intervjubaserat intag

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
martinaa
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 dec 2011, 23:22

intervjubaserat intag

Inlägg av martinaa »

Hej!

jag tänkte höra om ni har koll på detta, hittar ingen information.
om jag vill söka till t.ex PIL och det intervjubaserade intaget och inte har gjort högskoleprovet än, men ska göra det i vår, kan jag söka in för höstterminen då?
eller måste jag vänta till nästa termin?
förstår att denna info måste finnas någon stans, men vart? (:
PIL-antagen

Re: intervjubaserat intag

Inlägg av PIL-antagen »

PIL är den intervjubaserade antagningen på KI.

För att söka PIL måste du ha skrivit högskoleprovet, då de ca 400 personer med bäst resultat på HP får komma och skriva det första provet. Normalt brukar man behöva minst 1.4 på HP för att få gå vidare till provet. Dock kan man tyvärr bara söka på ett resultat från föregående termin, inte på ett resultat från samma termin du ska söka PIL. Detta för att KI inte hinner få in resultat i tid för deras gallring av alla sökande.

Detta betyder alltså att du inte kan använda resultatet från vårens prov i år för att söka till PIL nu i vår. Du måste ha ett resultat från senast förra terminen, nämligen i höstas.

Så om du skriver HP nu i vår och lyckas få minst 1.4 kan du få komma och skriva PIL-provet tidigast nästa termin i höst. Detta innebär alltså att du tidigast kan bli antagen till vårterminen 2013. Med förutsättningen att 1.4 nästa höst räcker för att gå vidare.

Lycka till!
Skriv svar