Hjälp

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
zosia
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jul 2009, 16:00

Hjälp

Inlägg av zosia »

Hur stor är min chans med reservplcering 20 i Uppsala? Jag antar att den är närmast obefintlig men jag har inte så stora möjligheter att flytta. Är antagen i Umeå, men det var i princip mitt sistahandsval. Är det värt att tacka ja till Uppsala eller ska jag ta mitt pick och pack och flytta till det karga norrland på en gång så att säga? Vad tros?
Hanna
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2008, 22:45

Re: Hjälp

Inlägg av Hanna »

oj, vet inte hur det funkar, men får du inte tacka ja till reservplats och Umeå??
Det tror jag... =)
Lycka till!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp

Inlägg av Nils »

zosia skrev:Hur stor är min chans med reservplcering 20 i Uppsala? Jag antar att den är närmast obefintlig men jag har inte så stora möjligheter att flytta. Är antagen i Umeå, men det var i princip mitt sistahandsval. Är det värt att tacka ja till Uppsala eller ska jag ta mitt pick och pack och flytta till det karga norrland på en gång så att säga? Vad tros?
Vilken kvot är du reservplacerad i? Svårt att bedöma chanserna utan den informationen...

Du KAN stå kvar som reserv vid Uppsala Universitet samtidigt som du tackar ja till Umeå. Urval 2 är fortfarande kvar och därefter kommer även reservurvalet...
zosia
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jul 2009, 16:00

Re: Hjälp

Inlägg av zosia »

Hp-kvoten. Men tack för svaret! Jag visste inte att man kunde tacka ja till båda.
g211
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:52

Re: Hjälp

Inlägg av g211 »

zosia skrev:Hp-kvoten. Men tack för svaret! Jag visste inte att man kunde tacka ja till båda.
Enligt vad jag hört är läkarlinjen på UU en flyttcirkus i sig som fylls med 30-talet platser efter det andra urvalet (om du skulle tacka nej till umeå tackar förmodligen någon annan nej till uppsala och så vidare i en oändlig loop) det är ju rätt så många som söker mer än en av programmen och de som kommer in på ett blir förmodligen ganska högt reservplacerade på övriga lärosäten, vi pratar ju ändå om 20.0/1.7+ 1.8+ allihop.

Jag är dock i en liknande sits som du och vill inte heller riktigt flytta men är reservplacerad (även till KI men dit kan man pendla, det går ju fort nu för tiden).

Jag håller tummarna för dig.

PS. Jag vill reservera mig för ett något ökat söktryck som inte fullt ut täcks upp av de ökade platserna vilket kan leda till att gränser o.d. flyttas upp. Dock tror jag lika många som alltid kommer vilja flytta från ett program till ett annat. Ds.
Låst