Göteborg - Börja nästa termin

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Johanna

Göteborg - Börja nästa termin

Inlägg av Johanna »

Hej!

Jag är reserv i Göteborg, men kommer troligen att bli antagen i nästa urval. Dock har jag inte möjlighet att börja denna terminen, utan hoppas istället på att kunna börja i höst. Men eftersom det är högre tryck på hösten känner jag osäker på att jag ens kommer in då och funderar istället på om man på något sätt kan acceptera antagningen, men börja nästa termin?

Jag har till exempel hört om någon som kommit på uppropet och skrivit in sig, och efter det kunnat skjuta upp studierna till nästa termin. Är detta något som faktiskt är möjligt?

Julhälsningar Johanna
Nameless

Re: Göteborg - Börja nästa termin

Inlägg av Nameless »

Det kan gå att göra så om man har ett godtagbart skäl för det. Det enda som jag vet var ett sådant skäl var lumpen, då kunde man söka in till högskolan men sedan ansöka om att få börja efter att militärtjänstgöringen var över.
Det ska nog till ganska mycket för att få göra så här dock.
Gast

Re: Göteborg - Börja nästa termin

Inlägg av Gast »

Om jag har förstått det rätt så är det precis så som ovanstående inlägg påpekar. Militärtjänstgöring, graviditet/föräldraledighet samt allvarlig sjukdom är nog, om jag har förstått det rätt, det enda som kan ge dig dispens.

Jag hoppas dock att du kommer in till höstterminen eller att du lyckas klura ut något sätt att komma runt problemet! :blinkar:
Låst