Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Nils »

Oftast sker utökning av läkarprogram inför höstterminer och så var även fallet år 2013. Därför antog jag att även 2014 års utökning skulle ske inför en hösttermin.

Jag blev dock nyss tipsad om ett dokument som visar att andra steget i Göteborgs utbyggnad kommer redan nu inför vårterminen. Efter lite googlande hittade jag en annan text med innebörden att Linköpings universitet också har sin fortsatta utökning placerad inför vårterminen.

Alltså: inför vårterminen 2014 blir det +10 platser vid Göteborgs Universitet och +10 platser vid Linköpings Universitet.
MeatMaster
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2013, 16:24

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av MeatMaster »

Tror du att denna utökning kan påverka antagningsgränserna i någon större utsträckning vid dessa universitet? :)
Ganglion

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Ganglion »

Tror du att detta kommer att ha några effekter på antagningsgränserna? Vad blir 10 nya platser fördelat på kvoterna? 2-3st fler per kvot?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Nils »

För Linköping skulle jag gissa att det blir ungefär 5 till BI, 1 till BII, 3 till HP och 1 till HPSU.
För Göteborg skulle jag gissa att det blir ungefär 2 till BI, 2 till BI/HP, 1 till BII, 1 till BII/HP och 4 till HP.

Inte så stora förändringar, med andra ord. Det är särskilt BI-kvoten som kan påverkas, eftersom den får störst andel av platserna och samtidigt har störst möjlighet till olika steg i "poängskalan" (två decimaler på en skala från 10,00 till 22,50 ger i teorin 1.251 olika möjliga poängvärden medan exempelvis HP-skalan består av "bara" 41 steg).
Mio

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Mio »

Det jag inte förstår är att GU VT 2014 har 132 platser mot normala 112. Det är ju 20 extra platser.
Per

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Per »

HT13 ökade de med 10 och VT14 ökar de med ytterligare 10...
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Nyberg89 »

De öppnar fler platser, färre barn i de kommande årskullarna och färre presterar bra. Man kan säkert fortsätta längre. Men det är ju också så att det mesta är i en nedåtgående trend. Visst är det fler som söker än någonsin, men det har också varit ett större antal som inte är behöriga.

Jag tror att det ökade söktrycket i vår är ett resultat av den nya gymnasieskolan. De vill söka för att de inte vill komma i en sämre sits.

Hur eller hur tror jag inte att det påverkar antagningen särskilt. Som jag sagt tidigare - resultaten går nedåt.
Gäst

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Gäst »

Är det jag som tolkar fel eller utökas inte LiU med 20 nya platser VT14? :glad:
http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/reportage/lakare?l=sv
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Är det jag som tolkar fel eller utökas inte LiU med 20 nya platser VT14? :glad:
http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/reportage/lakare?l=sv
LiU skrev:Med start höstterminen 2013 växer läkarprogrammet vid LiU. Intagningen ökar i två etapper med totalt 40 nya årsplatser.
Totalt 40 nya årsplatser
= totalt 20 nya terminsplatser
= +10 inför HT13, +10 inför VT14.
:)
Gäst

Re: Utökningen av platser vid GU och LiU sker redan VT2014

Inlägg av Gäst »

Aah, då är jag med! Tack! :glad:
Skriv svar