helt så kan man göra det också, men det är nog bäst du pratar med en SYV för att få veta hur det går till.
Skriv svar