Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Wera
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Wera »

Hej! :) Jag tog studenten nu sommaren 2013 och vet att jag vill läsa till läkare, jag kan verkligen inte tänka mig något annat. Dock har jag en väg att gå... Gick samhäll så saknar behörigheterna biologi, kemi, fysik A+B(1+2) samt matematik D(4). Dock är det för sent att söka naturvetenskapligt basår nu så jag tänkte läsa upp betygen redan nu i januari så jag kan komma igång. Nackdelen med komvux är att jag måste få MVG(A) i ämnena då. Tänkte därför satsa på att läsa in biologin + kemin nu på vårterminen och sedan kolla om jag kan läsa matematiken och fysiken på universitetet då jag tror jag kommer ha svårare för att få MVG(A) i dom, kan man göra så tro?

Sedan har jag även flera ämnen jag måste läsa upp för att få toppbetyg i allt (över 10st) så jag funderar på om jag ska satsa på det och/eller högskoleprovet? Fick under 0,8 (hade dock inte övat innan) så undrar om det är stor chans att klara över 1,7 t.ex?
Ska jag satsa på att kunna söka in i både BII och HP kvoten eller är det inte värt att läsa upp ämnena då jag borde lägga den tiden till att träna HP?

Vill dessutom helst komma in på KI eller Uppsala och är villig att kämpa för att hamna just där :)

Tack på förhand!
Gast

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Gast »

Hej! :-)

Här kommer lite idéer om hur du skulle kunna göra!

På Komvux räknas bara de betyg som krävs för behörighet med, d.v.s. Matematik D, Fysik B, Kemi B och Biologi B (eller respektive kurser enligt det nya gymnasiesystemet). Alltså, om du skulle läsa på Komvux eller göra prövning i 1 eller A-kurserna kommer dessa betyg inte räknas med i ditt betygssnitt. Så mitt tips är att ta prövning i dessa kurser på Komvux nu under hösten och våren. Sedan kan du söka till basåret och få dessa kurser tillgodoräknade (så att du slipper läsa dem på basåret). Då slipper du riskera att sänka ditt betygssnitt i och med inläsning av behörighet. Det finns också tekniska basterminer där man läser Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 med behörighetskravet Matematik C, Kemi A och Fysik A. Jag tror att t.ex. KTH erbjuder basterminer på både hösten och våren, men detta kan jag inte svära på. Jag har också för mig att Uppsala erbjuder basterminen på våren men är heller inte hundra procent säker på detta. Genom basterminen och en prövning på Komvux i Biologi B som bara är 50 poäng och gissningsvis inte alltför svår att få MVG i skulle du således bli behörig. Genom att gå en bastermin istället för basåret skulle du eventuellt kunna komma in ett halvår tidigare.

Hur mycket man kan höja sig på HP har jag väldigt svårt att svara på. Jag har själv bara skrivit det en gång så det återstår att se nu i höst om och i så fall med hur mycket jag kan höja mig, med begränsat plugg. Jag tror att det är väldigt individuellt med hur mycket man egentligen kan höja sig, jag har hört om personer som höjt sig mer än 0,5 på några försök och mycket plugg men samtidigt har jag inte hört om några som höjt sig ett helt poäng. Mitt tips är att du skriver alla gånger det går och försöker plugga så mycket du hinner, då kommer du märka i vilken takt du höjer dig och kan på så vis bättre avgöra om det är värt att satsa på antagning via HP eller inte. Även om du skulle söka via BII så kommer du att vara i behov av ett hyfsat bra HP (särskilt om du siktar på att bli antagen vid KI eller Uppsala) då det används som skiljekriterium för dem med lika betyg, så att satsa på HP bör du göra i vilket fall som helst.

Sen skulle jag om jag var i ditt fall ändå börja med att tenta upp kurserna du inte har MVG i så snart som möjligt. Om man bara är villig att slita och inte ger upp så kommer det till sist att gå att komma upp i 22,5. Det är jag övertygad om! Tänk också på att se till så att du kommer upp i max meritpoäng!


