Nya frågor angående PIL.

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Yesican
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 mar 2011, 12:41

Nya frågor angående PIL.

Inlägg av Yesican »

Tänkte att söka till KI genom PIL men undrar över chanserna.
Jag förstå att cirka 450 av de som har från ungefär 1.4 på HP och uppåt erbjuds att skriva KIs prov. (Jag vet att det varierar vilken HP gäller varje år). Jag antar att det inkluderar alla de som söker med höga HP (som 1.9 och 2.0). Jag har också förstått att bara cirka 150 med de bästa resultaten från provet går vidare till intervjuer.
Så mina frågor är:
1. Är det inte sannolikt att de med höga HP resultat också får det högsta resultat på KIs prov? Har de med en lägre HP en chans att komma "top 150"? Finns någon statistik kring detta?
2. Om många som får en bra placering med PIL också kan komma in med deras HP poäng, vilken kö är de tagen från först? dvs, blir det mer rörlighet i HP kön eller PIL kön?

Jag försöker hålla mina förväntningar på en rimlig nivå... :neutral:
alien
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 dec 2010, 07:16

Re: Nya frågor angående PIL.

Inlägg av alien »

När det gäller vilken kvot man antas i beror ju på din plats i resp kvot. Jag tror att det går till så att de börjar med den som är 1:a i varje kvot - sen blir det 2:an osv. När någon som sökt i flera kvoter blir antagen via en kvot stryks man automatiskt i de övriga och ger på så sätt plats för näst på tur där istället.
Jag hade kommit in på både HP och PIL men eftersom min PIL-plats i kön gav mig palts först så gav jag istället palts för nästa i hp-kön.

Gick det där att förstå.

Sen vet jag inte hur statistiken ser ut för vilka som går vidare till intervjuerna från testet. Men testet är inte lätt på något vis. Man gynnas givetvis om man har skrivit det innan (då det tydligen är samma test varje gång)
Det är en rätt grym tidspress och man måste kunna tänka snabbt och växla mellan olika sätt att tänka.
alien
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 dec 2010, 07:16

Re: Nya frågor angående PIL.

Inlägg av alien »

Går man vidare till intervju så är hp-reultatet ganska oväsentligt. Man får 10 poäng om man går till intervju men max efter intervjun ligger på på 70. Så bara att ta sig till intervju ger i sig inte mycket poängmässigt sen.
Nu senast höjdes poängen för intagning efter intervjuerna från 40-45poäng till rätt så höga 50 poäng till första intaget.
Gatzu

Re: Nya frågor angående PIL.

Inlägg av Gatzu »

Jag har en fråga angående PIL. Jag läser ju nu ett annat program men har bestämt jag ska bli läkare och tänkte söka in VT2012. Helst kommer jag in på HP provet jag skriver nu eller i höst (lutar starkt åt att jag klarar 1.8+) men om inte tänkte jag söka PIL till VT2012. Men jag läser just nu upp behörigheten på komvux och kommer läsa klart Fysik B och Matte D efter sommaren, när måste kurserna vara klara för PIL ansökan eller räcker det med att jag blir klara med de enligt samma tidsplan som om man sökt vanligt via studera?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nya frågor angående PIL.

Inlägg av Nils »

ki.se skrev:Observera att du senast sista kompletteringsdag måste styrka grundläggande och särskild behörighet för utbildningen.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=26199&a=26456&l=sv

Betygen behöver alltså inte vara klara vid ansökningsdatumet. :)
Gatzu

Re: Nya frågor angående PIL.

Inlägg av Gatzu »

Tack Nils, vad bra :) Där stod det ganska tydligt ja. Måste ha missat det. :glad:
Lovis

Re: Nya frågor angående PIL.

Inlägg av Lovis »

Jag har fått beskedet att jag har kommit vidare bland de 400 som ska skriva KI alternativa urvals provet.

Vad består provet av? Hur kan man förberedda sig?
Ger levnadsbeskrivningen poäng?
Vad är frågan mer konkret på denna del?
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: Nya frågor angående PIL.

Inlägg av Krogshede »

Lovis skrev:Jag har fått beskedet att jag har kommit vidare bland de 400 som ska skriva KI alternativa urvals provet.

Vad består provet av? Hur kan man förberedda sig?
Ger levnadsbeskrivningen poäng?
Vad är frågan mer konkret på denna del?
Det finns en länk i mailet med några exempelfrågor, annars så kan jag tipsa om hpguidens forum där det har diskuterats ordentligt om provet. Där finns även flera av frågorna som är med på provet.

Nej, levnadsbeskrivningen ger inte poäng. Det du tar upp i den är vad du kommer prata med dina intervjuare om.

Jag förstår inte riktigt din sista fråga.

Mitt tips till dig är att skriva ett utkast till levnadsbeskrivningen och låta nån eller några du känner och litar på läsa igenom den och komma med konstruktiv kritik. Du vill inte sitta med helt tomt huvud efter provet och inte veta vad du ska skriva, jag har gjort det och den levnadsbeskrivningen är nog det rörigaste och mest oförståeliga jag har skrivit.
Läkarstudent
Skriv svar