Byte från Lunds Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Staffsan
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2010, 22:00

Byte från Lunds Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Staffsan »

Jag undrar hur bra förutsättningarna är för att byta mellan termin 2 och termin 3 mellan lund --> linköpings, uppsalas eller KIs läkarutbildning. Detta eftersom min flickvän eventuellt har fått ett bra jobb i stockholmsområdet. Någon med erfarenhet/kunskap?
adebisi

Re: Byte mellan T2 - T3 från lund till LiU, UU eller KI

Inlägg av adebisi »

Vad d gäller ki så har dom beslutat sen typ ett år tbx att dom inte kmr tillämpa studieortsbyte.
linköping har ett överintag vid deras antagning, så om ngn skulle droppa från liu spelar d ingen roll, dom är överfulla redan därför e dina chanser där väldigt små. angående uu så vet jag inte, hittar inge info på deras hemsida om studieortsbyte
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte mellan T2 - T3 från lund till LiU, UU eller KI

Inlägg av Nils »

Vid Karolinska Institutet, och troligen även Uppsala Universitet, beror dina möjligheter att byta till stor del på din förmåga att lyckas bli antagen till termin 1. Att byta till Linköpings Universitets läkarprogram är möjligt men osannolikt under preklin (enligt aktuell information på dera hemsida); även där är din bästa chans att bli antagen till termin 1 och sedan tillgodoräkna dig det du redan har läst.

Du kan också räkna med att behöva gå en termin extra vid studieortsbyte, oavsett vilket lärosäte du eventuellt hamnar vid.
d_dimer
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jan 2013, 13:26

Byte Lund till KI, senare terminer

Inlägg av d_dimer »

Hej läkarstudent.se:s forum!

Jag är läkarstudent och jag skall nu i vår börja läsa termin 7 i Lund.
Min flickvän har nyligen kommit in på läkarutbildningen på KI, och därför går jag i valet och kvalet om att byta över till dit.
Ett sådant byte skulle isf ske till hösten.

Min samlade erfarenhet av diverse trådar på detta forumet, och gamla kursare som bytt till KI, är att det verkar gå hyfsat smidigt att byta över till KI under de lägre terminerna. Men jag har inte hittat någon info om någon som bytt till KI efter att ha läst termin 4/5 på annan ort.
Jag är dock ganska säker på att jag kommer få backa bak en termin, då KI börjar sin klin en termin tidigare än Lund.

Finns det någon med erfarenhet av byte till KI:s senare delar av läkarprogrammet, med allt vad det innebär - tillgodoräknanden, rester, kompletteringar etc. ?

Tacksam för svar!
LundVt13

Byte från Lund till Karolinska?

Inlägg av LundVt13 »

Hejsan, går för närvarande min första termin på Lund men vill snarast möjligt eller inom en snar framtid byta till KI, då jag av personliga skäl vill vara läkarexaminerad på KI och använda det i mitt CV.

Nu till min fråga...under vilken termin är det som mest effektiv att byta till KI från Lund, dvs under vilket terminsbyte kan man tillgodoräkna sig som mest från Lund till KI och gå "miste" om så lite som möjligt? (OBS, börja om från första termin är ej ett val). Naturligtvis inser jag att fler terminer i Lund innebär enklare byte till KI då jag kan tillgodogöra mer men under VILKEN termin då? Någon som är bekant med uppsättningen på de både utbildningarna och vad regler om tillgodogörande dikterar?
LundVt13

Re: Byte Lund till KI, senare terminer

Inlägg av LundVt13 »

Jag skulle också jättegärna vilja ha svar på denna fråga då jag läser första terminen i Lund och undrar i vilken termin man kan som mest effektivt byta till KI utan att behöva gå miste om ngn termin eller i värsta scenario endast 1 termin?
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Byte från Lund till Karolinska?

Inlägg av MedStud »

Att "bara" behöva gå om en termin är inte så dumt; jag skulle absolut inte räkna med att det blir bättre om du väntar. Har en kursare som bytte från Lund och jag tror han tappade två terminer, minst en i alla fall. Har du riktigt flyt kanske du kan hoppa in på KIs T5 efter preklin.
Gäst

Re: Byte från Lund till Karolinska?

Inlägg av Gäst »

Mellan vilka terminer var detta medstud?

Personligen tror jag att det bästa är att byta så tidigt som möjligt. Efter termin ett kanske du kan få tillgodoräkna dig cellbiologin och biokemin iaf. Du kommer nog få komplettera GI dock, det läser vi ju först på temin tre i Lund. Men detta kan du kanske läsa samtidigt som du går termin två.
Sen får väl de allra flesta komplettera två stycken mindre projekt vid tillgodoräkning av KI:s första termin. Ett leverprojekt och ett projekt om metabola syndromet. Inte särskilt ansträngande har jag förstått det som.

Byter du efter termin fem i Lund, efter preklin, så börjar du nog med stor sannolikhet på KI:s termin fem. Du får backa en termin då alltså...
uni

Chanser KI VT15

Inlägg av uni »

Hej!

Jo, det är så att jag funderar på att byta utbildning från Lund till KI. Vad jag förstår måste man söka in till läkarprogrammet på nytt och jag kom på detta efter jag kunde anmäla mig till HP. Jag kommer söka till våren 2015, men har tyvärr ej möjlighet att göra HP i höst för är i NY just när det är i oktober (en månad dessutom) och kan inte ändra på det nu. Och som jag förstår går det ej att göra i NY?

Jag har 22,5 och 1,4 BII, går nu T6. Vad är chanserna våren 2015? Går det att byta till KI T8 och hur mycket måste jag tillgodogöra mig?

Så tacksam för spekulation och vad jag kan göra i denna sits!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Chanser KI VT15

Inlägg av Nyberg89 »

Hör med studievägledaren (Laila.Werner@ki.se, 08-524 864 53).
Skriv svar