Hjälp med extrapoäng

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Alexandra

Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Alexandra »

Hej! Har suttit och läst lite nu om att konvertera svenska betyg till norska, men har lite problem med extrapoängen så jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite med det. :flinar:
Har tänkt läsa basår i Sverige för att få behörighet, får jag då extrapoäng för de kurserna (matematik a+b+c, fysik a+b, kemi a+b samt biologi a+b), eller gäller det bara om man läst dem på gymnasiet?
Sedan tänkte jag på språkpoängen, jag har läst tyska steg 3 och steg 4 i gymnasiet, är det något man kan få poäng för? Har läst på sidan men förstår inte riktigt vad det är för kurser haha, det står något om "Fremmedspråk nivå III" som ger 1 poäng, kan det vara samma sak som steg 3 i Sverige?
Tänkte även höra ifall ni vet om betygen från basåret räknas in i snittet när man söker i Norge, eller om det bara ger behörighet som i Sverige?

Det var en hel del frågor hehe, men hoppas att ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta :flinar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Nils »

Hej Alexandra!
Vilket slags basår rör det sig om?
Komvux, folkhögskola, högskola/universitet?
Alexandra

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Alexandra »

Hade tänkt läsa basår på universitet :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Nils »

På denna sida låter det som att universitetsbasår inte ger realfagspoäng:
http://www.samordnaopptak.no/info/oppta ... fagspoeng/
Realfag som du har tatt i høyere utdanning, fagskoler, forkurs eller annet sted, får du ikke realfagspoeng for, selv om det kan dekke spesielle opptakskrav.
Eftersom det rör sig om behörighetsämnen så borde det dock finnas rätt hyfsade möjligheter att läsa in dem via komvux.

Har skickat mail till samordnaopptak.no angående vilka svenska kursnivåer som de norska kursnivåerna i språk motsvarar.
Alexandra

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Alexandra »

Så Komvux räknas alltså inte in i "höyere utdanning, fagskoler, forkurs eller annet sted"?

Om jag läser på komvux så påverkar ju de betygen snittet, kan jag då välja att ersätta de kurserna med andra kurser från gymnasiet som jag fått sämre betyg i? Om du förstår hur jag menar haha. Alltså om jag får A (antar att det är de betygen som används även på komvux?) i tex kemi, kan jag då "plocka bort" typ religion som jag har C i sedan gymnasiet och ersätta den med kemin? Eller slår man bara ihop det med gymnasiebetygen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Nils »

Jag tror att kurser från komvux är ok, det rör sig ju också om konkreta gymnasiekurser och inte någonting som vagt motsvarar sådana.

Jag tror inte du kan plocka bort kurser som redan ingår i ditt slutbetyg, bara höja betygen i dem.

Angående språkpoäng så fick jag svar idag och tipsades om denna länk:
http://www.samordnaopptak.no/info/utenl ... lfagspoeng

Jag har skickat ett nytt mail för förtydligande avseende komvux samt språkpoäng.
Alexandra

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Alexandra »

Det var den sidan jag kollade på tror jag, men det står ju tyvärr inte vilka svenska kurser de motsvarar.

Tack för att du tar dig tid att svara förresten! :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Nils »

Jag har fått ett nytt svar nu...
Kurs avlagt på komvux og som tilsvarer kurs i gymnasieskolan, kan gi språk- og realfagspoeng.
Språkpoängen fordrar dock lite mer frågande innan jag har ett klart svar att förmedla.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp med extrapoäng

Inlägg av Nils »

Man får ikke for de 200 første gymnaspoengene, men fra og med 300 poeng uansett hvilket steg språket er på.
Det är alltså antalet kurspoäng, och inte kursernas nivåer, som räknas.
Skriv svar