Reserv och anstånd

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
Maiyah
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 dec 2008, 14:09

Reserv och anstånd

Inlägg av Maiyah »

Jag måste haft världens tur med lottningen till KI till hösten för jag ligger hyfsat till för att kunna komma in. Dock förmodligen inte förren till reservintaget. Och man vet ju inte med tanke på konjukturen mm..

Men ändå, jag trodde att det var helt kört så min man har tackat ja till ett jobb i USA under hela hösten. Vi har två barn det ena 2 och det andra 3 veckor. Jag hade tänkt försöka bli antagen igen till våren och skriva HP i höst samt återigen söka via PIL till våren. Men jag sökte såklart nu med eftersom det är så svårt att komma in.

SÅ frågan är, vad gör jag? Är min abosluta dröm att komma in, samtidigt blir det oerhört svårt att försöka plugga ensam hemma medan min man är i USA och jag har två barn och ingen dagisplats eftersom vi nyligen flyttat till Sollentuna där det är milslånga köer till dagis..

Dessutom är biljetterna redan bokade och vi har även ett hus som företaget betalar som vi ska bo i..

Finns det någon möjlighet att söka anstånd om man skulle komma in? Och om inte, hur många poäng måste man ta för att få vara kvar på utbilningen? Vår resa är bokat 2 september men jag kan nog boka om den ett par veckor för att hinna vara med på starten..och jag hinner ju gå på uppropet och hoppas på att få en plats.

Svårt att be om uppskov innan man kommit in..så jag känner mig helt förtvivlad. Någon som har erfarenhet av uppskov, eller bara i allmänhet nått bra tips?

Tänkte ringa antagningsenheten på KI men vill inte riskera att bli borttagen från listan när jag berättar hur det ligger till..
mattsand
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 maj 2009, 11:47

Re: reserv och anstånd

Inlägg av mattsand »

varför inte bara ta mammaledigt? det kan de knappast neka dig?
Maiyah
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 dec 2008, 14:09

Re: reserv och anstånd

Inlägg av Maiyah »

Fungerar det? Trodde inte man fick det eftersom man ju liksom vetat om att man varit gravid ett tag innan man ansökte? Fast föräldraledighet står ju som en anledning, och alla vet väl om att de ska få barn ett bra tag innan det kommer :-)

Min minsa är född i juni så det kanske kan vara tillräckligt för att få anstånd att säga att man ska vara hemma med henne? Även om man kommer in som reserv?
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Re: reserv och anstånd

Inlägg av idolin »

Hej

Jag kan nog svara lite på dina funderingar. Jag kom nämligen in på KI till våren -09 men sökte anstånd (tills nu i höst) och fick det eftersom min lilla son var så liten fortfarande ammades så mycket att jag tyckte jag behövde vara hemma med honom längre. Jag blev dock antagen på första intagningen och sökte anstånd direkt och det är en fördel eftersom det är en viss handläggningstid. Det går dock att söka anstånd sen också men då ska man skicka in ansökan fort som bara den. Det ska föreligga särskilda skäl, som man typ inte ska ha vetat om när man sökte, för att få anstånd, men de gör en bedömning i varje enskilda fall. Men istället för anstånd (om man får avslag på den ansökan) kan man ta platsen, gå på uppropet, gå på utbildningen i ett par veckor och sedan ta studieuppehåll för att vara föräldraledig.

Det står mer på KI:s hemsida. Sök på "anstånd" i sökfältet. Sen tycker jag absolut att du ska ringa både Antagningen (Alexandra hette hon som handlade mitt ärende) och Tuija på Studievägledningen. Jag fick jättebra hjälp av dem och de var väldigt trevliga de jag pratade med. Antagningen vad gäller antsåndsfrågor och studeivägledningen vad gäller studieuppehåll. De kommer så klart inte stryka dig från någon ev. plats. På ett eller annat sätt kommer det lösa sig för dig!

Fråga gärna mer om du undrar något.

Lycka till!
g211
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:52

Re: reserv och anstånd

Inlägg av g211 »

"Jag ska ut och resa" eller "jag ska jobba på andra sidan jorden och trodde inte jag skulle komma in" kommer inte leda till att du får anstånd enligt min erfarenhet. Föräldraledighet tror jag inte anstånd rent generellt var tänkt för hellet men av uppenbara skäl är det ganska lämpligt att få anstånd även då och det bör du söka så snart du kan (ring - allt går så mycket fortare bara man ringer).

Anstånd för föräldraledighet ska i princip innebära att du inte visste att du var gravid förrän efter du sökte till din utbildning. Men som jag tidigare sa rör det sig bara om en skillnad i ord varför de kommer att välja att ge dig anstånd eftersom det är så oerhört mycket enklare för dem och för dig. Med föräldraledighet menar de där egentligen snarare frågor som "mitt barn blev sjukt" än "jag är gravid".

Den 15:e Aug ska anmälan inkommit för att behandlats innan terminsstart.
Maiyah
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 dec 2008, 14:09

Re: reserv och anstånd

Inlägg av Maiyah »

tack för svaren! nu när jag läste andra antagningsbeskedet inser jag dock att jag nog inte har någon chans..så det blir ju inte aktuellt i alla fall. suck, får åka hem från USA och skriva hp igen istället...och hoppas på våren. det som var så nära!!

ringde KI men de kunde inte säga om jag kunde få anstånd eller ej, men det låter ju bra att man kan ta platsen och sen ta studieuppehåll! ifall jag mot alla odds ändå skulle komma in, har en ombokningsbar biljett så jag kan stanna ett par veckor om det skulle behövas!
Galanx
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 jul 2009, 00:05

Re: reserv och anstånd

Inlägg av Galanx »

Om du är så nära nu så kommer du säkert att komma in till våren! Tills dess borde ni även hinna få dagisplatser?
Låst