Statistik för urval 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Statistik för urval 1

Inlägg av Nils »

En granskning av höstterminens urval 1 till läkarprogrammen visar att det återigen slogs ett nytt rekord i antal antagna, 981 personer, vilket är en ökning 18 personer relativt den förra rekordnivån (höstterminen 2013) och en ökning med 59 personer relativt den senaste vårterminen.

I kvoten för gymnasiebetyg utan kompletteringar ses stabila antagningsgränser som generellt ligger kvar på samma nivå som de senaste två vårterminerna, dock med några mindre undantag.

I kvoten för gymnasiebetyg med kompletteringar ses tre nya lägstarekord för urval 1; dels har både Örebro Universitet och Umeå Universitet gått ned till 22,20 och dels har Göteborgs Universitet för första gången gått under 22,50 redan i urval 1.

I kvoten för högskoleprov ses nya lägstarekord för urval 1 vid Karolinska Institutet och Uppsala Universitet men Lunds Universitet går mot strömmen med en höjning av antagningsgränsen.

I de lokala kvoterna ses ett nytt lägstarekord för "Biomedicin för disputerade" vid Göteborgs Universitet samtidigt som Linköpings Universitets särskilda urval uppvisar ett nytt (och överraskande) högstarekord.

Nedanför redovisas den exakta utvecklingen per kvot och lärosäte. BI
22,30/1,60 Karolinska Institutet
22,10/1,50 Lunds Universitet
22,10/1,10 Uppsala Universitet (rekordlågt för urval 1)
22,00/1,00 Göteborgs Universitet (rekordlågt för urval 1)
22,00/lott Göteborgs Universitet
21,90/1,60 Linköpings Universitet (rekordlågt för urval 1)
21,80/1,40 Umeå Universitet (rekordlågt för urval 1)
21,80/1,25 Örebro Universitet


BII
22,50/1,50 Karolinska Institutet
22,50/1,10 Lunds Universitet
22,50/0,95 Uppsala Universitet (rekordlågt för urval 1)
22,50/lott Göteborgs Universitet
22,41/ej Göteborgs Universitet (rekordlågt för urval 1)
22,30/1,35 Linköpings Universitet (rekordlågt för urval 1)
22,20/1,35 Örebro Universitet (rekordlågt för urval 1)
22,20/ej Umeå Universitet (rekordlågt för urval 1)


BF
4/1,75 Göteborgs Universitet
4/1,65 Karolinska Institutet
4/1,60 Lunds Universitet
4/1,60 Uppsala Universitet
4/1,60 Linköpings Universitet
4/1,60 Umeå Universitet
4/1,50 Örebro Universitet (rekordhögt för urval 1 inför vårtermin)
4/lott Göteborgs Universitet


HP
1,80 Lunds Universitet
1,75 Karolinska Institutet (rekordlågt för urval 1)
1,75 Göteborgs Universitet
1,70 Uppsala Universitet (rekordlågt för urval 1)
1,70 Linköpings Universitet
1,70 Umeå Universitet
1,70 Örebro Universitet


LOKALA URVAL
* Karolinska, PIL: 50 poäng
* Umeå, AU1 (betyg/10+högskoleprov): 3,770 poäng
* Umeå, AU2 (doktorsexamen): 796 poäng
* Umeå, AU3 (arbetserfarenhet): 797 poäng
* Linköping, HPSU: 2,55 (rekordhögt)
* Göteborg, Biomedicin för disputerade: 1,35 (rekordlågt)


Eftersom information ännu saknas om högskoleprovsurskiljningen för betygskvoterna så är det möjligt att antalet nya lägstarekord är större än vad som framgår just nu.
johanbroman80
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jul 2013, 09:00

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av johanbroman80 »

Hej!

Hur har man räknat ut poängen på Lokala urval i Umeå i AU2 och AU3?

/Johan
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av Nils »

Den med bäst jämförelsetal (hp) har fått poäng 800, den med näst bäst fick 799 och så vidare. Vid lika poäng avgjorde lotten vem som fick ett poängnummer.

Såvitt jag tror mig veta, åtminstone.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av Nils »

Jag har skickat mail till de lokala lärosätena angående hp-urskiljningen för att snabbare få upp den informationen här.

(den kommer dock inte att läggas upp på antagningssidan förrän jag har fått samma information från UHR som är "the gold standard" i detta sammanhang)
Madara
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 dec 2013, 17:33

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av Madara »

Hej!

Jag har 1,65 och ska söka in antingen HT14 eller VT15. För min del skulle det vara väldigt intressant om antagningsgränsen sänktes till 1,65 i andra urvalet i den här antagningen. Finns det någonting som tyder på det eller tror du det kommer stanna vid 1,70 i andra urvalet?

Jag tänkte att man kanske kan dra några slutsatser från olika personers HP-resultat och deras reservnummer. Lite statistik över vilka reservplatser personer med 1,65 respektive 1,70 har vore intressant. Högsta reservnumret med 1,70 och lägsta reservnumret med 1,65 borde ge en bra bild över läget. Om det finns statistik på hur mycket reserverna rör sig mellan urval 1 och urval 2 så kan vi på så sätt kanske redan nu få veta om urval 2 blir rekordlågt.

