Mina chanser till VT2014?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
ramonisco

Mina chanser till VT2014?

Inlägg av ramonisco »

Nils, hur bedömer du mina chanser till VT2014? Jag blev positivt överraskad igår när jag såg att jag fick 1.75 istället för 1.70 som jag förväntade mig. Vill helst komma in i Karolinska Institutet. Är det troligt att antagningsgränserna för vårterminen 2013 är densamma eller var det bara ett tillfälligt dipp? Vad tror du?

Jag tar studenten i år och räknade med att jag skulle behöva plugga en sista gång under hösten för att sedan skriva högskoleprovet i höst och nå 1.8 för att vara helt säker, men nu känns det helt plötsligt ljusare. Jag vill helst ta ett kort uppehåll fram till våren 2014. Jag kommer nog att skriva högskoleprovet i höst men tänker inte lägga tid på det, jag vill göra annat under tiden och dessutom är medlemskapet ganska dyrt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av Nils »

HP-gränserna har varit på väg ner en längre tid och detta lär inte ändras till nästa vårtermin. Att det gick ner till 1,70 vid KI kan dock ha varit en tillfällighet som var "före sin tid", så gränsen där kan kanske stiga till 1,75 eller mer för nästa vårtermin.
(såvida inte många fler börjar söka till läkarprogrammet nu när det är mer allmänt känt att gränserna har gått ner...)
ramonisco

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av ramonisco »

Jo, jag är medveten om att antagningsgränserna sjunkit men för VT2013 så sjönk kraven ganska rejält så man blir ju lite konfunderad, speciellt i KI.

Det kanske blir svårt för dig att svara men tycker du att jag ska ta "risken" att inte satsa en sista gång? Jag vill helst bara koppla av några månader från allt som har med skola att göra och. Risken är ju att antagningsgränserna höjs (i KI) men allt pekar egentligen emot det. Om det mot all förmodan skulle göra det så kommer jag nog ändå in i Uppsala och Linköping, som också kan tänka mig att börja i, men jag bor i Solna och har nära till KI så jag vill helst börja där.

Såg också att jag postade i fel forum, tack för att du fixade till det!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av Nils »

Du bör klara av att bli antagen åtminstone i Linköping, även om gränserna skulle vända uppåt en aning.

Om du vill satsa på KI så skadar det inte att vara på den säkra sidan och från höstens högskoleprov till vårens terminsstart går det också ungefär 3 månader, så du skulle kunna ta helt ledigt däremellan från allt pluggrelaterat (förutom att svara på urvalsresultatet).
ramonisco

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av ramonisco »

Jag kommer att skriva högskoleprovet en sista gång, frågan är hur mycket tid jag ska lägga på det. Jag har haft en massa ångest under terminen med både på skolan, högskoleprovet och annat i tanken, vill bara kunna koppla av och ladda inför vårterminen.

94-kullen är mindre, det blir allt svårare att nå högre resultat på högskoleprovet, utbildningsplatserna till läkarprogrammet blir fler (gäller det även i år?) och antagningskraven har visat en nedåtgående trend de senaste åren. Jag tycker att jag borde vara positiv till att komma in i KI i vår men jag är pessimistisk lagd, även om jag försöker övertyga mig själv just nu.

Med ett snabbt ja/nej; tror du att jag kommer in med 1.75 i KI i vår? Vad säger din känsla? Jag måste ha en bekräftelse av någon för att lugna ner mig :velig:.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att 1,75 räcker för antagning till nästa vår men marginalerna är små och det finns flera möjligheter som kan flytta gränsen.
ramonisco

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av ramonisco »

Tack, känner mig lite lugnare :glad:. Jag kommer även att göra PIL i höst så det ser rätt bra ut trots allt.

Dags för mig att bli medlem också!

Tack för svaren!
ramonisco

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av ramonisco »

Jag vet inte var jag ska fråga detta så jag postar det i min gamla tråd.

Jag vet inte om jag ska satsa en sista gång (HPguiden). Är det försent nu tror ni (Nils)? Du har väl erfarenhet av HPG? Jag ville sätta igång med plugget under juli men jag har inte orkat och dessutom lagt min tid på att träna inför uppkörning och teoriprovet.

Jag har verkligen ingen lust med ännu en satsning men jag är så orolig över om mitt resultat räcker. Det är bara KI som gäller för mig nu och inget annat. Jag kan aldrig koppla av. Tänker på detta hela tiden.

Om jag skulle göra en satsning, är det verkligen värt att köpa HPguidens medlemskap? Eller ska jag satsa på ordprov.se? För det är bara orddelen jag behöver träna på. HPguiden hjälpte mig att öka mitt resultat från 10 till 17 på ORD. Kan jag nå ett sådant resultat igen på ORD? Jag är tveksam.

Jag gav verkligen allt på förra provet. Jag hade turen på min sida att jag fick den där extra poängen. Allt gick perfekt under dagen. Jag vet inte om jag skulle kunna höja mig från 1.75 till 1.80. Kanske om jag lagt ner tid från sommarlovet men med 10 veckor kvar?

Jag tänker för mycket. Överanalyserar allt. Kan aldrig koppla av. Känner mig så stressad trots att det är ett halvår kvar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av Nils »

Jag har tyvärr inte använt båda, så jag kan inte jämföra dem med varandra...

Förra våren räckte 1,70 för (chans till) antagning vid KI, så du bör ligga bra till med dina 1,75 inför våren. Även om du inte förbereder dig med mycket träning så bör du åtminstone testa skriva höstens prov - du kan ju inte försämra din hp-poäng som du ansöker med...
ramonisco

Re: Mina chanser till VT2014?

Inlägg av ramonisco »

Tack för svar igen. Jag har otroligt svårt att bestämma mig :pinsamt:.

Men jag har bestämt mig nu. Inget HPG. Jag förbereder mig lite på artiklar, ordprov.se och gamla prov men inga större satsningar som innan. Anmäler mig till höstens prov och till PIL och hoppas på det bästa. Om inte så har jag vårens resultat att söka med till KI. Känns bra nu när jag skriver det. Nu är det avklarat.
Låst