Reservplacering PIL

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
icaros
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:10

Reservplacering PIL

Inlägg av icaros »

Hejsan!
Någon som har koll på hur många som kommer in via andra urvalet och reserv via PIL på KI? Jag har hamnat som reserv 9 och vet inte om jag vågar hoppas eller inte. Det låter ju inte omöjligt att 9 av de 82 som kommit in avsäger sin plats. Särskilt med tanke på hur enkelt det har blivit att komma in via hp på andra orter, jämfört med tidigare.
Nyfiken!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av Nils »

icaros skrev:Hejsan!
Någon som har koll på hur många som kommer in via andra urvalet och reserv via PIL på KI? Jag har hamnat som reserv 9 och vet inte om jag vågar hoppas eller inte. Det låter ju inte omöjligt att 9 av de 82 som kommit in avsäger sin plats. Särskilt med tanke på hur enkelt det har blivit att komma in via hp på andra orter, jämfört med tidigare.
Nyfiken!
Vad gäller reservantagning för PIL så brukar inte någon reservantagning ske efter andra urvalet; KI använder sig av överintag för att undvika sista-minuten-antagningar, d.v.s. de som annars skulle ha blivit reservantagna blir istället antagna tidigare (och dessutom blir troligen någon extra antagen - den risken är priset som KI betalar för att få antagningen att fungera smidigare).

Det kan dock hända en del fram till urval 2, så det är inte omöjligt att du blir antagen då.
LinneaBee
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 okt 2008, 22:40
Kontakt:

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av LinneaBee »

icaros skrev:Hejsan!
Någon som har koll på hur många som kommer in via andra urvalet och reserv via PIL på KI? Jag har hamnat som reserv 9 och vet inte om jag vågar hoppas eller inte. Det låter ju inte omöjligt att 9 av de 82 som kommit in avsäger sin plats. Särskilt med tanke på hur enkelt det har blivit att komma in via hp på andra orter, jämfört med tidigare.
Nyfiken!
tja lite nyfiken vad du fick för intervjupoäng, sökte PIL själv nämnligen
Kram
icaros
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:10

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av icaros »

Ja. det var lite därför jag inte trodde jag skulle komma in. fick poäng 35, vilket enligt statistiken aldrig kommit. blev väldigt förvånad över reserv 9 då...
AnR
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2008, 12:38

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av AnR »

Nils skrev: Vad gäller reservantagning för PIL så brukar inte någon reservantagning ske efter andra urvalet; KI använder sig av överintag för att undvika sista-minuten-antagningar, d.v.s. de som annars skulle ha blivit reservantagna blir istället antagna tidigare (och dessutom blir troligen någon extra antagen - den risken är priset som KI betalar för att få antagningen att fungera smidigare).

Det kan dock hända en del fram till urval 2, så det är inte omöjligt att du blir antagen då.
Ledsen men jag förstår inte riktigt, innebär det att det inte tas in reserver?
Läste statistiken förPIL och tolkade den som att inga reserver tagits in förut, är det rätt tolkat?

/MVH Anders, som har en dotter som hoppas
Grimnir
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 dec 2008, 20:42

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av Grimnir »

Jag har reserv 8 på PIL och fick 4,0 i intervjupoäng. Måste haft maximal otur i lottningen om nr 9 hade 3,5.... :o . Jag ringde antagningen på KI i fredags och där sa dom att det visst finns möjlighet att komma in. Överintaget är totalt 10 men vad det är på PIL kunde hon inte svara på, hon gissade 3 (jag skulle gissa 5) det skulle betyda att 11-13 personer inte tackar ja till sina platser för att jag ska komma in. Hon kunde inte säga hur många det rörde sig om förra terminen. Jag har dock för mig att min reservplats droppade 7-8 placeringar mellan urval 1 och 2. Vi håller alla tummarna!!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av Nils »

AnR skrev:Ledsen men jag förstår inte riktigt, innebär det att det inte tas in reserver?
Läste statistiken förPIL och tolkade den som att inga reserver tagits in förut, är det rätt tolkat?

/MVH Anders, som har en dotter som hoppas
Antagningen har 3 faser: urval 1, urval 2 och reservantagning.

Statistiken på hemsidan avser reservantagningen och säger inte nödvändigtvis särskilt mycket om vad som händer från urval 1 till urval 2. Alltså: det finns fortfarande hopp inför urval 2, jag kan bara inte säga hur stort eller litet det är. :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av empezar »

Det borde vara ganska enkelt att ta reda på hur många steg folk hoppade i alla kvoterna mellan urval 1 och 2 runtom i landet? Det skulle ju vara ganska intressant statistik.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
icaros
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:10

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av icaros »

Grimnir skrev:Jag har reserv 8 på PIL och fick 4,0 i intervjupoäng. Måste haft maximal otur i lottningen om nr 9 hade 3,5.... :o . Jag ringde antagningen på KI i fredags och där sa dom att det visst finns möjlighet att komma in. Överintaget är totalt 10 men vad det är på PIL kunde hon inte svara på, hon gissade 3 (jag skulle gissa 5) det skulle betyda att 11-13 personer inte tackar ja till sina platser för att jag ska komma in. Hon kunde inte säga hur många det rörde sig om förra terminen. Jag har dock för mig att min reservplats droppade 7-8 placeringar mellan urval 1 och 2. Vi håller alla tummarna!!
Vilket betyder att jag hade maximalt med tur i ordningen! Hoppas att vi kommer in! Jag vill veta NU!
icaros
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:10

Re: Reservplacering PIL

Inlägg av icaros »

Slutade som reserv 7. :( Jaja, bättre lycka nästa gång antar jag!
Låst