Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vet någon hur det ligger till om man vill byta studieort från gbg till sthlm runt termin 5? Preklin på GU är ju 5 terminer medan man på KI är färdig med preklin redan efter T4 om jag är rätt informerad.

Min spekulation är att man antagligen kan byta till sthlm relativt smärtfritt efter 5 terminer på GU, men att man då får "gå om" T5 på KI, men det kan ju lika gärna förhålla sig på annat sätt.

Om det finns det någon där ute med lite mer klarhet i detta ärende så vore det mycket uppskattat med svar!!

Mvh och väl mött!
guest1

Byte från GBG till KI?

Inlägg av guest1 »

Hej!

Jag står inför det svåra valet mellan Göteborg och KI. Jag har redan läst termin 1 i göteborg men har kommit in på KI men får då börja om på första termin.

Jag undrar nu hur det ser ut med sammanhållningen i klassen i KI och hur det allmänt fungerar mellan studenter (har läst ett par trådar här och har inte fått det bästa intrycket men förstår att det så klart är en subjektiv bild). Jag trivs bra i min nuvarande klass och i göteborg som stad och känner att jag har "settled down" till någon grad och hade det inte varit för KIs "goda rykte" och större möjligheter till forskning så hade jag nog inte övervägt ett byte. En annan bidrande faktor är just KIs anseende utomlands då jag har tankar om residency i USA och vet att man oftast ser gott på KI och har man tagit del av de forskningsmöjigheter som erbjuds på KI kan det också vara en stor fördel. Den stora frågan för mig är egentligen om KIs goda rykte faktiskt ger en enorm fördel i ansökningsprocessen eller om det inte spelar så stor roll så länge jag skaffar samma meriter och goda resultat i GBG? Är det så att säga värt att "offra" 6 månader och "bekvämligheten" i göteborg för att det ska bidra till bättre möjligheter i framtiden. Spelar det ens någon roll i det stora hela? Är det någon som har bytt från göteborg till KI och ångrat sig? Förstår att det är svårt att svara på och att det beror på flera saker men är som sagt i en väldigt svår sits och om det är någon som har någon insikt alls så hade jag verkligen uppskattat det!
t2a

Byte från GBG till KI?

Inlägg av t2a »

kan du inte bara tillgodoräkna den första terminen(eller iallafall någonting från den terminen)? Sedan är 6 månader inte så lång tid.
guest1

Byte från GBG till KI?

Inlägg av guest1 »

Har varit i kontakt med studievägledare och det verkar inte så, i alla fall inte hela första terminen. Har egentligen inget emot att börja från termin 1 så länge det ger en fördel i slutändan och så länge jag trivs bra. Vill inte känna att jag lämnar en bekväm situation för något som kanske egentligen inte är så fördelaktigt som jag trott. Studerar du på KI?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Byte från GBG till KI?

Inlägg av Wolthura »

Hej!

Jag står inför det svåra valet mellan Göteborg och KI. Jag har redan läst termin 1 i göteborg men har kommit in på KI men får då börja om på första termin.

Jag undrar nu hur det ser ut med sammanhållningen i klassen i KI och hur det allmänt fungerar mellan studenter (har läst ett par trådar här och har inte fått det bästa intrycket men förstår att det så klart är en subjektiv bild).
Jag har fått intrycket att många som inte går på KI tycker och tänker väldigt mycket om KI och Stockholm. Jag själv som KI-student tycker att sammanhållningen i vår klass i alla fall är mycket bar, trots att vi är 155 elever! Sen är det ju många som man inte har lärt känna lika väl, självfallet blir det grupperingar när det är så mycket folk, föreläsningar m.m. brukar (give or take) hälften gå på t.ex. Jag var själv lite lätt oroad över detta, det är många som har bott här i Stockholm under en längre tid som väljer att söka sig till KI men jag upplever inte att det är något 'socialt problem' för en som är icke-stockholmare (läs dock bostadsproblem).
Jag trivs bra i min nuvarande klass och i göteborg som stad och känner att jag har "settled down" till någon grad och hade det inte varit för KIs "goda rykte" och större möjligheter till forskning så hade jag nog inte övervägt ett byte. En annan bidrande faktor är just KIs anseende utomlands då jag har tankar om residency i USA och vet att man oftast ser gott på KI och har man tagit del av de forskningsmöjigheter som erbjuds på KI kan det också vara en stor fördel. Den stora frågan för mig är egentligen om KIs goda rykte faktiskt ger en enorm fördel i ansökningsprocessen eller om det inte spelar så stor roll så länge jag skaffar samma meriter och goda resultat i GBG? Är det så att säga värt att "offra" 6 månader och "bekvämligheten" i göteborg för att det ska bidra till bättre möjligheter i framtiden. Spelar det ens någon roll i det stora hela?
Generellt sätt tror jag att det spelar väldigt liten roll vart du går i Sverige och utbildar dig för forskningens skull, vill man så går det att lösa. Det man generellt sätt säger om KI är att det är mycket biokemi i början som banar väg för att tidigt börja forska på preklinisk forskning och att man självklart i och med detta har stora möjligheter att skaffa goda kontakter som förenklar PhD m.m. Vad gäller att söka sig till USA har jag hört att de mestadels går på resultaten på USMLE, man ska också veta att KI nationellt sätt har väldigt gott rykte, men jag har hört att de som gör utbyte i såväl Spanien som i USA har läkare som säger "What is K?" "What is the nobel prize?" osv. Självfallet har det ett gott rykte inom vissa kretsar, men att man skulle glida in på ett bananskal på residency p.g.a. att man studerat vid KI är nog tyvärr mer åt önsketänkandets håll, i så fall skulle det vara i samband med att man forskat vilket som sagt ovan är lättare på KI av olika anledningar.
Är det någon som har bytt från göteborg till KI och ångrat sig? Förstår att det är svårt att svara på och att det beror på flera saker men är som sagt i en väldigt svår sits och om det är någon som har någon insikt alls så hade jag verkligen uppskattat det!
Jag vet många i klassen som bytt till KI och så vitt jag vet är det ingen som har ångrat sig. Gäller nationella och internationella studenter. Men som sagt, överskatta inte möjligheterna till forskning, man får inte det gratis för att man går på KI utan får själv aktivt söka sig dit utanför KIs programkurser eller tillvalskurser, men vill man så verkar det inte vara några större problem! Stort lycka till :tur: :smart:

