Statistik för antalet ansökande

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Nils »

Inför vårterminen 2014 ses en kraftig ökning av antalet ansökningar till de svenska läkarprogrammen, enligt statistik från Universitets- och Högskolerådet (UHR). Den kraftiga ökningen kan bero på en ökad medvetenhet om möjligheterna att bli antagen, sedan de rekordlåga antagningsgränserna för läkarprogrammen uppmärksammades i svenska massmedia tidigare i år.

Siffrorna inom parentes anger förändringen jämfört med förra vårterminen.


ANSÖKNINGAR MED ETT LÄKARPROGRAM SOM FÖRSTAHANDSVAL
4014 (+498) Totalt (rekordmånga inför vårtermin)
1373 (+224) Karolinska institutet (rekordmånga inför vårtermin)
675 (+128) Göteborgs universitet (rekordmånga inför vårtermin)
652 (+55) Lunds universitet (rekordmånga inför vårtermin)
446 (+15) Uppsala universitet (rekordmånga inför vårtermin)
385 (+79) Umeå universitet
317 (+3) Linköpings universitet
166 (-6) Örebro universitet

Karolinska institutets läkarprogram fick näst flest förstahandsansökare av alla utbildningar, enligt UHR.


ALLA ANSÖKNINGAR TILL LÄKARPROGRAM
21189 (+2461) Totalt (rekordmånga inför vårtermin)
3421 (+393) Karolinska institutet (rekordmånga inför vårtermin)
3148 (+335) Uppsala universitet (rekordmånga inför vårtermin)
3043 (+372) Lunds universitet (rekordmånga inför vårtermin)
3011 (+313) Göteborgs universitet (rekordmånga inför vårtermin)
2957 (+353) Linköpings universitet (rekordmånga inför vårtermin)
2819 (+346) Umeå universitet (rekordmånga inför vårtermin)
2790 (+349) Örebro universitet (rekordmånga inför vårtermin)


Som vanligt hittar du interaktiva diagram över den historiska utvecklingen här:
http://läkarstudent.se/antagning.html#antal_ansokande
c3m

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av c3m »

Hej Nils,

Tror du att snittet höjs?
elbarto

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av elbarto »

Fan.. Haha. Men, jag tror ändå inte att antagningsgränserna BEHÖVER höjas avsevärt. Jag tänker mig att de som ansöker nu på grund av mediauppmärksamheten, ändå lär besitta gränsfallsmeriter. Dessa sökande borde kanske inte driva upp gränserna. Men jag är oerhört partisk, eftersom jag inte vill se en höjning av gränserna. Detta är anledningen till att jag blivit lite stressad när jag sett nämnda tidningsartiklar och tv-nyhetsinslag.
nervooos

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av nervooos »

jag håller med dig elbarto, har också blivit stressad av alla nyheter och vill helst inte heller se höjningar!


ÅÅÅÅH, nu är jag sjukt nervös alltså då jag är preciiiis vid gränsen.. Vi får väl se vad som händer :velig:
Gäst

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Gäst »

Samma här... Men ska inte antalet platser utökas lite inför detta intag, om utökningen av platser under 2014 skulle fördelas mellan höst- och vårterminen..?
Gäst

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Gäst »

Inför HT13 var också det sammanlagda antalet sökande rekord högt, medan de flesta slutliga antagningsgränser blev rekord låga. Känns ändå lite betryggande, försöker jag intala mig.. :glad:
elbarto

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av elbarto »

Synd att dem inte verkar ha publicerat antal sökande PER KVOT.
Gäst

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Gäst »

Folk kan ju fortfarande komplettera och höstens hp-resultat har inte hunnit komma in ännu...
Gäst

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Gäst »

Sitter här och hoppas på att det INTE är en massa högpoängare som sökt. Vill komma i i Göteborg till våren och tror att jag ligger precis på gränsen, men med 3000 konkurrenter blir jag ganska osäker.

Finns det något sätt att veta hur många av de sökande som har skrivit HP?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Nils »

c3m skrev:Hej Nils,

Tror du att snittet höjs?
Ifall ökningen av antalet ansökande beror på uppmärksammandet i media tidigare i år så kan man spekulera i att ökningen består av personer som bedömer att de har en chans att komma in, antingen med tidigare meriter (främst BI) eller med meriter förvärvade inför vårens ansökningsdeadline (BII och HP).

Eftersom BI-kvoten fortfarande är så pass ny, liksom systemet med meritpoäng, så tror jag inte vi lär se någon särskilt dramatisk effekt där.

För BII-kvotens del så finns det en större möjlighet till ökad konkurrens, i den mån folk har hunnit läsa upp kurser (begränsat tidsutrymme).

HP-kvoten har störst potential för snabba förändringar men samtidigt kan man misstänka att ökningen till stor del utgörs av personer som har levt utanför den akademiska världen de senaste åren - det är till exempel inte säkert att de matematiska kunskaperna är helt färska.

Allt detta är dock bara rena, skära spekulationer utan särskilt mycket till faktagrund.
Låst