Antalet ansökningar till läkarprogrammet VT16

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
gaast

Antalet ansökningar till läkarprogrammet VT16

Inlägg av gaast »

Hej! Jag har nu tagit del av statistiken för antalet ansökningar till läkarprogrammen för VT16.

Karolinska institutet
3812 (3675 VT15)

Uppsala universitet
3445 (3370 VT15)

Göteborgs universitet
3350 (3391 VT15)

Lunds universitet
3310 (3336 VT15)

Linköpings universitet
3195 (3143 VT15)

Örebro universitet
3044 (2981 VT15)

Umeå universitet
3016 (2987 VT15)

Det är intressant att se att antalet ansökningar till läkarprogrammen har ökat.
Gäst

Antalet ansökningar till läkarprogrammet VT16

Inlägg av Gäst »

Vad finns det för spekulationer kring dessa ändringar? Hur påverkas antagningsgränserna?
gaast

Antalet ansökningar till läkarprogrammet VT16

Inlägg av gaast »

Avgörande är naturligtvis hur många av de sökande som har höga betyg. I och med att gränserna har sänkts kan fler med lite lägre medelbetyg ha sökt, vilket inte bör påverka antagningsstatistiken drastiskt. Antalet ansökningar under vårterminen har ökat i flera år men antagningsgränserna har sjunkit, så en direkt koppling mellan antalet ansökningar och antagningspoäng tror jag inte finns. Jag tror (med beaktande av de sjunkande gränserna mellan HT14 och HT15) att gränserna för VT16 kommer att sjunka i jämförelse med VT15. Hur mycket återstår att se.
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Antalet ansökningar till läkarprogrammet VT16

Inlägg av sirretv »

Känner lite spontant att det kommer vara väldigt likt VT15 på de populäraste lärosätena. Medans som gaast säger förväntas en sänkning på resterande mindre populära. Men jag skulle inte bli förvånad om det skulle rent av blev en höjning på KI då söktrycket där alltid har varit högt. Men det återstår att se :)
Sture

Antalet ansökningar till läkarprogrammet VT16

Inlägg av Sture »

Hela ökningen ligger i ålderspannet från 25 år och uppåt. I spannet under 25 år så är det en sänkning jämfört med VT2015, undrar vad det får för konsekvens på antagningspoängen? Är det fler som satsar på HP-kvoten!?
Låst