Hur fungerar urval 2 och överintaget

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Minizini

Hur fungerar urval 2 och överintaget

Inlägg av Minizini »

Hej! Jag har en fråga angående urval 2 och överintaget.

Vi säger att jag var reserv 40 vid Linköping i första urvalet. Överintaget vid första antagningen var på 72 st personer. Nu i urval 2 är jag plötsligt reserv 20. Är det då 72 + 20 personer före mig som tackat nej och att jag då är den "verkliga" reserv 20 eller finns överintaget på 72 personer kvar även vid andra urvalet så att jag egentligenr reserv nr 72 + 20 = 92??

Lite svårt att förklara men hoppas någon förstår min fråga och kan förklara! :)
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Hur funkar urval 2 och överintaget

Inlägg av Tesla »

Om du är "den verkliga" reserv 20 beror på ifall de behåller överintaget till urval 2 eller ej. För att kolla detta kan du gå in på antagningsstatistik och jämföra antal antagna. Annars så tänker du delvis rätt: Om överintaget är kvar är du INTE reserv 92. Detta därför att överintaget är fördelat över alla kvoter. T.ex. så har HP gruppen drygt 30% av överintaget, vilket i ditt fall skulle motsvara drygt 20-25 platser. M.h.a UHRs antagningsstatistik bör du kunna, genom att jämföra med tidigare terminer, utröna hur stort ett eventuellt överintaget är för just din kvot och på så sätt räkna ut din "verkliga reservplats".
Minizini

Hur funkar urval 2 och överintaget

Inlägg av Minizini »

Hmm förstår inte riktigt... I urval 1 antogs 54 st i HP-kvoten och i urval 2 antogs 36 st.
Totalt har Linköping 108 platser och 30% av dem är ca 32,4 platser. Hur skulle jag tänka sen för att räkna ut min "egentliga" reservplats?
Virreluren

Hur funkar urval 2 och överintaget

Inlägg av Virreluren »

Din egentliga reservplats är 20. Men det är din reservplats i urval två. Din reservplats från urval ett är 40. När du kollar på statistik är det det du får ha i åtanke. Det brukar stå reservplats x från urval ett o.s.v. Men du har rätt det finns fortfarande ett överintag om 4 personer. Du får helt enkelt ha luren laddad och påslagen för att få reda på om du kommer in eller ej.

// Virreluren
Minizini

Hur funkar urval 2 och överintaget

Inlägg av Minizini »

Ahaaa då fattar jag! Får hålla tummarna, tack!
Skriv svar