Svar på första antagningen!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Svar på första antagningen!

Inlägg av PaxxoR »

Hej allihop,

jag blev inte antagen till någon av de sex läkarutbildningarna, men jag skulle väldigt
gärna vilja stå kvar på alla, samtidigt som jag tackar ja till mitt sjundeval.
Jag undrar om detta är möjligt, det står att man högst får tacka ja till 210hp om man inte är antagen, men det står också att man högst får stå kvar som reserv 165hp om man har blivit antagen till något. Jag tycker ju att det borde gå, då man är antagen till 30hp och reserv på 180 eftersom det fortfarande blir 210hp att behandla, men jag undrar om någon vet mer specifikt!

Tack på förhand!
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svar på första antagningen!

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev:Hej allihop,

jag blev inte antagen till någon av de sex läkarutbildningarna, men jag skulle väldigt
gärna vilja stå kvar på alla, samtidigt som jag tackar ja till mitt sjundeval.
Jag undrar om detta är möjligt, det står att man högst får tacka ja till 210hp om man inte är antagen, men det står också att man högst får stå kvar som reserv 165hp om man har blivit antagen till något. Jag tycker ju att det borde gå, då man är antagen till 30hp och reserv på 180 eftersom det fortfarande blir 210hp att behandla, men jag undrar om någon vet mer specifikt!

Tack på förhand!
Som jag tolkar det så kan du stå kvar som antagen på sjundevalet och stå kvar som reserv på 5 alternativ (150 poäng); du skulle alltså behöva avstå från ett av reservalternativen.
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Svar på första antagningen!

Inlägg av PaxxoR »

Nils skrev: Som jag tolkar det så kan du stå kvar som antagen på sjundevalet och stå kvar som reserv på 5 alternativ (150 poäng); du skulle alltså behöva avstå från ett av reservalternativen.
Ja, tyvärr är det ju så jag tolkar det också. De på studera.nu har ju inte världens smartaste hjälp heller. Har frågat tre gånger nu och de upprepar det som står på svaret hela tiden. Jag vill ju bara ha ett ja eller nej på frågan. Men jag antar väl att du har rätt, nu är frågan vilken plats som får offra sig.

Om någon har något jättebra info om vart jag bör eller inte bör avstå så är jag väldigt intresserad! :)

Reserv | UG
KI | 13/98 | PIL/HP

UU | 38 | HP

LU | 78 | HP

LiU | 86 | HP

GU | 8 | HP

UMU | 37 | HP
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svar på första antagningen!

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev:Om någon har något jättebra info om vart jag bör eller inte bör avstå så är jag väldigt intresserad! :)

Reserv | UG
KI | 13/98 | PIL/HP

UU | 38 | HP

LU | 78 | HP

LiU | 86 | HP

GU | 8 | HP

UMU | 37 | HP
Ifall din turordning fortfarande är den ordning i vilken du föredrar dem så kan du dumpa Umeå från listan; dels därför att det är det alternativ du minst eftertraktar och dels därför att oddsen är mycket goda för antagning i Göteborg (och då skulle du strykas från Umeå hur som helst)...
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Svar på första antagningen!

Inlägg av PaxxoR »

Nils skrev: Ifall din turordning fortfarande är den ordning i vilken du föredrar dem så kan du dumpa Umeå från listan; dels därför att det är det alternativ du minst eftertraktar och dels därför att oddsen är mycket goda för antagning i Göteborg (och då skulle du strykas från Umeå hur som helst)...


Tack Nils, du är min nuvarande Gud! :)
PaxxoR
Låst