Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
DocDox

Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Inlägg av DocDox »

Hejsan!

Tentahetsen har lite sakta men säkert börjat utbreda sig hos oss T1or på KI. Vi har avslutat biokemin och befinner oss i ett limbo i ovisshet angående de nya delarnas lärandemål som inte alls är på samma peka-med-hela-handen-karaktär som Herr Rökeus var. Min fråga är nu, vad bör man fokusera på i cellbiologi och embryologi inför tentan? Hur mycket detaljer ska man kunna, är det vissa föreläsare som älskar att namedroppa proteiners namn eller gör dom det för att det ingår?

Jag undrar också vad det är som generellt sätt brukar vara svårast på tentan? Är det biokemin som många säger eller finns det andra stenar som klämmer i skon?

Ha det gött! :tummeupp:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Inlägg av Nyberg89 »

Gå igenom kursplanen så ska du nog kunna lösa det.. Det är ju ändå målen man måste uppnå för att få godkänt på ett eller annat sätt.

http://ki.se/selma/syllabus/2LK000
Gäst

Re: Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Inlägg av Gäst »

Titta på gamla tentor! Det gör det väldigt konkret vilka saker som är viktigast att kunna.
Ivos

Re: Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Inlägg av Ivos »

Hej och välkommen till KI! Dags att börja plugga gamla tentor!
Kan du de gamla tentorna (och alla metaboliseringsvägarna med coenzym i biokemin) så skulle jag leta reda på kursplan för vägledning om cellbiologi först, sen embryologi. Finns ingen info där så kolla gamla kursplan/core curriculum. Det finns garanterat nåt där du inte kan än.
Lycka till!
DocDox

Re: Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Inlägg av DocDox »

Tackar så mycket för alla svar! Ska absolut gå igenom gamla tentor, vet att vi fick något jättedokument om tentor uppladdade i vår facebookgrupp. Jag frågade en diskussionsledare (biokemist) samma sak, han sa att det var bra att kunna the cell utantill. Tack, men nej tack! :D Så tack för mer konstruktiva övergripbara tillvägagångssätt!
Gäst

Re: Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Inlägg av Gäst »

Hur är det ens möjligt att ni redan är klara med biokemin? Åke Rökeus stora kursmoment har väl inte börjat än.

The cell är för övrigt det sämsta köpet jag gjort under mina 10 terminer på läk. "Kunna den utantill"... ja, kanske om du tänker stanna på MBB för evigt. De flesta i min kurs klarade sig med essential-varianten av CELL. Och inte ens då krävdes det särskilt mycket bläddrande för att spika Matti Nikkolas tentafrågor. Cellbiologin utgör inte ens i närheten lika mycket ångestfokus och tentaplugg som ämnesomsättningen. Det är bra mycket lättare att komma ihåg lite basal cellcykelteori och embryologi jämfört med att pränta in intermediärer till fosfolipidmetabolism, carnitinskytteln och annat skit du troligtvis aldrig kommer att komma i kontakt med under resten av utbildningen.
Gäst

Re: Tentahets hos T1or: frågor till äldrekursare!

Inlägg av Gäst »

Gör alla gamla tentor du hittar. Läs på extra på de delar du inte kan/förstår. Det var lösningen för mig som behövde tre försök för att klara den.
Skriv svar