Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
CarolinaW
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2009, 14:50

Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av CarolinaW »

Jag har 20,0 i betyg och skrev 96 p på HP sist, alltså 1 p från 1.7 som tidigare har inneburit en garanterat plats så vitt jag förstått. Har slitit mitt hår över detta och ska göra allt för att höja mig nu den 28:e. Sen såg jag i den senaste statistiken du lagt in att sökanden tom har kommit in på 1.5, vilket innebär att 1.6 borde ge garanterad plats? Har jag förstått rätt?

Jag vill otroligt gärna komma in i Lund eftersom jag bor här och av flera anledningar helst vill slippa flytta. Söker nu inför HT -09 för första gången. Hur stora chanser tror du jag har att komma in, i Lund eller någon annan stans, även om jag inte skulle lyckas höja mig på HP? Vetskapen att ha goda chanser även om jag inte lyckas få 1.7 skulle sänka stressnivån i mitt liv avsevärt :P Obeskrivligt tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av Nils »

CarolinaW skrev:Jag har 20,0 i betyg och skrev 96 p på HP sist, alltså 1 p från 1.7 som tidigare har inneburit en garanterat plats så vitt jag förstått. Har slitit mitt hår över detta och ska göra allt för att höja mig nu den 28:e. Sen såg jag i den senaste statistiken du lagt in att sökanden tom har kommit in på 1.5, vilket innebär att 1.6 borde ge garanterad plats? Har jag förstått rätt?

Jag vill otroligt gärna komma in i Lund eftersom jag bor här och av flera anledningar helst vill slippa flytta. Söker nu inför HT -09 för första gången. Hur stora chanser tror du jag har att komma in, i Lund eller någon annan stans, även om jag inte skulle lyckas höja mig på HP? Vetskapen att ha goda chanser även om jag inte lyckas få 1.7 skulle sänka stressnivån i mitt liv avsevärt :P Obeskrivligt tacksam för svar.
Ifall gränsen går i 20,00/1,5-intervallet så blir alla med 20,00/1,6 antagna.

Jag tror att du kommer in i Lund med 1,6 MEN det är inte en garanti (konkurrensen blir starkare inför höstterminen) och du bör försöka sätta 1,7+ på detta högskoleprov så att du kan sova jättegott hela vägen till uppropet.

Söker du i hela landet med 20,00/1,6 så skulle jag säga att du med största sannolikhet blir antagen någonstans.

Lycka till på provet! :D
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av Bjorkman »

Hade det inte varit kul att plugga någon annanstans än hemma då tror du? :) Eller du kanske har kille hemma..?
Ligg inte sömnlös över det, du har en god chans till Lund och en väldigt bra chans till att bli antagen någonstans så var glad istället. Kommer du in någon annanstans så kanske det blir en liten utveckling i livet, en möjlighet typ.. Jaja, du fattar! :wink:

Det löser sig säkert så lycka till!
CarolinaW
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2009, 14:50

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av CarolinaW »

Bjorkman skrev:Hade det inte varit kul att plugga någon annanstans än hemma då tror du? :) Eller du kanske har kille hemma..?
Ligg inte sömnlös över det, du har en god chans till Lund och en väldigt bra chans till att bli antagen någonstans så var glad istället. Kommer du in någon annanstans så kanske det blir en liten utveckling i livet, en möjlighet typ.. Jaja, du fattar! :wink:

Det löser sig säkert så lycka till!
Tack för svaren och lyckönskningarna! Ska göra mitt yttersta på detta HP och hoppas på höjning, men det känns riktigt skönt att redan ha en bra chans.

Jag har sökt i hela landet men hoppas på Lund. Är uppvuxen i Sthlm men flyttade till Skåne innan gymnasiet därför att det är här jag vill bo. Har numera familj, pojkvän, hästar mm här... Men skulle jag bli tvungen att gå någon annanstans finns det säkert fördelar med det också.

Eftersom det är så svårt att komma in överhuvud taget vill man ju helst inte tacka nej till en plats om man väl får den. Jag är lite inne på att i så fall försöka byta till Lund sen, vad tror du om möjligheterna till det, Nils? Vad jag förstår är det inte helt okomplicerat att byta rakt av, utan man kanske får gå om och så?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av empezar »

Flyttade du hemifrån innan gymnasiet? Då bräcker du till och med mig.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av Nils »

CarolinaW skrev:Eftersom det är så svårt att komma in överhuvud taget vill man ju helst inte tacka nej till en plats om man väl får den. Jag är lite inne på att i så fall försöka byta till Lund sen, vad tror du om möjligheterna till det, Nils? Vad jag förstår är det inte helt okomplicerat att byta rakt av, utan man kanske får gå om och så?
Det är lättare att tillgodoräkna sig ifall de två lärosätenas kursplaner ligger någorlunda i fas där man befinner sig. Ägnar t.ex. båda lärosätena första terminen åt cellbiologi så är det mest en fråga om att bli antagen via VHS (eller kvalificera sig för direkt överflyttning) och att det ska finnas en ledig plats.
CarolinaW
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2009, 14:50

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av CarolinaW »

Ja, då var högskoleprovet gjort och jag skrev 1.6 igen, nu för tredje gången, så jag får nog acceptera det som ett "rättvist" resultat. Sen kan man alltid tycka att man skulle kunna ha haft lite mer flyt, t ex var det en tjej som satt och hade hostattacker genom hela Block 1 och blev utslängd efter det, men då var skadan redan skedd eftersom koncentrationen på denna del fick sig en törn.

