Repetition av gymnasiekunskaper inför studiestarten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Förkunskaper?

Inlägg av Blomkruka »

Tja.

Hur viktigt är det med förkunskaper innan man börjar utbildningen?

Jag gick givetvis natur i gymnasiet, men tog ju studenten för 4 år sedan och har inte direkt använt det jag lärde mig där, så det mesta har ju fallit bort, förutom kanske en del av matematiken.

Jag kommer alltså med ganska lite kunskaper rent generellt i biologi, kemi och annat som förknippad med läkarstudier, och har dessutom inte använt hjärnan till studier på ungefär 3 år.

Klarar man sig ändå?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Förkunskaper?

Inlägg av Nils »

I stora drag klarar man sig men om du repeterar gymnasiekemin så kan du slippa huvudvärk och ångest vid cellbiologin.
Något förenklat och med reservation för att olika lärosäten kan lägga ribborna på olika nivåer.
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Förkunskaper?

Inlägg av Blomkruka »

Jag satsar på kemin då!

Så jag behöver inte vara orolig även om jag inte hinner repetera någon biologi? Har ju noll koll på människokroppen och cellbiologi osv.
cAMP

Re: Förkunskaper?

Inlägg av cAMP »

Hej blomkruka
Det beror lite var du blev antagen tycker jag. Om du blev antagen i Lund; Göteborg ;KI eller umeå så skulle en repetition av kemi B vara bra; kombinerat kanske med att kolla på en bok som heter Biochemistry (av Harvey; förlaget lippincott) och en annan som heter Cellbiologi (av Urban Gullberg och Charlotte Erlansson). Om du dock blev antagen i Uppsala eller Örebro så skulle du få en stor nytta om du kollar på en bok som heter Fundamentals of anatomy and Physiology av Martini (eller motsvarande).
Detta är då i GU;LU:KI;UmU så kör man cellbiologi och biokemi T1 medan i Uppsala och Örebro så har man mer fysiologi och anatomi.
Linköping har jag faktiskt ingen aning om men jag tror de har cellbiologi och biokemi under T1.
Lycka till!!
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Förkunskaper?

Inlägg av Blomkruka »

Tack för svaret.

Ja, jag kommer troligen bli antagen i Örebro, så då kanske inte kemin är så viktig från början ändå? Började idag med att repetera :p

Men anser du att det är lika viktigt att kunna anatomi och fysiologi inför T1 på Örebro och Uppsala som det är att kunna gymnasiekemin inför T1 på de andra skolorna?
cAMP

Re: Förkunskaper?

Inlägg av cAMP »

Jag har själv studerat T1 vid Örebro Universitet och repeterade inför T1 med lite kemi B. Det skadade inte MEN om jag hade mer kunskap om upplägget så skulle jag ha kollat lite på anatomi och fysiologi och då skulle jag ha nyttat mycket mer av det (detta är min EGEN erfarenhet för jag fick lite svårigheter i början särskilt med anatomin). I Örebro använde jag boken "Fundamentals of anatomy and physiology" av Martini och Anatomiska Bildordboken "Feneis". De två böckerna täcker terminens lärandemål ganska väl. Om du söker lite på internet så hittar du Martini i PDF :smart:
Lycka till!
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Förkunskaper?

Inlägg av Blomkruka »

Tror jag kör lite kemi ändå, men kanske minskar på det och kikar lite på de andra två också. Hittade ju relativt enkelt på nätet.

Om du har tid får du gärna tipsa om vad i dessa två jag kan kika på! :)

Tack! :D
cAMP

Re: Förkunskaper?

Inlägg av cAMP »

terminen innehåller 4 block
Intro: ingen tenta men några PBL tillfällen. mest repetition av basal kemi; även lite anatomi föreläsning. Kapitel 2-4 räcker (kapitel 4 kommer du ha nytta av senare även)
Respiration/Cirkulation: Kapitel 9 (hjärtmuskulatur; glatt muskulatur och kontraktionsmekanism); kapitel 19-23 (hjärtats anatomi; stora blodkärl men inte alla; EKG; olika blod celler;reglering av hjärtat; stora lymfkärl men inget immunologi; Respirationsanatomi, reglering av respiration)
Neuro/rörelse/sinne/psyke: kapitel 6-17 (inte allt i de dock; då man ska koncentrera på bål; skulder; knä och ryggets anatomi under T1. CNS anatomi inte så ingående då det kommer igen under T3)
Nutrition/metabolism/elimination: Kapitel 24-27 (i princip hela)
Embryologi föreläsningar kommer vara genomgående så ingen bok behövs för embryologi. I anatomi och histologi så finns även interna resurser (anatomi kompendier skrivna av en av professorerna och histologi videos)
Detta är i princip vad du behöver för att klara dig :)
Lycka till
cAMP

Re: Förkunskaper?

Inlägg av cAMP »

I "Feneis" så är det mer spritt dock. Ursäkta för särskrivningar då jag skriver från mobilen
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Förkunskaper?

Inlägg av Blomkruka »

Guld värt! Tackar!
Skriv svar