Särskilt urval i Linköping

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av AMB »

Kanon :).... kankse blev avgörandet att det tillföll linköping fler platser ... då blir de att satsa på ännu ett HP..... föll på målsnöret så att säga nu i vårens antagning :)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Nyberg89 »

Kvinnan innan Åberg hette ju Lena Scheidegger och henne har jag med pratat med också. Nya kvinnan verkar dock bättre, trevlig och tillmötesgående på både mail och telefon.

Om det blir fortsatt med kvoten kanske man ska söka i vår, jobba och betala av de gamla studieskulderna innan det är dags för nya. Hmm.. Nää ;) vi får se.

Vilka mer än jag söker och vad söker ni med?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Nils »

AMB skrev:Kanon :).... kankse blev avgörandet att det tillföll linköping fler platser ... då blir de att satsa på ännu ett HP..... föll på målsnöret så att säga nu i vårens antagning :)
Personligen vill jag tro att de som blir antagna via HPSU-kvoten har bättre förståelse för vad sjukvårdsarbete innebär och därigenom har starkare motivation och större säkerhet i valet av läkarbanan. Det skulle åtminstone inte förvåna mig om HPSU-antagna slutför sina läkarstudier i större utsträckning än det svenska genomsnittet för läkarstudenter.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av AMB »

...... Om det vore så önskar man att borde de utöka antalet platser i just den urvalsgruppen :)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Nyberg89 »

Det är ju 10% av platserna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Nils »

Upp till 33 % av antagningsplatserna får användas till lokalt / alternativt urval, så det vore inte omöjligt för dem att utöka HPSU-kvoten (eller införa andra alternativa kvoter) ifall HPSU-kvoten lever upp till deras förhoppningar.
Miia

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Miia »

Hej!
Vad tror ni om mina chanser att komma in med 2,60 i hpsu? Någon mer som sökt i hpsu här inne? Har er arbetslivserfarenhet kommit upp under meriter på antagning.se?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Nyberg89 »

Jag kommer dessvärre inte komplettera min ansökan då jag inte fått tummn ur för matte d-kursen.

Om man ser till tidigare antagning så skulle jag säga att du sitter säkert. Dock är ju kvoten så liten och få personers resultat kan ändra på det. Men 1,6 räcker ju nästan till antagning via hp-kvot så ska nog inte vara någon fara.

(Vet att det var en med 1,45 och 1,5 som också skulle söka, så tre platser är högre än tidigare antagning. Så det kan bli högre än förra antagningen (1,4))
HannaE
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 jun 2013, 10:41

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av HannaE »

Hej på er!
Jag söker med 2,40 i höst och även fast de släpper 20 ytterligare platser till detta intag (borde ju bli 2 platser i HPSU-gruppen?) så har jag väl inga större förhoppningar att komma in denna gång utan räknar med att få prova några gånger.. Däremot undrar jag om någon av er har erfarenhet i hur man går tillväga för att smidigt bli "släppt" från sitt jobb för studier? Jag har en fast anställning som sjuksköterska och antar att jag har 3 månaders uppsägningstid. OM jag skulle komma in så får jag förmodligen reda på det med knappt en månads varsel, och hur gör jag då? Några säger att man har en laglig rätt att få tjänstledigt för studier, men vi har haft otroligt svårt med sköterskebemanningen på min avdelning och jag tvivlar på att min chef kommer bevilja mig tjänstledigt. Jag kan ju såklart säga upp mig men vill ju gärna inte göra mig "osams" med arbetsplatsen då de i framtiden kanske kommer att bli min arbetsgivare igen.
Ni som kommit in eller är i samma sits, hur gör/gjorde ni? Hur skulle ni andra resonera?
Lycka till med antagningen allihopa!
Hanna
Gäst

Re: Särskilt urval i Linköping

Inlägg av Gäst »

Ansök om anstånd att skjuta upp studiestart en termin om du inte skulle få tjänstledigt direkt. Det var inga problem för mig förra terminen då jag blev antagen. Min chef skrev bara ett intyg att det inte fanns möjlighet att ge mig tjänstledigt förrens nästkommande termin.
Skriv svar