Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

Inlägg av Nils »

Efter antagningen till höstterminen 2013 slutar Umeå Universitets läkarprogram med att använda antagningsintervjuer till läkarprogrammet.

Detta sker genom att den nuvarande intervjukvoten förlorar intervju-momentet; i övrigt kvarstår det lokala urvalet, där ansökande alltså kommer att konkurrera mot varandra med summan av högskoleprovet plus en tiondedel av gymnasiebetygens genomsnitt (inga meritpoäng).

Detta har bekräftats av Olov, administratör vid medicinska fakulteten.


Se även:
Umeå Universitets läkarprogram: behörighet och antagning
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

Inlägg av Nils »

En mindre ändring som detta medför är även att det framöver inte ska finnas en bestämd gräns för antalet ansökare via det alternativa urvalet, vilket var fallet när intervjuer användes (eftersom intervjuer är resurskrävande).
CM9

Re: Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

Inlägg av CM9 »

Är du säker på att de slutar räkna med meritpoängen? Den har ju ingått hittills, känns ju jobbigt för oss som kämpat med meritkurser under gymnasiet..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

Inlägg av Nils »

Jag har fått det intrycket men jag ska försöka få ett definitivt besked.
bobo93

Re: Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

Inlägg av bobo93 »

Hej Nils! Har du fått besked om meritpoängen? kommer de att räknas med eller inte?

MVH
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

Inlägg av Nils »

Inget besked ännu...
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Umeå Universitet slutar använda antagningsintervjuer

Inlägg av Wolthura »

Finns det någon spekulation för tillfället vad som kan tänkas räckas för jämförelsetal för att bli antagen i den här kvoten? Hur många blir antagna t.ex.? Om jag har förstått det rätt är det betygssnitt/10 (=2.0 eller 2.25 vid max) + hp (=2.0 vid max) = max jämförelsetal 4.0p eller 4.25p? Angående spekulationen om vad som räcker tänkte jag att man kunde se vad folk hade för lägsta poäng som blev kallade till intervju så man har något hum om vad gränsen kommer ligga över, även om det är jättesvårt att säga.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Skriv svar