T1 i höst

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
gast

T1 i höst

Inlägg av gast »

Grattis alla antagna! Ska bli så kul att börja i höst. Nu riktar jag mig främst till äldrekursare: vad är era bästa tips att tänka på inför T1?
Tex hur är det med kurslitteratur? Är man sent ute om man införskaffar i September? Vilka böcker är viktigast? Hur hittar man gamla tentor att öva på sen under terminen? Vad är det absolut viktigaste att repetera inför kursstart? Tack på förhand! /DS
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: T1 i höst

Inlägg av Backworldsman »

Nu är jag ingen äldrekursare, men jag har studerat vid KI tidigare, och angående kurslitteraturen så skulle jag rekommendera att du tittar på medicinska bokhandeln i Solna innan du betalar dyrt för denna någon annanstans. Det kan dock vara bra att vara någorlunda tidigt ute där eftersom de brukar sälja slut på kurslitteraturen ganska tidigt under terminen och då kan det ta några veckor innan de får in en ny leverans.
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: T1 i höst

Inlägg av Ahlstein »

Hej! Kul att du ska börja plugga på KI, Grattis! Själv har jag precis avslutat termin 1. Du har en rolig och intensiv tid framför dig :)

När det gäller litteratur är de flesta eniga om att det egentligen bara en bok som är absolut nödvändig och det är Biochemistry av Ferrier. I övrigt köpte jag även histologiboken. Använde den en del men man klarar sig nog ganska okej även utan den. Den kommer dock krävas nu under T2 så man kan lika gärna köpa den :). Om man vill kan man även köpa en anatomisk atlas med latinska termer men inte heller denna är ett krav för att klara av T1 då anatomistudierna är väldigt ytliga. Det kommer pratas mer om litteratur på erat kollo. I slutändan har alla olika uppfattning om vilka böcker man "måste" ha.

Ni kommer börja med en väldigt lugn kurs som heter upptakten där ingen litteratur är nödvändig och du behöver absolut inte köpa några böcker innan ni börjar. KI rekommenderar att man repeterar gymnasiekemin enligt:
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3855966

Jag repeterade detta innan och parallellt med upptakten vilken jag tycker underlättade senare på terminen. Det som de rekommenderar att repetera ingår sedan dels i kunskapskraven för tentamen, men är också viktiga förkunskaper för att förstå biokemin. Om man ska välja något att fokusera på att repetera skulle jag ha valt kemin, och mer specifikt olika bindningar, olika sidogrupper, oxidering/reducering samt olika strukturformler (enl lärandemålen) både i fisher och hayworth-projektion.

Gamla tentor kommer finnas tillgängliga via PingPong (KI:s utbildningsplattform). Jag tycker man kan titta lite på dessa under kursens gång för att få en ide kring vart man är på väg och vad som förväntas att man ska kunna kunskapsmässigt. Jag pluggade mycket kring de detaljerade kunskapsmålen som finns här:
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=5239070
och försökte göra tentafrågor relaterade till det ämnet vi läst under terminens gång för att sedan göra gamla tentor individuellt såväl som i grupp under det slutgiltiga tentapluggandet. Kan man de detaljerande lärandemålen och de gamla tentorna kommer det gå hur bra som helst!

Viktigast av allt för att lyckas är att plugga kontinuerligt och att ha roligt på vägen! Plugga i grupp, lär av och hjälp varandra. Hoppas det svarade på dina frågor. Återkom om du undrar något annat :)
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
gast

Re: T1 i höst

Inlägg av gast »

Tack vad snälla ni är! Jättebra information. Jag ser verkligen fram emot hösten! /DS
Skriv svar