Göra den kliniska delen på annan ort?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Elin

Göra den kliniska delen på annan ort?

Inlägg av Elin »

Hej!
Nu har inte jag riktigt förstått hur den kliniska utbildningen fungerar och är upplagd, men jag undrar om det finns möjlighet att göra den på sjukhus som inte har ett direkt samarbete med universitetet man läser på (som Linköping med t ex Jönköping eller Umeå med t ex Sundsvall)?
abc1234

Göra den kliniska delen på annan ort?

Inlägg av abc1234 »

Förstår inte riktigt vad det är du undrar över? Självfallet måste det finnas ett samarbete mellan din skola och sjukhuset du vill göra din utbildning på?
Elin

Göra den kliniska delen på annan ort?

Inlägg av Elin »

Såg nu att jag varit otydlig..
Alltså: kan man göra den kliniska delen på ett sjukhus som universitetet inte samarbetar med sedan innan?

Jag frågar då jag har min familj i Jönköping, men verkar ha störst chans att komma in i Göteborg och funderar om det längre fram går att göra praktiska delar i Jönköping så jag slipper lite av all pendling.
visitor

Göra den kliniska delen på annan ort?

Inlägg av visitor »

Det bör du kontrollera med respektive universitet. I Uppsala går det att göra en del block om på eget sjukhus men det kräver att du ordnar allt själv, bland annat godkänd handledare samt att de utför den vård som kursplanen kräver. Spontant tänker jag dock att just Jönköping är svårt då det är Linköpings territorium och med största sannolikhet inte har plats för andra. Är det inte för övrigt lättare att komma in i Linköping än Göteborg?
Elin

Göra den kliniska delen på annan ort?

Inlägg av Elin »

Tack för svar!
Ska givetvis kolla med universitetet jag kommer in på, men det är allid skönt att veta så mycket som möjligt innan..

Söker med mitt HP-resultat och eftersom den kvoten är större i Göteborg antar jag att jag har lättare för att komma in där. Eller att jag har haft tur/otur i lottningen (har reservnr 44 i Linköping och 11 i Göteborg)..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Göra den kliniska delen på annan ort?

Inlägg av Nils »

Externa kliniska placeringar under några veckor brukar vara möjligt men jag har aldrig hört att hela terminer skulle gå att göra externt. Det är många moment som behöver göras centralt.
Elin

Göra den kliniska delen på annan ort?

Inlägg av Elin »

Hade inga höga förhoppningar om att det gick, så även några veckor skulle underlätta. Tack för svar!
Skriv svar