4:e reserv i gbg...

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
klara354
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jul 2009, 23:15

4:e reserv i gbg...

Inlägg av klara354 »

Jag har googlat lite för att försöka stilla min nyfikenhet och det verkar som att jag kan räkna med en plats till hösten som 4:e reserv i hp gruppen efter första urvalet i göteborg...kan det stämma? Är det någon som har sökt förut och haft koll på hur många reserver som togs in då från min grupp?

Sen undrar jag om det ser bättre ut på cv:t att ha läst på KI...jag kommer att jobba utomlands och tänkte därför att ki kanske är mer kännt. I sverige är det säkert egalt men tänkte att det klingar bättre utomlands med tanke på nobelpriset...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 4:e reserv i gbg...

Inlägg av Nils »

klara354 skrev:Jag har googlat lite för att försöka stilla min nyfikenhet och det verkar som att jag kan räkna med en plats till hösten som 4:e reserv i hp gruppen efter första urvalet i göteborg...kan det stämma? Är det någon som har sökt förut och haft koll på hur många reserver som togs in då från min grupp?

Sen undrar jag om det ser bättre ut på cv:t att ha läst på KI...jag kommer att jobba utomlands och tänkte därför att ki kanske är mer kännt. I sverige är det säkert egalt men tänkte att det klingar bättre utomlands med tanke på nobelpriset...
Det beror lite på vart i världen du siktar... Om det gäller USA så är KI en fördel i konkurrensen, om det gäller andra länder så har Sverige ett relativt gott anseende till att börja med.

Via utbytesstudier kan man dock nätverka på olika ställen (och testa hur det känns att vara där); du bör därför se om det land och område som du har tänkt dig finns uppräknat på någon av läkarprogrammens utbytessidor.

http://läkarstudent.se/utland.html
klara354
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jul 2009, 23:15

Re: 4:e reserv i gbg...

Inlägg av klara354 »

Men Nils... jag vill ju höra att som 4:e reserv är det klart att du kommer in:) Jag sitter som på nålar..
klara354
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jul 2009, 23:15

Re: 4:e reserv i gbg...

Inlägg av klara354 »

USA känns inte särskillt aktuellt...men kanske sydafrika eller australien...kan man göra at där?
g211
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:52

Re: 4:e reserv i gbg...

Inlägg av g211 »

Båda är ju tidigare brittiska kolonier så hade det varit jag som skulle jobba där hade jag sett till att börja jobba i England och sedan vidare.

Annars är flytt till Australien ganska poppis bland läkare, har för mig att det finns någon myndighet där nere som bara sysslar med att få vårdpersonal att flytta till ingenmansland därnere. Ska kika lite närmare på det.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 4:e reserv i gbg...

Inlägg av Nils »

klara354 skrev:Men Nils... jag vill ju höra att som 4:e reserv är det klart att du kommer in:) Jag sitter som på nålar..
:oops:
Med reservplats 4 kan du räkna med antagning.
klara354
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jul 2009, 23:15

Re: 4:e reserv i gbg...

Inlägg av klara354 »

Tusen tack!
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: 4:e reserv i gbg...

Inlägg av PaxxoR »

Nils, kan du plz spara några platsgarantier till mig med? :wink: Skulle vara fett nice.. 8)
PaxxoR
Låst