Särskilt urval i Linköping

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Nils »

Från och med antagningen till höstterminen 2011 omfattas 10% av platserna vid Linköpings Universitets läkarprogram av ett särskilt urval.

Det särskilda urvalet baseras på högskoleprovet plus poäng för relevant arbetslivserfarenhet, ungefär som den gamla HA-kvoten. För att få poäng för arbetslivserfarenhet måste man ha minst två års relevant arbetslivserfarenhet, med start efter gymnasieexamen och tidigast det år man fyllde 19 år.

Relevant arbetslivserfarenhet förefaller anses vara vårdyrken där man möter patienter på något sätt; allt från äldreomsorg och kriminalvård till sjuksköterska, arbetsterapeut och röntgenassistent räknas men yrken som biomedicinsk analytiker och barnskötare räknas inte.

För utförligare information, se:
http://www.hu.liu.se/urval?l=sv
Sergel
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2010, 11:50

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Sergel »

Det låter ju riktigt bra.
Vilket HP-resultat skulle gissningsvis behövas för att bli antagen i den kvoten?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Nils »

Gränsen kan gå 0.3 normeringspoäng lägre än i den ordinarie HP-kvoten, möjligen ännu lägre.

När HA-kvoten fanns så gick dess gräns vid en hp-poäng som var 0.2-0.3 steg lägre än i HP-kvoten. Det vi får nu är en specialare för Linköping och antagningsvis blir det bara de som faktiskt är intresserade av Linköping som kommer att använda denna möjlighet, snarare än alla som väljer att inkludera Linköping i sina ansökningslistor. Man kan därför gissa att konkurrensen kommer att vara svagare denna gång - fast å andra sidan kan den också visa sig vara starkare, ifall den nya kvoten lockar till sig kvalificerade från hela Sverige.
ES

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av ES »

Hej Nils!
Jag sökte till LiUs alt. urval, (skickade in mitt tjänstgöringsintyg till antagningen innan den 15de april), och har 1.7 på HP. Tror du att det finns någon chans att bli antagen? Hur många platser har utbildningen totalt, (med tanke på att denna kvot ligger på 10%)?
Min egna känsla är att det nya särskilda urvalet inte fått så mycket uppmärksamhet och att antalet sökande därför bör vara ganska få? Verkar som att folk knappt vet om att detta urval finns!
Tacksam för svar.

Ps. när jag ringde till LiU sa de att 15 april var sista dag för att skicka in tjänstgöringsintyget!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Nils »

Med tanke på att gränsen brukar gå vid 1,8 (och att kvoten är lite okänd) så borde oddsen vara rätt bra med 1,7.
Antagningen i Linköping brukar omfatta 88 platser, så det lär troligen röra sig om 8-9 platser som står på spel i den nya kvoten.
C

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av C »

En fråga som kanske är självklar men som jag funderar lite över ändå :ful-ler:

- 10% av platserna = 8-9 st. Dessa borde ju vara en del av högskoleverkets bestämmelser "högst 1/3 av platserna får universiteten använda till särskilt urval". Eftersom högskoleverket även säger att MINST 1/3 av platserna skall gå till HP-kvoten BORDE ju dessa 10% hamna UTÖVER Linköpings normala HP-kvot?

Eftersom ansökningstrycket i år liknar HT2009 borde rimligtvis 1.8 + vårderfarenhet räcka om inte till och med 1.7 ?

/Gästspelet
A

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av A »

Någon vill spekulera i om 1.7 kommer räcka? Har ett ca två pers som söker med 1.8 i denna kvot, (på hpg och här). Blir spännande nästa vecka!
Mirilini
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 nov 2010, 15:42

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Mirilini »

-
Senast redigerad av Mirilini den 29 aug 2011, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att åtminstone en person blir reservantagen...

Å ena sidan är det troligen relativt mer målmedvetna personer som sökt via denna kvot nu (lägre sannolikhet att någon vill ha uppskjuten studiestart eller släpper sin plats), fast å andra sidan kan det också vara så att en större andel gjorde det för att "passa på" innan kvoten får en chans att försvinna (större sannolikhet för uppskjuten studiestart).
Alltid svårt att veta säkert om nya kvoter...
Fredrik

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Fredrik »

Såg att lägsta antagningspoäng i särskilt urvalskvoten var 2,5, mao 1,5 på hp. Jag får ihop 2 års arbetslivserfarenhet efter sommaren och har 1,6 på hp, tänkte söka till vårterminen. Kan man tänka sig att antagningspoängen kommer fortsätta ligga så pass lågt som 2,5 till nästa termins antagning?
Skriv svar