PIL vid KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
Gäst

PIL vid KI

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jo, jag står i valet o kvalet om att söka till läkarprogrammet på KI VT16 med endast mina betyg i Blex-kvoten eller att söka med både betyg och via intervju (PIL). Jag har 22,14 i betyg från gymnasiet 2015 (gy11) och såg att gränsen VT15 var (för Blex) på KI 21,88. Tycker ni att jag ska söka PIL också ifall gränsen skulle öka av någon anledning?

Som jag har förstått det är sannolikheten att gränsen kommer öka väldigt liten, snarare kommer den att bli lägre... Men ändå vill jag vara säker på att komma in. Det som står emot att söka via intervju också är att jag pluggar läkarprogrammet på annan ort just nu och det är mycket besvärligt att ta sig till Stockholm för tester och intervju, samt att jag kommer missa saker från mina pågående studier. För övrigt har jag 1,5 i HP så vad gäller utsorteringen i PIL tror jag att jag ligger hyfsat bra till. Är det lättja att inte söka PIL också för att maximera mina chanser eller är det logiskt att inte göra det för att jag redan ligger säkert? Som sagt är det viktigt för mig att komma in på KI.

Tack för all input i denna fråga på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

BlEX och PIL? KI VT16

Inlägg av Nils »

En mellanväg kan vara att du ansöker om kallelse till provet. Ifall du skulle bli kallad så kan du vid det tillfället ta ställning till om det "vore värt det" eller om du ska avstå. Fördelen med att skjuta upp beslutet på detta sätt vore att du kommer att ha säkrare information om hur väl PIL passar ihop med ditt schema, plus att jag till dess förhoppningsvis har hunnit få tag på statistik över reservintaget vid KI (vt15, ht15) vilket skulle göra det lättare för dig att bedöma oddsen för betygsantagning.
Gäst

BlEX och PIL? KI VT16

Inlägg av Gäst »

Toppenbra svar! Tack så mycket, så blir det. När får du tag på det/var kan jag se det sen (statestik för reservintaget)?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

BlEX och PIL? KI VT16

Inlägg av Nils »

Jag brukar vänta ungefär en månad in i terminerna, så att reservintaget ska vara helt över och statistiken har hunnit sammanställas. Väntetiden därefter beror på hur snabbt studievägledarna får möjlighet att svara.
Dr Mugg

BlEX och PIL? KI VT16

Inlägg av Dr Mugg »

Provet kommer skrivas på en lördag och intervjuerna kommer hållas under samma dag för dig ifall du inte är från Stockholm. Totalt kommer du få lägga 2 dagar, varav en kommer vara på en vardag, för att även kunna söka i PIL-urvalet. Detta kommer inte orsaka så extrema störningar i dina nuvarande studier, utan det är nog din egen lättja som gör att du vill undvika att delta i PIL. :oskyldig:
Sirre

BlEX och PIL? KI VT16

Inlägg av Sirre »

Inför intervjuerna får du till och med skriva vissa dagar du inte kan. Såsom tentadager osv.
Ella

KI med PIL

Inlägg av Ella »

Hej! Någon som vet vad gränsen för kallelse till pil var nu? Blev själv kallad med 1,4 men kan vara intressant att veta vart gränsen gick denna gången.

Tack :)
Nonna
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2015, 16:47

Pil

Inlägg av Nonna »

Spännande, jag har också 1,4 men har inte fått något mail än
Guest

Pil

Inlägg av Guest »

Hej!

Gränsen låg på 1,4. 68 personer hade 1,4 varav 48 av dem kallades :-)

Lycka till!
Låst