vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Ida1985
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:33

vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av Ida1985 »

Hej! Lite grubblerier som någon kanske vill hjälpa mig med... :)

Kom inte in på läkare höst, hamnade 23 reserv i bg/hp kvoten i uppsala, men det tackade jag nej till för att i stället tacka ja till psykolog på karolinska (som var mitt sistahands-val). Nu känner jag att det nog ändå är läkardrömmen som är starkast och vill göra ett nytt försök till våren.
Nu känns det ju dumt att jag inte hade kvar min reservplacering på uppsala, men jag hade väl ändå ingen chans som 23e reserv i bg/hp? Eller...?

Jag ska börja plugga på ki och psykolog nu, bara för att ha gett det en chans, men skriver hp igen den 25 oktober. Har 1,6 nu och hoppas på att höja till 1,7. Om jag inte lyckas med detta, tror ni jag har en chans med 20,0 + 1,6 för uppsala?
Och hinner man plugga in hp samtidigt som man går psykolog tror ni? (Är inte översmart,men har
ändå lätt att lära mig). För det känns dumt att inte börja på psykolog bara för att ha tid att plugga in hp OM man nu inser att det är psykolog man vill bli.

Oj vad långt det här blev. Men väldigt tacksam för lite gissningar om chansen i vår!
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av allegro »

Oj, 23e reserv hade kunnat gå faktiskt. Inte säkert på något vis, men en chans fanns nog. :(

VT Uppsala med 20.00 och 1.6 borde ju gå lättare än nu på hösten. Men du klarar säker av att avsätta några timmar i veckan för att skrapa ihop till det där 1.7!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av Nils »

1,6 borde räcka till våren men sedan gäller det också att ha lite tur i lottningen gentemot alla andra med 1,6.

1,7 borde ge antagningsgaranti i BG-kvoten.

(med förbehåll för att den slutgiltiga antagningsstatistiken för ht08 inte är färdig ännu och kan innehålla överraskningar)
Milly
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 sep 2008, 15:53

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av Milly »

Jag gjorde som du precis gjort fast insåg snabbt att nej, det var läkare jag ville bli och så tänkte många med mig på utbildningen.

Hoppas du lyckas höja dig!
Eva_V
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 sep 2008, 22:22

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av Eva_V »

Milly; gick du psykolog på ki? Började aldrig på ki, utan insåg snabbt att jag ska satsa på läkare. Hur ser dina odds ut? Sjukt jobbigt att behöva vänta! Lycka till till dig med!
eden
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 nov 2008, 17:43

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av eden »

jag ringde studievägledaren för läkarprogrammet i uppsala idag och på henne lät det nästan som att jag borde strunta i att överhuvudtaget söka med 20.0 och 1.6 eftersom hon var säker på att jag inte skulle komma in. (om jag får 1.6 återstår dock att se, beror ju på normeringen)

enligt henne så var det 1 reserv med 1.6 som togs in i höst, det verkar ju inte stämma eftersom jag får det till 18 st när jag kollar din statistik nisse..eller avläser jag fel? 18 st är ju relativt många, det största antalet hittills i alla fall, och det är ju ändå höstterminen vi pratar om här, så det kanske är ännu fler reserver med 1.6 som kommer in i vår? är det linköpings införande av bg/hp som har påverkat detta?
det var väl bara ht 07 som det behövdes 20.0 + 1.7 i uppsala..förresten, finns det nån statistik på hur många det är totalt som blir antagna med 1.6? när det står t.ex 8# , betyder det då att totalt 8 st med 1.6 blev antagna, eller att de 8 st reserver med 1.6 blev antagna? med det sistnämnda så kan det ju vara folk med 1.6 som blivit antagna direkt och inte genom reservintag..

jag ska givetvis satsa på hp nu till våren, men det skulle vara intressant att veta hur stora mina chanser är att bli antagen med 1.6..i uppsala..i övriga landet? sorry nisse, detta måste vara en uttjatad fråga som du får varannan timme.. :oops:
Saltlakrits
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 sep 2008, 21:49

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av Saltlakrits »

Siffran #18 betyder bara (som det faktiskt står förklarat i texten), att den sista som kom in på programmet hade reservplats nr 18. Det kan betyda att den som togs in före den hade hp 1.7.

Jag skulle gissa på att chansen med 20.0 och 1.6 i Uppsala är ganska liten, men man ska dock aldrig säga aldrig. Varför inte söka i hela landet? Chanserna blir betydligt bättre då :)
eden
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 nov 2008, 17:43

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av eden »

jaha okej..jag läste inte förklaringen :oops:
har sökt i hela landet men om jag fick välja så skulle jag helst gå i uppsala..får väl hoppas att 1.6 räcker hela vägen någonstans i vårt avlånga land..
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av empezar »

Det lär vara betydligt fler som kommer in med 20,0+1,6 i Umeå.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Saltlakrits
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 sep 2008, 21:49

Re: vt uppsala med 1,6 och 20,0?

Inlägg av Saltlakrits »

Sitter i samma läge som du eden, söker med 20.0 och 1.6 och hoppas hoppas hoppas på Uppsala :)
Låst