Lycka till! :-)
Wera
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Wera »

Tack så hemskt mycket för svaret, jag är verkligen tacksam! :)
Jag hade ingen aning om att det endast är de ämnena som krävs för behörigheten som räknas med i betyget, de studieledare jag gått till har sagt att jag måste få MVG i dom också...dock har dom jag pratat med inte varit till någon större hjälp så jag hoppas det du skrivit stämmer :)

Jag hittade bastermimerna på KTH och Uppsala som du skrev, jag skulle gärna vilja läsa dom men problemet är att jag bor i Göteborg och kan inte flytta nu det närmaste året så vet inte om man kan läsa dom på distans isf?

Om jag skulle läsa ett basår i Göteborg så tror jag inte det inte hjälper om jag gör prövningar på A-kurserna för en jag pratade med sa att kurserna är liksom ihoptryckta och inte uppdelade i A, B, C och D tillexempel...
Därför tänkte jag att jag kunde läsa kemi och biologi upp till B på komvux och få MVG för att det är vad dom läser på vårterminen och isf kan jag söka till höst sen och endast läsa matematik och fysik på basåret vilket gör att jag endast behöver läsa en termin.

Tack igen, jag känner att jag iaf ska försöka så gott det går att höja mitt hp så mycket som möjligt så får vi se hur jag lyckas med det :)

Känns skönt att du tycker det, jag känner också att jag vill det för även om det tar tid är jag villig att göra det såklart! Det har varit massor av sura studievägledare som sagt åt mig att jag inte kommer klara det och att det är lika bra att strunta i betygen men det ger mig ju en ännu större chans :)
Gäst

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Gäst »

En viktig sak att tänka på ifall man vill få meritpoäng från Matematik E men har läst basår för behörigheten är att de tittar på gymnasie- och komvuxkurser först för behörigheten, så betyget i MaE räknas även om basåret egentligen räcker för behörighet. Man måste då antingen få MVG i MaE eller få MVG i en MaD-kurs (som då räknas istället för MaE) om man vill slippa en eventuell sänkning.
Wera
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Wera »

Jag hittade detta på antagning.se :

Jag har gått ett basår för att bli behörig. Hur påverkar det mitt meritvärde?
Svar: Kurser från basår eller bastermin på universitet ger endast behörighet motsvarande till exempel naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet. De påverkar inte betygssnittet och ger inte heller meritpoäng.

Så enligt det kan man inte få meritpoäng när man läst basåret, dock är det svårt att veta vad som egentligen stämmer när folk säger olika så det du skriver kan ju faktiskt stämma ? :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Nils »

Meritpoäng får man endast via gymnasiala kurser, till exempel basår via komvux.

Basår via universitet eller folkhögskola ger inte meritpoäng.
Wera
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Wera »

Jag har även en till fråga, för att komma in krävs ju kemiB, biologiB och FysikB, om jag t.ex läser A kurserna på komvux, behöver jag även få MVG på dom då eller påverkar det inte mitt betygssnitt då eftersom dom inte krävs för behörigheten?
Wera
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Wera »

Tack så mycket för svaret förresten Nils :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Nils »

Jag tror att A-kurserna helt riktigt inte skulle påverka ditt betygssnitt, precis som du resonerar - men dubbelkolla gärna detta med studievägledaren på komvux.

Dock: att lära sig bra (=MVG) i A-kurserna skulle nog inte vara en nackdel senare när du ska satsa på MVG i B-kurserna...
Wera
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: Vilken väg ska jag välja för att komma in?

Inlägg av Wera »

Jag ringde till komvux och de sa som vi trodde att A kurserna inte kommer att påverka mitt betygssnitt utan att det endast är de kurserna som krävs för behörigheten som gör det (om man nu väljer att läsa till dom på komvux vill sägs). Dock var jag tvungen att läsa A kurserna på komvux innan jag fick söka B kurserna hos dom, till och med biologi A även om jag läst naturkunskap A+B och fått MVG i dom. Läste nämligen andra på forumet som då kunnat läst biologi B direkt och därmed kunnat fixat behörigheten under kortare tid men det kanske skiljer beroende på var kan läser tyvärr...
Skriv svar