Du kanske tycker det är onödigt eftersom vi får svar om några veckor men om du har tid över skulle det vara intressant för mig och kanske alla andra med 1,65 som vill komma in på läkarprogrammet. Tack för en väldigt bra sida.
Arelig

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av Arelig »

Madara skrev:Hej!

Jag har 1,65 och ska söka in antingen HT14 eller VT15. För min del skulle det vara väldigt intressant om antagningsgränsen sänktes till 1,65 i andra urvalet i den här antagningen. Finns det någonting som tyder på det eller tror du det kommer stanna vid 1,70 i andra urvalet?

Jag tänkte att man kanske kan dra några slutsatser från olika personers HP-resultat och deras reservnummer. Lite statistik över vilka reservplatser personer med 1,65 respektive 1,70 har vore intressant. Högsta reservnumret med 1,70 och lägsta reservnumret med 1,65 borde ge en bra bild över läget. Om det finns statistik på hur mycket reserverna rör sig mellan urval 1 och urval 2 så kan vi på så sätt kanske redan nu få veta om urval 2 blir rekordlågt.

Du kanske tycker det är onödigt eftersom vi får svar om några veckor men om du har tid över skulle det vara intressant för mig och kanske alla andra med 1,65 som vill komma in på läkarprogrammet. Tack för en väldigt bra sida.
Jag har 1,65 och har reservplats 30 i Örebro och 59 i Umeå. Gränsen var 1,7 på båda dessa universiteten. Så den första reserven med 1,65 har reservplats 1-30 i Örebro. Alltid något ;)
Såg att en kille som skrivit i en av trådarna var reserv nr 22 i HP-kvoten i Örebro. Har frågat honom om han har 1,65 eller 1,7. Inte fått svar än
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av Nils »

Madara skrev:Hej!

Jag har 1,65 och ska söka in antingen HT14 eller VT15. För min del skulle det vara väldigt intressant om antagningsgränsen sänktes till 1,65 i andra urvalet i den här antagningen. Finns det någonting som tyder på det eller tror du det kommer stanna vid 1,70 i andra urvalet?

Jag tänkte att man kanske kan dra några slutsatser från olika personers HP-resultat och deras reservnummer. Lite statistik över vilka reservplatser personer med 1,65 respektive 1,70 har vore intressant. Högsta reservnumret med 1,70 och lägsta reservnumret med 1,65 borde ge en bra bild över läget. Om det finns statistik på hur mycket reserverna rör sig mellan urval 1 och urval 2 så kan vi på så sätt kanske redan nu få veta om urval 2 blir rekordlågt.

Du kanske tycker det är onödigt eftersom vi får svar om några veckor men om du har tid över skulle det vara intressant för mig och kanske alla andra med 1,65 som vill komma in på läkarprogrammet. Tack för en väldigt bra sida.
Hej Madara!

Att två av lärosätena nu gick ned 0,05 jämfört med förra urval 1 gör att man kan gissa att andra lärosäten också kan ha sett en fortsatt minskad konkurrens i gränsskiktet (större andel antagna i gränsnivån). Det skulle då främst röra sig om Linköping, Umeå och Örebro.

Ser man till tidigare antagningsandelar så skulle jag gissa att det sjunker till 1,65 i urval 2 för Umeå och Örebro. Kanske Linköping också men inte lika stor chans.
(tidigare har "andelar antagna med lägsta antagningspoäng" varit bortåt 50 % när gränssänkning skett redan i urval 2, plus ett antagande om att en större andel antogs med lägsta antagningspoängen nu än senaste gången samma gränsvärde uppstod i urval 1)

Urval 2 får utvisa hur rimligt detta resonemang är...
jonique
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 nov 2013, 22:17

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av jonique »

Hej! Angående örebro. Jag har 1,7 - men jag tror att jag fått en ganska så dålig lottning, hamnade nämligen på reserv 19 i Örebro, där jag helst vill in. (Hamnade dock på 19 i Göteborg också. Med samma poäng!)
Detta tycker jag tyder på att gränserna sänks mot 1,65:-) dock beror ju allt på hur urval 2 blir, samt ifall universiteten väljer att ta in reserver eller om de redan från början gjorde ett överintag.
Känner mig faktiskt väldigt osäker på om jag kommer in nu, med reserv 19... Men jag hoppas på det bästa.

Lycka till ni som också söker örebro (eller Göteborg) , kanske blir vi klasskompisar i vår!
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av Backworldsman »

Jag har 1,65 och har reservplats 25 i Umeå, så jag håller med om att det verkar ganska sannolikt att man kanske redan i urval 2 kommer in med 1,65 i Umeå, och från andra inlägg så gäller detta kanske även Örebro.

Jag fick reservplatserna 50-75 i Örebro och Linköping, >100 på Uppsala, Lund och Göteborg och >150 på KI om du är intresserad av lite ungefärlig statistik.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för urval 1

Inlägg av Nils »

Nils skrev:Jag har skickat mail till de lokala lärosätena angående hp-urskiljningen för att snabbare få upp den informationen här.

(den kommer dock inte att läggas upp på antagningssidan förrän jag har fått samma information från UHR som är "the gold standard" i detta sammanhang)
HP-urskiljning har lagts till för Karolinska Institutet.

HP-urskiljning för Örebro, Lund och Uppsala finns inte möjlighet att få tillgång till förrän vid den ordinarie kontakten med UHR.
Låst