Många Finnar och Iranier på KI?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Marre

Många Finnar och Iranier på KI?

Inlägg av Marre »

Tjo!
Hörde från en vän på KI att bland de "icke-svenska" är det med stor marginal flest Finnar och Iranier. Hur kommer det sig? Är deras föräldrar mer strikta jämfört med andra etniska grupper? Är det läkaryrket som ses som extra prestigefyllt? Vet dessutom att dessa två grupper även tar en stor andel i tandläkarprogrammet.
Mvh
Marre
Per

MÅnga Finnar och Iranier på KI?

Inlägg av Per »

Tror att många finlandssvenskar söker sig till Sverige dels på grund av att det är lättare att bli antagen till läkarprogrammet här, dels på grund av att hela undervisningen är på svenska. Plus att KI är internationellt attraktivt till att börja med - de finnar som redan kan svenska har därmed ett försprång framför andra från utlandet som skulle vilja plugga till läkare vid KI.

Vad gäller iranier så är de den nationaletniska grupp som i störst utsträckning, över 50 %, går vidare till högre utbildning i Sverige - "svenskar" kommer först på andra plats. Det kan troligen förklaras med att flyktingarna från den iranska revolutionen var (i genomsnitt) högutbildade och akademiska familjer tenderar att få akademiska barn oavsett varifrån familjen kommer. Även idag är Iran ett högutbildat land - det är inte slumpen som har gjort att de har kommit så långt i egen utveckling av kärnkraft, jämfört med de flesta andra länder.
Marre

MÅnga Finnar och Iranier på KI?

Inlägg av Marre »

Tack för svaret!
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

MÅnga Finnar och Iranier på KI?

Inlägg av Hakke1 »

Sen skiljer sig även olika program åt. På läkarprogrammet är kanske 5% iranier medan samma siffra är snarare 30-40% på tandläkarutbildningen.

Att finnarna ökar är en trend som börjat på senare år i.o.m. att det är lättare att komma in på läkarprogrammet här än i Finland, m.t.p. att de har antagningsprov och grejer samt att våra antagningskrav sjunkit. I T7 finns mig veterligen bara 1-2 finnar medan samma siffra i T1 är närmare 10+(av 160) - en siffra som ökat under de senaste 3 åren alltså. De finska läkarstudenterna på KI har t.ex. bildat en egen förening t.o.m :party:

Att Stockholm är populärast bland finnarna förklaras av att det är lätt att ta sig till Finland härifrån.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Många Finnar och Iranier på KI?

Inlägg av Nils »

Jag känner flera iranier i olika stadier av läkarbanan. Det jag har fått höra från dem är dels att föräldrarna driver på, dels att det finns tävlan syskon emellan samt förstås också att iranierna som kom till Sverige efter den iranska revolutionen ofta var högutbildade. Fast detta är förstås bara några subjektiva, anekdotiska stickprover och inte någon högre nivå av vetenskap.

Jag gjorde tidigare lite marknadsföring av läkarstudent.se gentemot finska sidor för blivande läkare och några tyckte att läkarstudent.se var värd att länka till. Vet inte om det har gjort någon skillnad eller ej men jag tycker att det är kul att fler finlandssvenskar söker sig hit.
Skriv svar