Jämförelse av Karolinska institutet och Linköping

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gäst

Jämförelse av Karolinska institutet och Linköping

Inlägg av Gäst »

Idag fick jag, precis som alla andra antagningsbesked från antagning.se, och till min förvåning så har jag blivit antagen till KI (därmed också anledning till varför jag skriver på detta ställe). Eftersom jag inte räknade med detta så har jag aldrig tagit mig tiden och orken att tänka igenom detta scenario innan och är därför väldigt kluven just nu.

Just nu så går jag T1 i Linköping och trivs helt okej här (det kunde ha varit bättre men det kunde också varit mycket sämre). Jag vet vad PBL är och har hört om det "utdöda" studentlivet i Stockholm. Jag har även läst ganska mycket på forumet angående universitet vs andra universitet, och skulle säga att jag i alla fall vet lite vad jag har att göra med. De få månaderna jag har gått här, så känns det som att jag inte riktigt grepp om studentlivet här då jag är ganska introvert och den senaste månaden så har plugget kommit ikapp. Men jag tycker att stilen med få

Det jag undrar är hur det är på KI? Skulle uppskatta väldigt mycket om det finns någon person som har erfarenheter av att gå på båda universiteten svarade på denna tråd.
Robban

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Robban »

Hej!
Läser liksom du också T1 i Linköping (byter dock till Lund nu till våren). Har inte gått på läkarprogrammet på KI men läste biomedicin där 2012 och trivdes alldeles utmärkt. Dock så tror jag att Linköping har lite bättre studentliv. Tror dock inte att du skulle ångra dig om du valde KI.
Ki-arn

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Ki-arn »

Går termin 1 i KI då jag inte kom in i Lund ht14. Trodde det inte skulle vara så farligt men det där om studentlivet var helt sant.... DET ÄR DÖTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT.... och Medicinska föreningen är den sämsta kåren någonsin. Här är vi avundsjuka på tandläkarna som har Odontologiska föreningen, en förening som är oerhört grym och välstrukturerad. De har iaf lite studentliv...
Angående studentera här finns det självklart en del roliga och festliga typer. Men de är få. VÄLDIGT få...
Ett stort antal kommer in genom PIL. De är inte de ljusaste. Min åsikt så det är inte rocket science jag snackar om.
Iaf är jag glad att jag nu kom in på lund. Har varit med en vän i uppsala som har PBL och tyckte det var iaf bättre än de tråkiga lektionerna vi har här. Bara massor av föreläsningar dag in, dag ut... Att ha lite variation med PBL är faktiskt guld värt.
Jag skulle verkligen rekommendera att du stannade kvar, alternativt byter till lund (högre BIEX-gräns dock om du söker genom den kvoten). Det enda som jag tyckte var positivt med KI är att det finns två campus, så om man är trött på att plugga i solna finns alltid Huddinge. Lite mysigare där.

juste, det är ibland lite dålig anda av "competition" mellan studenterna här... inte alltid bra stämning. Man måste helt enkelt hitta sin lilla grupp om man ska trivas.
Dock är en bra sak att man har flera sjukhus att välja mellan senare (4st).
Gustaf

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gustaf »

KI:arn: Vad menar du med att PIL:arna inte är de "ljusaste"? Är de inte lika bra när det kommer till studier?
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Kom själv in på PIL, men jag kan nog tänka mig varför du anser att de "ljusaste" inte kommer in på PIL, då "logik-testet" var nästan exakt likadant som förra terminen och därför är det mycket lättare om man gör det för andra eller tredje gången i livet. Jag tyckte själv att min intervju gick väldigt dåligt (därmed anledning till varför jag inte kunde tänka mig detta scenario) och kom in (man kanske inte får säga det; men det var frågor om bostad och vad man tyckte om staden Stockholm *cough* kanske inte en superrelevant fråga om varför man vill bli läkare eller för att "testa" ens personlighet).

Jag undrar bara lite vad som menas med DÖTTTTTTTTT... Är folk inte vänner? Pratar inte folk med varandra? Organiserar folk inte fester och evenemang t.ex. kör, sport etc? Och exakt hur dålig stämning kan det vara och hur påverkar det relationen mellan folk? Vägrar folk prata med varandra för man ska bli "mer godkänd" än andra?
Guest

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Guest »

Vilken urval kom du in i KI med?

Angående valet mellan KI och Linköping - Gillar du PBL? stanna. KI har typ bara föreläsningar. De gånger vi hade PBL gick det åt skogen, haha :flinar:
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Guest skrev:Vilken urval kom du in i KI med?

Angående valet mellan KI och Linköping - Gillar du PBL? stanna. KI har typ bara föreläsningar. De gånger vi hade PBL gick det åt skogen, haha :flinar:
PIL :ful-ler:

Just det; tänkte också fråga lite snabbt angående forsknings möjligheter. I LiU så har vi blivit erbjudna att gå en forskningsförberedande kurs från T2 till T4 som jag tänkte anmäla mig till innan antagningsbeskedet. Nu är jag mer osäker...

Om man bläddrar snabbt igenom tidningen så märker man ganska snabbt att det mesta av statens alla forskningspengar går till KI, så hur ska man tolka det? Är det någorlunda uppstrukturerat eller är det kaos om man få möjligheten att få kontakt med forskningsvärlden som student?
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Guest skrev: Angående valet mellan KI och Linköping - Gillar du PBL? stanna. KI har typ bara föreläsningar. De gånger vi hade PBL gick det åt skogen, haha :flinar:
Sorry att jag spammar lite på min tråd :pinsamt:

PBL+competition= kanske inte det bästa av alla världar... (skulle gärna vilja se hur de där gruppmötena gick till :skrattar: )
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Wolthura »

Forskningsmöjligheterna på KI är bra, men det är väldigt mycket upp till en själv. Man får t.ex. förtur på val av klinplacering på sjukhus om man forskar, så man är på KS som är nära KI osv. Vi har en forskningsförberedande kurs som man kan söka T2-T4, FOLÄK, dessutom finns en kurs på sommaren också (som verkar bättre).
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Wolthura skrev:Forskningsmöjligheterna på KI är bra, men det är väldigt mycket upp till en själv. Man får t.ex. förtur på val av klinplacering på sjukhus om man forskar, så man är på KS som är nära KI osv. Vi har en forskningsförberedande kurs som man kan söka T2-T4, FOLÄK, dessutom finns en kurs på sommaren också (som verkar bättre).
Jag tror själv inte att avståndet till placeringarna är det viktiga med placeringarna. Det är väl inte så långa avstånd man behöver åka i alla fall (det är väl bara Stockholmstrakten och som längst kanske man åker till Södertälje vilket bara tar 15-20 minuter med SJ från centralen), till skillnad från här i Linköping. Då måste man ju vara förberedd att pendla till en avlägsen stad i Östergötland Själv har man ju hört från äldrekursare i Linköping att det gäller att bli placerad på "rätt" avdelning med personal som inte är trötta på läkarkandidater.

Dessa forskningsförberedande kurser verkar mycket lockande, så det kan nog spela en stor roll i valet.
Skriv svar