BI eller B2 kvoten? (IB med komplettering)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Doppel

BI eller B2 kvoten? (IB med komplettering)

Inlägg av Doppel »

Hej,

Det är så att jag läste International Baccalaureate (IB) på gymnasiet men hade då inte fysik som ett ämne (var inte helt insatt på vad jag ville läsa och mitt intresse för fysik var då, tyvärr, inte särskilt stort). Nu har jag dock gjort prövningar på Fysik A & B vilket gjort mig behörig för att läsa till läkare. Det jag är osäker på är om jag lär hamna i B2 kvoten, eller om jag hamnar i B1 kvoten då jag kompletterar ett "utländskt betyg".

Jag har kontaktat VHS ett par gånger med samma fråga men de verkar tyvärr inte ha mycket koll på och blir enbart förvirrade.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BI eller B2 kvoten?

Inlägg av Nils »

Kompletterade du med fysik via IB eller via komvux / annat alternativ?
Grifoni
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2012, 19:19

Re: BI eller B2 kvoten?

Inlägg av Grifoni »

Hej,

Det är via min gamla gymnasieskola som jag gjort prövningarna. Men jag har för mig att jag lär hamna i B2-kvoten pga att jag gjorde det efter att jag tagit studenten.
Lakarstudent

Re: BI eller B2 kvoten?

Inlägg av Lakarstudent »

Eftersom du gjorde Fysik efter IB så hamnar du i BII kvoten när du söker till läkare då det är en behörighets krav....det räknas med ditt snitt dessutom (Är f.d IB elev själv)
Grifoni
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2012, 19:19

Re: BI eller B2 kvoten?

Inlägg av Grifoni »

Jaså? Det var trist att höra med tanke på att jag ville få Fys B gjort så fort som möjligt och enbart fick VG. Hur förändras mitt snitt då? Fick 41 IB poäng (vilket blir 20.0 enligt skalan) och lär få 2.5 meritpoäng. Var kommer kompletteringen in?
Lakarstudent

Re: BI eller B2 kvoten? (IB med komplettering)

Inlägg av Lakarstudent »

.Kan du inte höja ditt FyB betyg? Hade faktiskt samma problem då jag hade 40+ men ingen FyB...gjorde dock physics SL på Nov session och fick behörighet genom det då deträknas inte med dina betyg och du behöver endast få en 4 för att vara behörig.....Se Antagning.se på
HSVFS 2011:8 och se de sista sidorna där har man en formel på hur man ska räkna
Kan tyvärr inte bifoga länk då jag skriver från mobilen
Lycka till med din antagning
Grifoni
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2012, 19:19

Re: BI eller B2 kvoten? (IB med komplettering)

Inlägg av Grifoni »

Jo, jag har tänkt se över möjligheten att göra om Fysik B. Vore trist att "förstöra" sitt snitt på detta vis. Tack för hjälpen!

Förresten, hur blev det av med alla Fysik IA? Behövde du inte göra dem?
Lakarstudent

Re: BI eller B2 kvoten? (IB med komplettering)

Inlägg av Lakarstudent »

Group 4 project hade jag redan gjort så poängen därifrån fick jag redan....sedan gjorde jag ca 30 timmar av labbar från augusti till Oktober så jag gjorde ca 75% av alla labbar (alla var assessed dock) och sedan skickades min PSOW helt enkelt.....
IBare

Re: BI eller B2 kvoten? (IB med komplettering)

Inlägg av IBare »

Hur gick det med din komplettering Grifoni?
Skriv svar