Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys A?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
elbarto

Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys A?

Inlägg av elbarto »

Hej!

Jag har två frågor som google inte kunde svara på:

1. Ger Naturkunskap A+B/1+2 behörighet att läsa/pröva Bio B/2, Kem B/2, Fys B/2?

- Vet i varje fall att det går att konvertera åt andra hållet. Alltså: Bio B/2 + Kem B/2 + Fys B/2 = NK B/2. Jag har nämligen NK A+B. Vore skönt att slippa läsa A-kurserna.

2. Behövs överhuvudtaget A-Kurserna för behörighet att söka läkarprogrammet?

- Jag vet att Komvux kräver betyg i kurs A/2 för att söka B/2-kurserna. Men ställer universiteten samma krav om A/2-betyg, om exempelvis komvux skulle 'göra en miss'?

- Kan man isf kringgå kravet på A/2-behörighet genom att göra prövningar i B/2-kurserna, snarare än att läsa dem på komvux/gymnasiet?
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Bakgrunden till att jag ställer dessa frågor är att jag hemskt gärna vill hinna uppnå behörighet att söka läkarprogrammet till VT14. Hinner jag inte det är jag rädd att jag kan behöva vänta till VT15(!) för att bli antagen, eftersom att antagningsgränserna alltid är högre till HT.
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

... Komvux kräver betyg i kurs A/2 ... Men ställer universiteten samma krav om A/2-betyg ... ?

- Kan man isf kringgå kravet på A/2-behörighet genom att ...
Oj, skrev visst fel. Menade såklart A/1-Behörighet inte "A/2" som jag skrev..
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Nu har jag gjort lite efterforskning i den här frågan! Här är de svar jag fick, framförallt av en SYV på komvuxcentrum Stockholm:

1. Ger Naturkunskap A+B/1+2 behörighet att läsa/pröva Bio B/2, Kem B/2, Fys B/2?


Svar:

- I regel krävs godkänt betyg i Bio, Kem, Fys A/1-kurserna för behörighet att söka B/2-kurserna.

- Enligt den SYV jag talade med på Komvuxcentrum Stockholm (som sköter antagningen till komvux i Stockholm), kan dock undantag göras om läraren bedömer att eleven besitter kunskap motsvarande A/1-kursen (exempelvis genom att ha läst en snarlik kurs).

-SYV:en kände till fall då elever med MVG i Naturkunskap A+B/1+2 tillåtis 'hoppa över' Bio A/1 och söka Bio B/2 direkt.

-Hon trodde dock inte att en lärare skulle godkänna att en elev som läst NK A+B/1+2 men inte Kemi A/1 eller Fysik A/1, läste Kemi B/2 eller Fysik B/2 direkt.

2. Behövs överhuvudtaget A-Kurserna för behörighet att söka läkarprogrammet?

Svar:

-Nej. Enligt den SYV jag talade med på Komvuxcentrum Stockholm behövs inte Bio, Fys, Kem A/1-kurserna för behörighet att söka läkarprogrammet. Endast B/2-kurserna krävs. Det är komvux/gymnasiet som kräver betyg i A/1-Kurserna för att söka undervisning i A/2-kurserna. VHS som sköter antagningen på universitetsnivå kontrollerar endast B/2-kurserna.

- Desamma gäller Ma D/4. VHS kräver inte Ma C/3. Det är komvux/gymnasiet som kräver Ma C/3 för att söka undervisning i Ma D/4.

Kan man isf kringgå komvux krav på A/1-behörighet genom att göra prövningar i B/2-kurserna, snarare än att läsa dem med undervisning på komvux/gymnasiet?

- Ja! Enligt både SYV:en på komvuxcentrum, en SYV på Umeå kommun samt en lärare som arrangerar prövningar på NTI vux, finns inget förkunskapskrav för prövning i en fortsättningskurs på gymnasial nivå.

- Det är alltså fullt möjligt att pröva Bio, Kem, Fys B/2 eller Ma D/4 direkt - utan att tidigare ha läst A-1-kurserna!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Nils »

Tack för att du delade med dig av detta! :tummeupp:

Att A-kurserna inte krävs för behörighet var redan halvkänt men det är bra att ha en mer ordentlig granskning av läget. Jag lägger till en länk till ditt inlägg från stycket om behörighet på antagningssidan.

http://läkarstudent.se/antagning.html#behorighet
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Kul att mitt inlägg var uppskattat :) och att du lade till länken på antagningssidan! Din hemsida har hjälpt mig mycket Nils, så det är kul att själv kunna bidra med något.

Rent kunskapsmässigt tror att det kan bli mycket tufft att klara Kemi 2/B och Fysik 2/B på prövning, helt utan undervisning om man inte redan läst Kemi 1/A och Fysik 1/A.

Jag är antagen till SU:s basår med start nu i höst. Jag har mailat deras SYV:ar och frågat om SU kräver att en elev blivit godkänd i 1-kurserna för att kunna fortsätta med (och få betyg i) 2-kurserna. Om det inte är ett krav hos SU, kan det vara ett annat sätt att kringgå komvux/gymnasiets krav på betyg i 1/A-kurserna. Har inte fått svar än och misstänker att SYV:arna är på semester. Men det brukar ju vara möjligt att plocka fritt bland delkurser inom kurspaket på universitetet. Så nog borde det väl vara möjligt även inom basåret(?)

Om det är möjligt att skippa 1-kurserna under basåret, lämnar det isf stora luckor i schemat som istället kan användas till att 'tjuvstarta' på 2-kurserna på egen hand. Att slippa Fysik 1 (150p), som saknar nämnvärd relevans för läkarstudier (enligt min syster som arbetar som läkare) lär bespara eleven en hel del möda!

