Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Nils »

Vad jag har hört ryktesvägen finns det saker på termin 1 och 2 som är svåra att få tillgodoräknade om man inte har börjat ännu med de kliniska terminerna.
Lillena

Byte till Ki från Gbg efter termin 5

Inlägg av Lillena »

Hej!
Är det någon som fått hoppa till termin 5 på KI efter 5 terminers studier i Gbg?!

Jag har i detta nu ansökt om tillgodoräknade efter 4 terminer i Gbg och blev då placerad i nitten av termin 3 i Sthlm... Frågan är om jag kan tjäna tid genom att läsa termin 5 här i göteborg denna vår och sedan få komma in på termin 5 i Sthlm... På så sätt skulle man också komma runt preklin-tentan i slutet av termin 4 på KI...

Så, finns det ngn där ute som fått tillgodoräkna sig ända fram till och med termin 4 på KI och vad hade ni i sådana fall läst innan?
Gäst

Byte till Ki från Gbg efter termin 5

Inlägg av Gäst »

En snabb titt på programöversikten för GU säger mig att nej, du kommer alltid att backa minst en termin. Detta för att KI har 4 terminer preklin jämfört med 5 terminer på alla andra lärosäten (vad jag vet). "Konsultationskunskap" och "Infektion, mikrobiologi och immunförsvar" som utgör T5 på GU är nästan exakt motsvarande det som KI-folk läser på T4 ("Den Sjuka Människan 2" med blandad patologi/farmakologi/mikrobiologi och medicinsk diagnostik).

Den tid motsvarande en hel termin som läkarprogrammet på KI "tjänar in" med kortare preklin går till de 30hp valbara kurser som ligger utspridda från T5 och framåt.
Gäst

Byte till Ki från Gbg efter termin 5

Inlägg av Gäst »

Insåg nu att du kanske inte fick svar på det du ville veta.

Anledningen till att du "blir placerad mitt i termin 3" efter 4 temriner på GU är för att KI har blandad pott med patologi/mikrobiologi/farmakologi utspritt på både T3 och T4. Jag vet inte vad "konsultationsvetenskap" på GU innebär, men 7.5hp är kortare än KIs diagnostikkurs som innehåller en massa klinisk kemi, fysiologi, radiologi osv. Diagnostiken har en egen tenta som man måste ha G på innan man får börja T5. (Till skillnad från den skriftliga preklintentan där man kan kugga och ändå få fortsätta på klin)

Preklintentan är en kurs som man ansöker om tillgodoräknande för precis som andra kurser. Individuell bedömning på det.
Lillena

Byte till Ki från Gbg efter termin 5

Inlägg av Lillena »

Hej och tusen tack för så snabbt svar!
Sitter här och våndas då jag måste tacka ja/nej till min plats i sthlm idag... Stora beslut då jag har barn på förskola som måste flyttas i kombination med detta osv...

Min undran är alltså om det finns en chans att börja termin 5 i sthlm efter att redan ha läst termin 5 i gbg. Alltså räknar jag då med att förlora en termin minst iallafall.

Har kommit igenom Åke Rökaeus nålsöga och fått tillgodoräkna mig alla moment på de tidigare kurserna (DFM1-3).

Ser inte vad i högre terminer i gbg som skulle kunna vara det som saknas för att uppfylla T1-T4 i sthlm...

Har helt enkelt panik för huruvida jag ska fortsätta termin 5 här nu ihopp om att få tillgodoräkna mig mer vid ett nytt försök till hösten... Eller om jag snällt ska ta mössan i hand och börja termin 3 igen. Stora beslut för hela familjen såklart...
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Byte till Ki från Gbg efter termin 5

Inlägg av Ahlstein »

Efter T5 i Göteborg tror jag snarare du hamnar i början av T5 på KI. Detta enl föregående person då T5 i GU verkar likna T4 på KI och den kliniska delen på KI T5 antar jag GU inte börjar innan T6? Jag tror precis som gäst ovan att du får räkna med att backa minst en termin vid byte från GU till KI i alla fall närmaste terminerna.

Som jag förstod det har du läst Termin 4 nu på GU och alla de moment ni läser under T5 (Konsultationskunskap samt Infektion, mikrobiologi och immunförsvar) läser ju vi på KI tidigare. Konsultationskunskapen (Här kallad medicinsk diagnostik) under slutet av T4 och Infektion + immunförsvar under andra halvan T3 + T4. Så det är ju ganska tydligt att det inte går att tillgodoräkna sig i din situation. Vidare när det gäller DSM1 dvs andra halvan av T3 läses ju immunsystem och infektion i samma kurs som patologin. Där kan du kanske tillgodoräkna dig den del av kursen som är patologinriktad då ni verkar haft 15p Pato?
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Lillena

Byte till Ki från Gbg efter termin 5

Inlägg av Lillena »

Tack Ahlstein för ditt svar! Hoppas precis på det du skriver: att jag får tillgodoräkna mig DSM2 efter att jag läst termin 5 här i Gbg i vår.

Som du också skriver så är det ju helt logiskt att jag inte placerad längre fram på KI än vad jag blev. Hade dock hoppats att min redan genomförda patologi skulle täcka upp för DSM1... Där tror jag dock att jag har blivit lite lidande av att vår kursansvarige inte har en ordenlig målbeskrivning för hela kursen... Såklart väldigt svårt för ansvariga på KI att värdera vad det är jag har läst när någon sådan inte finns att tillgå. Ska dock försöka pressa fram en sådan asap...

I nuläget lutar det åt att jag tackar jag till min plats på termin 3 på KI men att jag samtidigt går termin 5 här i gbg för att göra ett nytt försök med tillgodoräknanden till sommaren...

Om jag misslyckas med min plan, och ändå får gå termin 4 på KI till hösten, hur skrämd ska man bli av preklin-tentan då? Känns såklart läskigt att ge sig på en tenta som behandlar allt ni läst under två år. Visst ska ju vi ha läst motsvarande, men det är ju säkert olika var de olika lärarna har valt att lägga fokus tänker jag...
Gäst

Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Gäst »

Preklintentan är löjligt lätt jämfört med terminstentorna som den bygger på.
Sofiakl

Byte från GU till KI

Inlägg av Sofiakl »

Hej!

Någon som har erfarenhet av ett byte från GU till KI? Hur går detta till och efter vilka terminer är det möjligt om man vill undvika att förlora en termins studerande?
Skriv svar