KI:s Reservintag?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

KI:s Reservintag?

Inlägg av Jamie94 »

Står som 5 reserv i BII på Karolinska men förstår inte direkt hur de tänkt här.
* I urval 1 så fanns det 15 platser totalt i den kvoten,
* Men i urval 2 finns det 13 platser.

Det har alltså minskat med 2 st. Betyder det att de två första reserverna rings in direkt och att jag är 3 reserv nu eller hur hade de tänkt här? :huh:
Rasmus

Re: KI:s Reservintag?

Inlägg av Rasmus »

Hej!

Får man fråga vad du sökte med för HP-urskiljning? Lycka till med antagningen! Hoppas verkligen KI gör ett reservintag denna gång...
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: KI:s Reservintag?

Inlägg av Jamie94 »

Tyvärr ganska dåliga 1.25 :(
Rasmus

Re: KI:s Reservintag?

Inlägg av Rasmus »

Tack så mycket för infon! :)
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: KI:s Reservintag?

Inlägg av Wolthura »

Det kan vara så att de redan efter första urvalet börjar att reglera överintaget. Om det är 100 platser på en utbildning så kanske det egentligen bara finns 90 platser, man räknar alltså kallt med att 10 personer kommer att hoppa av utbildningen. Först efter att 10 personer tackat nej till sina platser så kommer reservantagningen igång. Håller tummarna för dig och skulle absolut ringt KI om ett par dagar och sett om någon reservantagning har kommit igång.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Frida

Re: KI:s Reservintag?

Inlägg av Frida »

Skrev i en annan tråd men denna info är relevant även här.
Jag har mailat med ki och de berättade att anledningen till att de inte tog in reserver var att de gjort ett större överintag. Numera får 190 studenter plats på tidigare 156 platser. Detta för minska reservantagningen och alla får chans att få en bra start. Bra tänkt - men dåligt för mig som blev lite lurad att hoppas på hp-kvot.
Därför kan jag själv och de som fortfarande sitter på reservplatser efter antagning 2 (trots ganska rimligt nr) utgå ifrån att vi inte kommer in.

/Frida
Låst