P.S. Det stämmer att det är svårt att tillgodoräkna sig kurser till KI. Vi har studenter i vår klass som p.g.a. formaliteter får gå om de 2 åren de redan har studerat utomlands, eller det året dom har studerat i Sverige p.g.a. att det saknas kursmoment lite här och där. Man kan tillgodoräkna sig delmoment, men då kan man istället få problem med CSN varav många väljer att helt enkelt gå om allt. D.S.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Docent

Byte från GBG till KI?

Inlägg av Docent »

Hahahah vad lite folk egentligen vet om forskarvärlden. KI är det närmast du kan komma till "forskareliterna" dvs universitet som harvard, Stanford, kings college, imperial osv osv. Möjligheterna gällande forskning är överlägsen till en sådan grad att jag inte ens kommer gå in på det. Universiten som Man ska söka till ifall det inte gck att antas till KI borde vata uppsala och lund. Dessa var en gång i tiden nära KI's nivå så de har lite krut kvar.

Som sagt kommer ingen i närheten av KI i sverige. Som många vet ligger sverige inte så bra till just nu jämfört med förr, vilket har lett till enorma satsningar för att få upp ett universitet i liga med toppuniversiten utomlands. Därför kan du se att KI de senaste åren klättrar sakta men säkert i universitetrankningarna. Dock ska du inte luras, det var länge sedan vi i sverige fick till några "original papers" som var av betylse. Dagens forskning är till stor del semi-kopior av främst amerikansk forskning. Varför tror ni att det är så många utlänningar inom forskningen? Vi behöver bra ideer och forkare, och därför har vi länge försökt få duktiga att söka sig till sverige, särskilt KI.

Tillbaka till din fråga. Det är underbart i Stockholm och du kommer troligen ha det bra. Om vi pratar om annat än forskning så kan jag säga att KI även är det universitet som har oerhört många kropp/organ dontationer. Andra universitet kommer inte i närheten. Dessutom ska du veta att de senaste och mest avancerade vården sker i stockholm.


Det finns mycket att berätta men före lite tid just nu. Ta inte illa upp nu, jag menade inte att de andra lärosätena var dåliga, bara att möjligheterna på KI är mycket bättre, och de kommer bli avsevärt bättre inom snar framtid. Om du endast vill bli en vanlig läkare som kanske tar dig an en random ST plats i någon håla här i sverige spelar det ingen roll vart du pluggar.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Byte från GBG till KI?

Inlägg av Wolthura »

Jag får ta och revidera/utveckla mitt "Generellt sätt tror jag att det spelar väldigt liten roll vart du går i Sverige och utbildar dig för forskningens skull, vill man så går det att lösa.". Det jag menar är att en forskningskarriär är inte körd om du inte väljer KI för din grundutbildning, men däremot som Docent skriver ovan bör man nogsamt välja plats för ST. Dock underlättar det dock att välja KI från första början, eftersom man där kan börja forska redan på grundutbildningen. Vill du gärna forska sen är valet ganska enkelt, om du vill bana väg tidigt (det finns en anledning till att KI får 60% utav forskningsanslagen i Sverige gällande medicinsk forskning).
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
froxep

Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av froxep »

Hej,

pluggar termin 3 i göteborg. har funderat på att byta till KI men jag undrar hur många terminer man bör ha pluggat i göteborg innan man relativt smärtfritt kan byta till KI?

Vad jag menar med smärtfritt är att jag befarar att jag sannolikt inte kommer kunna tillgodoräkna mig alla dessa 3 terminer utan kanske 1 termins studier. Eller tänker jag fel?

Tacksamt för svar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Nils »

Generellt svar:
Gränsen mellan preklin och de kliniska terminerna brukar fungera relativt smärtfritt för byten. Det man främst behöver tänka på är ifall preklin är olika långt vid olika lärosäten. Vid KI är preklin till och med termin 4.
froxep

Byte från Göteborgs Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av froxep »

Hej Nils

tack för svar.

Jag pratade idag med studievägledaren och hon sa att på KI läser man "all patologi på termin 3". Fick som vanligt inget konkret svar gällande tillgodoräknande överlag, hon sa att dem gör en bedömning senare.

Men innebär det sannolikt att om man hunnit läsa 3 terminer på Sahlgrenska, så kanske man kan tillgodoräkna sig 2 terminer iallafall? Vad är din erfarenhet av hur stränga dem är, Nils?

Tacksam för svar.
Skriv svar