Konkurrera i båda betygskvoterna?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Konkurrera i båda betygskvoterna?

Inlägg av maring »

Hej där!

Kan någon försöka förklara åt mig vad detta betyder?

Du kan delta i både i betygsgrupp I och II

Om du som har svenska gymnasiebetyg redan är behörig till de utbildningar du söker med ditt slut- eller avgångsbetyg, men kompletterat för att höja ditt meritvärde – antingen med ett nytt betyg i en kurs eller med en kurs som ger meritpoäng – får du då konkurrera både i direktgruppen och i kompletteringsgruppen.



Betyder det att om jag t.ex. har 21,2 i betygsnitt och att jag läser upp dem till 22,5 skulle det inte påverka mina chanser? Jag frågar detta därför att normallt när man har kompletterat betyg hamnar man i kvot 2 och där är det mycket svårare att komma in i läkarutbildning.
Men om jag hamnar i kvot 1 och 2 samtidigt skulle det vara en fördel och jag tycker att det skulle inte vara rättvisst mot andra som inte har kompletterat... Eller vad tycker ni?
Anledning till att jag frågar allt detta är att jag inser att jag kanske inte kommer att klara att få A i alla kurser som jag läser just nu, och det skulle vara dumt att ta en "dålig" gymnasieexamen om jag skulle ha möjlighet att höga betygen nästa termin och ta ut en "bra" gymnasieexamen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mycket snabba kompletteringar medges i betygsgrupp I

Inlägg av Nils »

I ditt exempel så skulle du konkurrera med 21,2 i BI och med 22,5 i BII.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Mycket snabba kompletteringar medges i betygsgrupp I

Inlägg av maring »

Okej så man deltar i 2 kvoter med 2 olika betyg... Det hade jag inte fattat.
Tack Nils.
Skriv svar