Jag postar här när jag fått svar av SU:s SYV:ar!
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Biologi B (50p) och Biologi 2 (100p) bör dock inte vara något problem att klara av på prövning, utan undervisning. Kurserna är relativt fristående från 1/A-kursen. Väljer man att pröva Biologi B är det dessutom en mycket liten kurs vars innehåll redan bör vara bekant för många som är intresserade av läkarstudier.
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Har fått mailsvar av en SYV på SU:s NV-basår. Jag kan bekräfta att det rent formellt sett är möjligt att skippa Biologi 1, Kemi 1, samt Fysik 1 och ändå läsa samt få betyg i motsvarande 2-kurser under basåret. Det är kanske ett bättre alternativ till att ta alla 2-kurser på enskilda prövningar, iaf för den som vill ha lärarledd undervisning.

Dock avråder basårets SYV starkt att man hoppar över 1-kurserna. Dels eftersom det blir svårt för eleven att klara av 2-kurserna utan 1-kurserna i bagaget. Men även för att eleven förutses kunna 1-kursens innehåll när hen börjar på ett program som kräver kurs 2 behörighet.

Givetvis tar det lika långt tid att uppnå behörighet att söka läkarprogrammet även för basårsstudenten som skippar 1-kurserna, eftersom alla följer samma studieupplägg på basåret.

Så där har ni lite investigative journalism, för den som är otålig i sin jakt efter behörighet!

Jag kommer i varje fall läsa alla 1-kurser. Min motivation för att skippa dem var att försöka hinna få behörighet att söka läkarprogrammet till VT 14, men tiden blir ändå för knapp för min del.. Biologin och Kemin har man ju tydlig nytta av på programmet samt i yrket. Matten är jag klar med. Fysik 1 på 150p känns väl mest onödig med tanke på att dem inte krävs för behörighet. Men jag tror SYV:en kan ha rätt om att det är svårt att klara Fysik 2 utan 1:an..
nameless

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av nameless »

Jag har gjort samma sak, hoppat över A-kurserna och går direkt på B.kurserna (eller "2" som det heter nu).
Jag är hittills klar med Kemi 2 och håller på med Fysik 2 nu, ska läsa Biologi 2 och matte D också.

För mig var det ganska enkelt att få göra såhär. Pratade med en SYV i min kommun som tyckte att det var ok att skippa A-kurerna då han bedömde att jag skulle klara av det ändå. Dock så har jag redan läst en del på univeristetsnivå så jag har en del förkunskaper inom ämnena.
Om komvux inte vill låta en läsa kurserna så kan man alltid läsa in själv och göra prövningar.

Jag läste dock Kemi 1 boken innan kursen startade och hade den sedan som uppslagsverk för att läsa på om de saker som man förväntades kunna till Kemi 2-kursen. Jag tycker att det fungerade ok även om jag skulle rekommendera att man faktiskt läser Kemi 1 också. Jag gjorde såhär bara för att spara tid.

Fysik 2 håller jag på med just nu men tror inte att jag är så lidande av att inte ha läst Fysik 1, det är snarare matten som är problemet, jag skulle helt klart ha gjort matte-kursen innan Fysikkursen känner jag. Nu får jag plugga matte parallellt men det går bra ändå.

Biologi 2 tror jag inte kommer att bli några problem, känns som den lättaste av kurserna. Men jag har bara tittat lite i boken än så länge.
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Fysik 2 håller jag på med just nu men tror inte att jag är så lidande av att inte ha läst Fysik 1, det är snarare matten som är problemet, jag skulle helt klart ha gjort matte-kursen innan Fysikkursen känner jag. Nu får jag plugga matte parallellt men det går bra ändå.
Intressant svar! Kul att höra från någon som faktiskt håller på med vad jag funderar på att göra. Alltså att läsa 2-kurserna trotts att inte ha läst A/1-Kurserna.

Jag har bestämt mig för ändå läsa 1-kurserna i Bio och Kemi, eftersom det känns som relevanta förkunskaper inför läkarprogrammet. Matten är jag klar med.

Det är Fysik 1 som jag inte kan bestämma mig om huruvida jag borde läsa! Å ena sidan saknar kursinnehållet (enligt min syster som är AT-läkare) nämnvärd relevans för läkarprogrammet. Dessutom är kursen större (12p) än övriga kurser under basåret (8p). En ganska stor, jobbig kurs alltså.

Å andra sidan har jag hört så mycket om vilken svår kurs Fysik 2 är. Den bästa förberedelsen inför Fysik 2 är ju såklart Fysik 1..

Det är verkligen intressant att läsa att du..
inte .. är så lidande av att inte ha läst Fysik 1, det är snarare matten som är problemet
Det får mig att undra vilka förkunskaper du har från universitetet nameless?

Jag har läst in Matematik C+D på egen hand utan undervisning och fått betyget G genom prövning. Gick Samhälle-Ekonomi på gymnasiet, med MVG i de flesta ämnen. Gick ett år på Folkhögskolan varifrån jag tog emot högsta omdöme (4). Har även läst en del strökurser på universitet (juridik, psykologi, geologi) och nått höga/högsta betyg utan stora problem.

Det vore intressant att höra vad fler som läst Fysik anser om mina chanser att klara kurs 2, utan kurs 1? Genom att skippa kurs 1 har jag ju dubbla tiden, gentemot vad jag annars skulle haft, till att plugga kurs 2.

Anledningen till att jag funderar över det här just nu är att jag måste bestämma mig innan jag söker studiemedel av CSN inför basåret. Jag vill inte söka pengar för en delkurs som jag senare bestämmer mig för att strunta i, eller tvärtom läsa en delkurs utan att ta emot studiestöd för den.

Ska ringa Basårets studievägledare också och se vad hen har att säga om saken.
Skriv svar