AU Umeå HT-12

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Fredrik

AU Umeå HT-12

Inlägg av Fredrik »

"Minst 1,9 totalpoäng krävdes för att bli kallad till intervju denna omgång och alla är nu kallade"

Vad tror ni om det? Jag trodde att gränsvärdet för kallelse skulle bli högre?

Källa: http://www.medfak.umu.se/utbildning/lakarprogrammet/
Gäst

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Gäst »

Fredrik skrev:"Minst 1,9 totalpoäng krävdes för att bli kallad till intervju denna omgång och alla är nu kallade"

Vad tror ni om det? Jag trodde att gränsvärdet för kallelse skulle bli högre?

Källa: http://www.medfak.umu.se/utbildning/lakarprogrammet/

Vt-2012 står det och då var det ett annat system än nu..
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Nyberg89 »

[Jämförelsetal] = [Högskoleprovsresultat] + [Betygssnitt från gymnasiet / 10]

Om man ser till betygen på HT-11 så ser man 22,10/1,6 som intagningspoäng på reserverna och tar vi och sätter in det i formeln får vi 3,81. HT-11 så togs personer med 1,7 på hp in via hp-kvoten, vi säger att personen har 22,09 i snitt eftersom personen inte blivit antagen i betygskvoten och det skulle ge 3,909.

[Jämförelsetal]'ets maximum ligger mellan 3,81-3,909.

Man skall tänka på att tjejer generellt har högre betygsnitt än killar, men att tjejer också presterar sämre på hp än killar. Tjejernas snitt på hp i år var ca 0.61, vilket innebär att fler killar än tjejer har ett bra hp. Har du ett bra betygsnitt och är kille så har du teoretiskt en större chans.

Går man då tillbaka till snittet på 2,21(+1,6=3,61) och drar av ~0,3 så får vi 1,91 (+1,7=3,61)

De senaste 12 åren är det ~99 varje år som sökt intervjukvoten. En del söker till både KI och Umeå, därför kommer säkert inte alla kämpa om platserna eftersom vissa förmodligen väljer KI om de blir antagna där. Några söker säkert Umeå med gamla intervjupoäng och bortsorteras. Personer som även blir kallade till KI har 1,5 eller mer på hp.

Med mer statistik skulle man kunna spekulera mer, men med de siffrorna jag kikat på så skulle jag tippa att jämförelsetalen för de som har störst chans inför intervju ligger troligen runt 3,61-3,81. Även om man har lägre betyg så kan man vinna mark på intervjun, den är mest avgörande. Alla får inte 1,5 i intervjupoäng. Men man ska även tänka på att jag räknade med statistik från HT-11 och och att alla med poäng nog kanske inte sökte kvoten, därmed kan den mycket väl bli lägre än 3,61 också.

Att spekulationer kan vara så kul.. :tummarupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Nils »

Nyberg89 skrev:De senaste 12 åren är det ~99 varje år som sökt intervjukvoten.
Liten påpekan: denna sidas statistik över antalet ansökande visar antalet som återstod i VHS-delen av urvalet, d.v.s. de som genomgick intervjuerna...
martinaa
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 dec 2011, 23:22

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av martinaa »

HMMM, 1,9?!

vänta nu, jag har 20,5 i betyg från gymnasiet och 1,4 på hp, betyder det att jag skulle fått 3,45? eller är jag helt ute och cyklar?
isf känns ju den kvoten som vem som helst kan komma in på?

vet ni hur det räknas om man läst upp betygen? räknas de uppläsa betygen även i denna kvot?
Gäst

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Gäst »

martinaa skrev:HMMM, 1,9?!

vänta nu, jag har 20,5 i betyg från gymnasiet och 1,4 på hp, betyder det att jag skulle fått 3,45? eller är jag helt ute och cyklar?
isf känns ju den kvoten som vem som helst kan komma in på?

vet ni hur det räknas om man läst upp betygen? räknas de uppläsa betygen även i denna kvot?
NEJ!!!! Såklart inte! Det gällde förra terminens antagning då man
Använde sig av ett annat system där man fick lägga till 0,3poäng på
Högskoleprovresultat om man hade MVG i fy b sv b osv
Det gäller inte längre...

