Tillgodoräknande från biomedicinprogrammet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
buzz

Tillgodoräknande från biomedicinprogrammet

Inlägg av buzz »

Jag hörde från studievägledaren på KI att det är möjligt att börja direkt på läkarprogrammets andra termin om man kommer in och har läst en termin på biomedicinprogrammet. Tror ni verkligen att det är möjligt? Det låter nästan för bra för att vara sant. Finns det någon som har varit med om detta?
JhonelP
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:02

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av JhonelP »

Hej Buzz, det kan troligen stämma men det med förutsättning att du har sökt till läkarprogrammet och kommit in. Det vill säga att du sökt till läkarprogrammet via antagning.se och kommit in. Jag tror inte att du kan byta från biomedicin till läkarlinjen bara sådär. Jag är dock inte helt säker på att det är så, du borde prata mer med en studievägledare för att vara helt säker.

Lycka till

Jhonel P
Micke

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av Micke »

Nej, det stämmer verkligen inte. Det är två olika program med väsentligt olika kurser och innehåll.
buzz

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av buzz »

Jo, självklart måste man komma in på läkarprogrammet på normalt vis, annars vore det helt absurt. Jag ska försöka ta reda på lite mer om detta. Kanske går det bara att tillgodogöra sig moment från T1 om man pluggat biomedicin på KI och sedan börjar på KI:s läkarprogram. Det kan ju skilja sig mellan olika lärosäten. När det gäller just KI har jag för mig att T1 på biomedicinprogrammet och läkarprogrammet är relativt lika varandra.
Micke

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av Micke »

Nej, det är dom inte... T1 på biomedicin består till stor del utav kemi och organkemi, en aning biokemi och cellbiologi. T1 på läkarprogrammet innefattar biokemi, molekylär cellbiologi, histologi, fysiologi och en del kliniska moment. Även dom delar som överlappar skiljer sig mycket till omfång och lärandemål.
buzz

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av buzz »

Micke skrev:Nej, det är dom inte... T1 på biomedicin består till stor del utav kemi och organkemi, en aning biokemi och cellbiologi. T1 på läkarprogrammet innefattar biokemi, molekylär cellbiologi, histologi, fysiologi och en del kliniska moment. Även dom delar som överlappar skiljer sig mycket till omfång och lärandemål.
Tack för svaret! Det visste jag faktiskt inte. Ska som sagt fråga studievägledaren ytterligare en gång för att vara på den säkra sidan.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av Solen08 »

buzz skrev:Jag hörde från studievägledaren på KI att det är möjligt att börja direkt på läkarprogrammets andra termin om man kommer in och har läst en termin på biomedicinprogrammet. Tror ni verkligen att det är möjligt? Det låter nästan för bra för att vara sant. Finns det någon som har varit med om detta?
Det stämmer inte riktigt.
Det stämmer att man får börja på T2 KI's läkarprogram (i mån av plats) om man läst på KI's biomedicinprogram, dock minst 2 terminer (Ska vara extratydlig här: om man sökt och kommit in på läkarprogrammet som alla andra. Det går alltså inte bara hoppa emellan).

Som redan någon påpekat läser man mest Allmän och organisk kemi under T1 på biomedicin (ej aktuellt för läkarprogrammet). Däremot T2-T4 på biomedicinprogrammet är av intresse.

Det är inte heller helt gratis.
Man får tillgodoräkna sig biokemi och cellbio men man skriver delar (histologi + matsmältning + anatomi) av DFM1 (den stora T1 tenta) + måste ta igen ca 5-6 dagar (Vårdcentral + PU) + lämna in vissa uppgifter som ingår i Upptakten. Samtidigt som man går T2, inte omöjligt men ...

Har man gått 4 terminer på biomedicinprogrammet får man även tillgodoräkna sig Neurokursen under T3 och lite på DSM1 och DSM2 (en dugga och enstaka labb), eventuellt någon enstaka obligatorisk dag på VetU (vetenskaplig utveckling) (om man har tur)) men man hoppar inte upp.

Sakerna tillgodoräknas inte automatiskt. Kräver ganska mycket tid och pappersarbete.
buzz

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av buzz »

Solen08 skrev: Det stämmer inte riktigt.
Det stämmer att man får börja på T2 KI's läkarprogram (i mån av plats) om man läst på KI's biomedicinprogram, dock minst 2 terminer (Ska vara extratydlig här: om man sökt och kommit in på läkarprogrammet som alla andra. Det går alltså inte bara hoppa emellan).

Som redan någon påpekat läser man mest Allmän och organisk kemi under T1 på biomedicin (ej aktuellt för läkarprogrammet). Däremot T2-T4 på biomedicinprogrammet är av intresse.

Det är inte heller helt gratis.
Man får tillgodoräkna sig biokemi och cellbio men man skriver delar (histologi + matsmältning + anatomi) av DFM1 (den stora T1 tenta) + måste ta igen ca 5-6 dagar (Vårdcentral + PU) + lämna in vissa uppgifter som ingår i Upptakten. Samtidigt som man går T2, inte omöjligt men ...

Har man gått 4 terminer på biomedicinprogrammet får man även tillgodoräkna sig Neurokursen under T3 och lite på DSM1 och DSM2 (en dugga och enstaka labb), eventuellt någon enstaka obligatorisk dag på VetU (vetenskaplig utveckling) (om man har tur)) men man hoppar inte upp.

Sakerna tillgodoräknas inte automatiskt. Kräver ganska mycket tid och pappersarbete.
Tack så mycket för svaret! :) Spelar det för roll vad man har fått för betyg (A-E) på sina biomedicinkurser om man vill tillgodoräkna sig vissa kurser?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av Solen08 »

Det kan jag inte svara på.
Mitt tidigare svar är baserat på vad mina kursare (som hade läst biomedicin på KI fick tillgodoräkna sig). Har några i klassen som hoppade in på T2 och några som själva valt att inte göra det utan började på T1.
Linna

Re: Biomedicin på KI

Inlägg av Linna »

Jag läste någonstans att enda biomedicinutbildningen som ger en direkt genväg till läkare är den i Umeå.
Skriv svar