Karolinska institutet måste sluta använda överintag i PIL?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Karolinska institutet måste sluta använda överintag i PIL?

Inlägg av Nils »

Universitetskanslersämbetet anser att Karolinska institutets överintag strider mot fördelningsreglerna för platser bland de olika antagningskvoterna, detta efter att överintaget till tandläkarprogrammet funnits medföra att den lokala urvalskvoten fick en större andel av de antagna än vad som är tillåtet enligt lagen.

Källa:
http://www.uka.se/nyheter/karolinskains ... lerna.html

Vid urval 2 inför höstterminen 2014 hade läkarprogrammet vid Karolinska institutet antagit 69 personer i PIL-kvoten och totalt 195 personer; för att PIL ska hålla sig inom gränsen på maximalt en tredjedel av platserna hade antalet antagna i PIL-kvoten alltså ha behövt vara 65.

Konsekvenserna av ett slopat överintag skulle, utöver en mer korrekt platsfördelning mellan kvoterna, rimligtvis bli att färre blir antagna i urval 1 och 2 medan reservintaget återfår sin tidigare roll vid lärosätet - och en av följderna av detta kan bli att personer som annars hade kunnat ordna bostad (vid ett tidigare erhållet besked) blir tvungna att tacka nej till reservantagning.

Troligtvis kommer även KI:s antagningsgränser i urval 1 och urval 2 att bli något högre än vad som har varit fallet på sistone.
Gäst

Re: Karolinska institutet måste sluta använda överintag?

Inlägg av Gäst »

De borde verkligen sluta med överintag. Inte bara att det ser dåligt ut i antagningsstatistiken, att ta in för många gör det svårt att få struktur och möjliggör för fler antagna än det ska finnas platser för.
visitor

Re: Karolinska institutet måste sluta använda överintag?

Inlägg av visitor »

Artikeln säger inget om att användandet av principen överintag är fel. Vad den säger är att KI:s teknik är fel då den resulterar i en felaktig fördelning. Finns det en regel om att du inte får göra ett överintag så bryter samtliga universitet jag läst vid på min väg mot läkarprogrammet mot den.

Angående programmet i artikeln förstår jag varför de har ett stort överintag. Jag var själv student där ett år och under den tiden bytte (via antagning) cirka 20 personer till läkarprogrammet. Det KI bör göra är att se till så att de får in rätt man på rätt plats och på så sätt minska avhoppen. Här är det svårt att göra något om personen har betyget eller hp, men det går att vara mycket hårdare i det särskilda urvalet. Det känns väldigt underligt när en person vars högsta dröm är att bli tandläkare en termin senare börjar läkarprogrammet.
Gäst

Re: Karolinska institutet måste sluta använda överintag?

Inlägg av Gäst »

Enligt psykologiska fenomen är ett utbildning mer attraktiv desto svårare det är att komma in på den. Därför borde KI vara smarta, de måste sluta använda ett överintag och sträva efter att få sina utbildningar att bli så attraktiva som möjligt för att locka så duktiga studenter som möjligt. Bara att titta på HHS som en föregångare som optimerar sin marknadsföring.

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_proof
Gäst

Karolinska institutet måste sluta använda överintag?

Inlägg av Gäst »

Hej,

Det står väl att det gäller hanteringen av tandläkarprogrammet.
Eller menar man att KI ska ändra på alla sina alternativa urval?

Tack på förhand!

Mvh
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Karolinska institutet måste sluta använda överintag?

Inlägg av Nils »

Eftersom invändningen mot TAPIL-överintaget lika gärna skulle ha kunnat gälla PIL-överintaget, som medför samma brott mot riktlinjerna, så utgår jag ifrån att förändringen kommer att införas även för PIL för att därigenom förekomma eventuell ytterligare kritik från UKÄ.
Annie

Karolinska institutet måste sluta använda överintag?

Inlägg av Annie »

Hej!
Innebär det att de nu fortfarande får göra ett överintag och ta in 65 personer via pil eller har jag missförstått helt? Eller får de inte ha något överintag alls längre och bara ta in 50 via pil?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Karolinska institutet måste sluta använda överintag?

Inlägg av Nils »

Det skulle innebära att PIL begränsas till (cirka) 52 platser, fast det skulle också hända oftare att folk blir reservantagna.
Skriv svar