Antagna i Lund VT2014

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
abc

Re: Antagna i Lund VT2014

Inlägg av abc »

Könskvotering är väll olagligt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagna i Lund VT2014

Inlägg av Nils »

Det kan bli 50/50 utan aktiv kvotering. ;)
MrOnBicycle

Re: Antagna i Lund VT2014

Inlägg av MrOnBicycle »

Förvisso. Men det är ändå lite intressant att det är så nära 50/50 VT2013 och framåt, medan HT2012 och bakåt har betydligt skevare fördelning.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Antagna i Lund VT2014

Inlägg av Wiiizzy »

Det var ju en ganska livlig debatt i Sverige angående könskvoteringar vid lika betyg för några år sedan. (En sökning på Google säger att det var 4 år sedan.)
Kort och gott kan man säga att det inte tillämpas alls längre, och även om det hade gjort det så hade det inte gjort lika stor skillnad som det gjorde när maxbetyg krävdes för antagning.
Könsfördelningen i Lund har legat kring 50/50 (+-10%) väldigt länge och att det råkar bli helt jämnt i år är att betrakta som en tillfällighet och inget planerat.

Välkomna till Lund förresten! Hoppas att ni alla fixat tak över huvudet i januarikylan. (Annars löser det sig säkert snart. Brukar inte vara så svårt vid start på vårterminen.) :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagna i Lund VT2014

Inlägg av Nils »

När könskvotering vid lika meriter tillämpades så var det också ganska sällan som man faktiskt kom nära 50/50, vill jag minnas...
MrOnBicycle

Re: Antagna i Lund VT2014

Inlägg av MrOnBicycle »

Wiiizzy skrev:Det var ju en ganska livlig debatt i Sverige angående könskvoteringar vid lika betyg för några år sedan. (En sökning på Google säger att det var 4 år sedan.)
Kort och gott kan man säga att det inte tillämpas alls längre, och även om det hade gjort det så hade det inte gjort lika stor skillnad som det gjorde när maxbetyg krävdes för antagning.
Könsfördelningen i Lund har legat kring 50/50 (+-10%) väldigt länge och att det råkar bli helt jämnt i år är att betrakta som en tillfällighet och inget planerat.

Välkomna till Lund förresten! Hoppas att ni alla fixat tak över huvudet i januarikylan. (Annars löser det sig säkert snart. Brukar inte vara så svårt vid start på vårterminen.) :glad:
Ja, jag vill minnas att jag läste en del om det för några år sedan. Jag ville mest få det bekräftat. :)

Tack för välkomnandet! Bostad är tack och lov fixad, men det var inga problem då jag hade en rätt ordentlig kötid på boplats syd. Om någon av er inte hittar bostad i Lund, glöm inte att kolla Malmö. Det kan dock vara rätt svårt utan en kötid, men jag vet flera som har fått en studentlägenhetlägenhet med ~ 6 månaders kötid, så det kan vara värt att registrera sig på boplats syd och ställa sig i kö. Det är även bra för framtiden om ni väljer att bo Malmö. Det kostar 350kr per år.
Låst