Hur som helst blir det alltså 20,0/1.6 som jag kommer att söka på till hösten. Det jag funderar på är söktrycket inför HT jämfört med VT, att det brukar vara högre, men tror du inte att man kan hoppas på att det kommer ligga ganska lika tack vare de nya platserna? För visst ska utbildningsplatserna öka till HT -09?

Sen så har jag funderat på hur det går till om jag t ex kommer in vid ett annat lärosäte men får en hyfsad reservplats i Lund. Kan jag tacka ja till den andra platsen och ändå hoppas på att få reservplatsen, eller måste man på något sätt tacka ja till en reservplats om man vill ha den? För man kan väl inte tacka ja till mer än än skola? Lite rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av Nils »

CarolinaW skrev:Hur som helst blir det alltså 20,0/1.6 som jag kommer att söka på till hösten. Det jag funderar på är söktrycket inför HT jämfört med VT, att det brukar vara högre, men tror du inte att man kan hoppas på att det kommer ligga ganska lika tack vare de nya platserna? För visst ska utbildningsplatserna öka till HT -09?
Platserna ökar, ja. Det kan dock hända att lågkonjunkturen får en del att söka sig till högre utbildning istället för att ta ett sabbatsår där de arbetar (blir lite ont om arbeten det närmaste året), vilket i sådana fall skulle öka konkurrensen.
Sen så har jag funderat på hur det går till om jag t ex kommer in vid ett annat lärosäte men får en hyfsad reservplats i Lund. Kan jag tacka ja till den andra platsen och ändå hoppas på att få reservplatsen, eller måste man på något sätt tacka ja till en reservplats om man vill ha den? För man kan väl inte tacka ja till mer än än skola? Lite rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Du kan tacka ja till den andra platsen och sedan hoppa över till Lund ifall du får ett erbjudande därifrån också.
(Jag blev själv antagen till mitt fjärdehandsval men blev kort därefter uppringd av Uppsala, som jag hade rangordnat högre, och fick ett erbjudande om att börja där istället.)
CarolinaW
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2009, 14:50

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av CarolinaW »

Ja, tiden går och snart är det dags för antagningsbesked :) Håller på att bli galen av att bara vänta...

Tänkte bara fråga om du har koll på hur chanserna ser ut i första urvalet med 20,0/1.6. Jag har sökt i hela landet och hoppas på att komma in någonstans (helst Lund ju) och borde ha chans till det, men har jag någon chans i första urvalet? Eller kom alla som hade 20,0/1.6 in på andra urvalet tidigare, så det är vad man kan räkna med i så fall? Om det nu är en reservplacering man får i första, hur långt ner i listan kan man hamna och ändå ha en rimlig chans att komma in i andra urvalet eller för att vara ganska säker? Hade varit skönt att få lite koll redan nu i juli och inte behöva vänta ända till augusti...

Mvh. Lina
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med 20,0/1.6 i Lund?

Inlägg av Nils »

CarolinaW skrev:Ja, tiden går och snart är det dags för antagningsbesked :) Håller på att bli galen av att bara vänta...

Tänkte bara fråga om du har koll på hur chanserna ser ut i första urvalet med 20,0/1.6. Jag har sökt i hela landet och hoppas på att komma in någonstans (helst Lund ju) och borde ha chans till det, men har jag någon chans i första urvalet? Eller kom alla som hade 20,0/1.6 in på andra urvalet tidigare, så det är vad man kan räkna med i så fall? Om det nu är en reservplacering man får i första, hur långt ner i listan kan man hamna och ändå ha en rimlig chans att komma in i andra urvalet eller för att vara ganska säker? Hade varit skönt att få lite koll redan nu i juli och inte behöva vänta ända till augusti...

Mvh. Lina
Det är lite svårt att sia om BG/HP-gränsen i första urvalet; du bör ha en chans redan i första urvalet men det finns inte någon garanti i dagsläget.

En tumregel jag brukar använda för reservplaceringars "antagningsbarhet" är att du bör få en reservplats som inte överskrider en fjärdedel-tredjedel av antalet betygsplatser, d.v.s. max 20 för Lund - helst ett ensiffrigt nummer. Det är dock möjligt att saker och ting har ändrats under de senaste två perioderna.
Låst