Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
August

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av August »

Hej! Jag sitter här och förbereder mig inför att börja läkarprogrammet till våren och plöjer därför genom diverse biokemi-, fysiologi- och anatomiböcker. Har nog läst 3000 sidor nu och inser att jag kommer att behöva läsa ett antal tusen till innan examen år 2021. Hur många sidor kan man räkna med att behöva läsa totalt? Inser att detta inte är ett helt bra mått på insatsen som krävs, men det skulle vara kul att veta.

Tack
Jspr

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av Jspr »

Omöjligt att sätta en siffra på. Särskilt idag jmf. med förr då många (åtminstone jag personligen) använder t ex youtube lika mkt som jag läser böcker och artiklar.

Jag kan rekommendera kanaler att kolla in för lite mer varierat lärande:
https://www.youtube.com/user/mathdude2012 ligger på en bra nivå vad gäller biochemistry och cellbiology.

https://www.youtube.com/channel/UCimWT3 ... jhrW6CrEXg Shotgun histology! Extremt jävla skön att lyssna på och mkt bra kvalitet på preparat. Tror han har mkt mer än vad jag än hunnit upptäcka på sin kanal.
lolz

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av lolz »

August skrev:Hej! Jag sitter här och förbereder mig inför att börja läkarprogrammet till våren och plöjer därför genom diverse biokemi-, fysiologi- och anatomiböcker. Har nog läst 3000 sidor nu och inser att jag kommer att behöva läsa ett antal tusen till innan examen år 2021. Hur många sidor kan man räkna med att behöva läsa totalt? Inser att detta inte är ett helt bra mått på insatsen som krävs, men det skulle vara kul att veta.

Tack
Intressant frågeställning. Det är väldigt personligt hur många sidor man läser, då vissa väljer att läsa samma sidor flera gånger för att lära sig ett specifikt ämne, medan vissa väljer att läsa många olika böcker fast på samma ämne för att lära sig (dvs. tekniskt sätt fler sidor). Dessutom beror det säkert också på vilket lärosäte man studerar på. Vissa lärosäten pushar studenterna inom vissa ämnen mer än andra. KI är t.ex. ökänt för att ha extra mycket biokemi pga. Åke Rökeaus (han låter väldigt få tillgodoräkna hans kurs även om man har läst biokemi på annat lärosäte under sin preklin-läkarutbildning ).

Men för att ge en början på alla uträkningar som kommer behövas göras för att svara på denna fråga så kan jag börja med en liten del.

Biochemistry 5th ed. totalt 531sidor.
Cirka 490sidor är egentlig text (exklusive index, table of content etc.)
En vild gissning (jag har inga belägg och även dåligt minne så mycket vild gissning så ta detta med en ofantlig stor mängd salt) är att du behöver läsa cirka 70% av den boken för att klara dig (utan några som helst problem) den delen av Termin 1 på KI.

490sidor * 70%= 343sidor

Jag är mycket intresserad av dina 3000 sidor består av. Jag vet själv inte hur många sidor jag har läst, men skulle nog inte räkna anatomi atlas in då det endast är bilder med några pilar så det är inte så mycket att i strikt definition 'läsa'.
August

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av August »

Mina cirka 3000 sidor hittills (table of contents etc borträknat) består av:

Biochemistry av J. Berg 1000 sidor (drygt)
Medical Microbiology av Patric R. Murray 830 sidor
Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology av John E. Hall 1090 sidor
Clinically Oriented Anatomy av Keith L Moore, Anne M R Agur, Arthur F 1080 sidor

Totalt blir det nästan 4000 sidor men jag är endast halvvägs genom anatomi- och fysiologiböckerna vilka jag varvar om vartannat för att inte bli för mätt på ett ämne.

Det känns som om jag borde ha läst en stor del av allt man behöver kunna i preklinkurserna nu men jag har ingen aning. mitt mål är att vara så förberedd jag kan och att inget skall kännas helt nytt på föreläsningarna.

Skall även slänga in lite histologi och patologi etc men måste bli klar med det jag har åtagit mig hittills först.
Anonym

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av Anonym »

Förberedelse i all ära, men varför...?
August

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av August »

Det är väl inte så underligt? Jag har ett stort intresse för medicin och valde därför utbildningen. Att ha en överblick om allt man skall lära sig innan start är säkert till enorm hjälp. Tänk bara på alla föreläsningar som man förberett sig inför så mycket mer kunskap man inhämtar.
Gasten

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av Gasten »

Så länge du tycker att det är kul att läsa ska du fortsätta.

Går lite off-topic. Ska nämligen börja plugga till läkare till våren.
Får man fråga om du har litteraturen som fysiska exemplar eller som e-bok?
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av whodis »

3000 sidor?? Du måste verkligen älska ämnet....
lolz

Hur många sidor är ett läkarprogram på typiskt?

Inlägg av lolz »

August skrev:Mina cirka 3000 sidor hittills (table of contents etc borträknat) består av:
Totalt blir det nästan 4000 sidor men jag är endast halvvägs genom anatomi- och fysiologiböckerna vilka jag varvar om vartannat för att inte bli för mätt på ett ämne.
Herregud! :skraj: Jag läser inte ens i närheten av så mycket du läser (note: mina ambitionsnivåer är väsentligt lägre än den typiska läkarstudenten så jag är nog inte ett bra mått på saker och ting).

Hur läser du så mycket? Är du som min gamla klasskompis tillbringar längre tid att bläddra sidor än att läsa sidor (läshastighet över 300ord per minuten)? Sökläser du? Kollar du endast på bilder? Förstår du vad du läser? Jag antar att du inte skriver ned anteckningar.... Hur processar du all information?

Första gången jag öppnade upp Boron tog det timmar att komma igenom de första sidorna.

Hus75.se's dokument/kompendier kan nog vara ett ganska bra mått på hur mycket man behöver kunna/läsa under de två första terminerna om någon vill räkna på antalet sidor lästa. Man behöver fortfarande inte kunna 100% av allt som står där, 60-80% räcker nog långt.
Skriv svar