Skugga läkare på praktik

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
guest

Skugga läkare på praktik

Inlägg av guest »

Den här terminen är den första som jag är ute på klinik på sjukhuset. Jag har aldrig förut jobbat inom sjukvården eller kommit i kontakt med vården på det sättet, så allting är väldigt nytt. Jag är nyfiken och lyssnar gärna på vad läkarna säger, men dessvärre är jag ganska blyg. Det är svårt att veta när jag ska ta egna initiativ, vad jag kan ställa för frågor till läkaren för att inte störa hela tiden m.m.

Någon som känner igen sig och som har hittat en bra lösning?

Det känns ju dumt när man inte kan vara sig själv utan hela tiden måste tänka på om man gör rätt eller inte... :sliten:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Skugga läkare på praktik

Inlägg av Nils »

Bra tillfällen för frågor brukar vara efter att läkaren har avslutat ett diktat eller medan ni är ute i korridoren före/efter patientbesök. Vid personalens rapport / genomgång av patienter inför ronder är också ett rätt bra tillfälle att flika in en relevant fråga eller två.

Vid tillfällen när det inte lämpar sig att ställa frågor så kan du skriva ner de frågor som kan vänta och sedan passa på vid ett bättre tillfälle. Om läkaren har mycket att göra så kan du fråga om det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor vid ett senare tillfälle.
Skriv svar