Använda gymnasialt studiemedel?

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
Anonym

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Anonym »

Hej!

Jag har tyvärr snart slut på studiemedel (läste en annan utbildning innan :ledsen: ). Jag läste att Nils hade skrivit att man har rätt till 80 veckors gymnasialt studiestöd och jag undrar nu lite hur det hela går till. Stämmer det verkligen att jag kan anmäla mig till t.ex basår eller folkhögskolekurs, inte ta poängen utan istället räkna med poängen från läkarprogrammet?

Jag har försökt att läsa på men svårt att hitta information om det här. Är det någon som har gjort något liknande och hur gjorde ni?

Jättetacksam för svar! Oroar mig mycket över ekonomin just nu...
Per

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Per »

Läst dessa?

https://www.facebook.com/SmartareStudiemedel/posts/295704557248401

http://läkarstudent.se/ekonomi.html#sex_plus_tva
Anonym

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Anonym »

Ja jag läste dem :) jag har dock problem med att tolka informationen som länkas till CSN. När jag läser på CSN:s hemsida så tycker jag inte det klart framgår om de bryr sig om var poängen kommer ifrån eller ej. En kompis till mig säger nämligen att CSN visst bryr sig för han kommer inte få CSN förrens han gör klart ett visst moment i en speciell kurs (enligt honom) men jag kanske överanalyserar...
Men jag undrar lite hur det går till rent praktiskt så därför är jag också nyfiken på om någon här har prövat att göra på detta sätt.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Nyberg89 »

Reglerna är lite knepiga, speciellt för de som läst lite. Ring CSN med dina funderingar, gärna två gånger eftersom det händer att de säger fel.
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av penfold »

Du borde kunna läsa nåt på gymnasienivå samtidigt men räkna inte med att din studievägledare och hemkommun (som betalar utbildningen) tycker att det är en lika bra ide.
Anonym

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Anonym »

tack för alla svar!

Blir det lättare om jag söker folkhögskola?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Wolthura »

Det är klart att det är svårt att hitta info om detta på CSN, det är ju ett kryphål i deras (dåliga) system. Som du beskriver verkar det vara så att CSN bara bryr sig om att man läst x antal poäng gymnasialt/HP som motsvarar typ 100% om det är det man tar lån för. Antar också p.g.a. detta att antingen komvux eller folkis funkar! Följer tråden med intresse!

En intressant sak vore att läsa undersköterska, då kan man få lättare att få arbete som läkarstudent om man har den utbildningen också, man kan tillgodoräkna sig en del (vilket du inte vill göra såklart). Men det kan vara ett tips, beroende på hur långt in i utbildningen du är.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Anonym

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Anonym »

Jag funderade först på uska men det är omöjligt att komma in om man har fullständig gymnasieutbildning och bra betyg. De platserna är reserverade för de med ofullständiga gymnasiebetyg.

Då jag har fullständiga gymnasiebetyg känns det också som att det kommer bli svårt att hitta gymnasiekurser som jag inte redan har läst. Därför funderar jag nu mer på folkhögskola men jag undrar om det där kommer ligga mig i fatet att jag är läkarstudent. Är det min kommun som måste ge tillstånd för att jag ska kunna få csn?
Per

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Per »

Kommunerna har bara med komvux att göra. Gymnasiala kurser inom högskola och folkhögskola är helt fristående från dem.
Slut_csn

Använda gymnasialt studiemedel?

Inlägg av Slut_csn »

De jag känner som kört den varianten har faktiskt tagit sina poäng - på lätta och trevliga folkhögskolekurser på distans. En variant är att plugga på halvfart på folkhögskolenivå och på så sätt ha lättare att klara försörjningen under fyra år...
Skriv svar