Och ja man får använda sig av kompletterade betyg.
Gäst

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Gäst »

så - hur ser det ut för mig att ta mig dit till intervjun? Betygen ligger på 21,9, hp 1,7. -> 3,89. Hyfsade chanser? I slutänden borde intervjupoängen vara den absolut störst avgörande faktorn?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Wiiizzy »

Gäst skrev:så - hur ser det ut för mig att ta mig dit till intervjun? Betygen ligger på 21,9, hp 1,7. -> 3,89. Hyfsade chanser? I slutänden borde intervjupoängen vara den absolut störst avgörande faktorn?
Jag tycker spontant att det ser ut som att du har väldigt goda chanser. Du har ju endast 0,36 ifrån maxpoäng. Och merparten av de med ett HP på bättre än 1,7 lär ju komma in i HP kvoten i stället. Detsamma gäller för de som har lite bättre betyg än dig och är i B1 kvoten: de har goda chanser att komma in direkt på betyget.
Intervjupoängen är som du säger ganska avgörande, men jag har för mig att jag läst (kan just nu inte minnas var) att merparten får 1,0 och därför är inte intervjupoängen så värst avgörande. Man kan således se det som att de relativt få med 1,5 på intervjun tar sig förbi de andra och att de med lägre än 1,0 sållas bort. Förutsatt att intervjusystemet inte ändrats i samband med de övriga ändringarna i urvalet så borde 3,89+1=4,89 alltså räcka. Det är i alla fall vad jag tror :glad:
Lycka till!
Gäst

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Gäst »

Wiiizzy skrev: Jag tycker spontant att det ser ut som att du har väldigt goda chanser. Du har ju endast 0,36 ifrån maxpoäng. Och merparten av de med ett HP på bättre än 1,7 lär ju komma in i HP kvoten i stället. Detsamma gäller för de som har lite bättre betyg än dig och är i B1 kvoten: de har goda chanser att komma in direkt på betyget.
Intervjupoängen är som du säger ganska avgörande, men jag har för mig att jag läst (kan just nu inte minnas var) att merparten får 1,0 och därför är inte intervjupoängen så värst avgörande. Man kan således se det som att de relativt få med 1,5 på intervjun tar sig förbi de andra och att de med lägre än 1,0 sållas bort. Förutsatt att intervjusystemet inte ändrats i samband med de övriga ändringarna i urvalet så borde 3,89+1=4,89 alltså räcka. Det är i alla fall vad jag tror :glad:
Lycka till!
Tack för svaret! Det låter ju bra det du skriver. Nästa fundering - om man nu har kvalificerat sig till antagning i flera kvoter - låt oss säga någon med 22,4 i BGI, 22,5 i BG2, 2.0 på hp och som har gjort intervjuerna i ume. Ur vilken kvot kommer personen i fråga att claim:ea en plats?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: AU Umeå HT-12

Inlägg av Wiiizzy »

Gäst skrev: Tack för svaret! Det låter ju bra det du skriver. Nästa fundering - om man nu har kvalificerat sig till antagning i flera kvoter - låt oss säga någon med 22,4 i BGI, 22,5 i BG2, 2.0 på hp och som har gjort intervjuerna i ume. Ur vilken kvot kommer personen i fråga att claim:ea en plats?
Bra fråga. Jag har funderat lite över detta själv. Jag vet inte om det är slumpmässigt (förmodligen) eller om universitetet får välja, eller om det rentav skulle finnas någon officiell ordning. Det står tyvärr inte på antagningsbeskedet vilken kvot man blivit antagen i. Kanske har någon annan här har koll på detta. En passning till Nils kanske?

Jag tror dock att man kan vara ganska säker på att folk som sitter på väldigt bra HP och betyg och i princip är garanterade antagning den vägen normalt sett inte söker i intervjukvoten.
Skriv svar