Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Ogge
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 dec 2010, 16:15

Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Ogge »

Hej!

Om man läser på http://www.medfak.umu.se/utbildning/lak ... antagning/ om det särskilda urvalet står det att det genomförs i 3 steg:
Steg 1 – Meritvärdering
Sökande rangordnas efter ett jämförelsetal som räknas ut genom formeln [giltigt högskoleprovsresultat] + [ev. tillägg för MVG, se nedan] + [ev. tillägg för arbetslivserfarenhet, se nedan]. Prov från aktuell termin får medräknas. Maxpoängen på jämförelsetalet blir alltså 2,0 + 0,3 + 0,1 = 2,4.

Steg 2 – Intervju
Sökande som anmält deltagande i det särskilda urvalet rangordnas i enlighet med ovanstående. Till intervju/information kallas sökande med högsta totalpoängen (mellan 60 och 70 sökande). Intervju/information är obligatorisk

Steg 3 – Urval
Intervjuerna påverkar rangordningen och slutlig antagning görs efter dessa. Intervjuerna poängsätts och resultatet läggs till den poäng som sökande fått i den första meritvärderingen (HP-resultat + eventuella tilläggspoäng).


Jag har två frågor angående statistiken på http://läkarstudent.se/antagning.html#umea:

1: Vad representerar statistikparametern "kvarstående ansökande"? Enligt citatet ovan är det ju bara 60-70 som blir kallade till intervju och får vara med i antagningsprocessen där slutligen bara ca 50 st blir antagna. Hur kan då ca 100 personer vara kvarstående ansökande?

2: Finns det någonstans liknande statistik som på http://läkarstudent.se/antagning.html#umea fast där ansökande inte har rangordnas utifrån sina totala poäng så att den bäst placerade får nummer 800 och sämre placerade får lägre nummer? Jag skulle hellre vilja se vad de ansökande hade för poäng innan den räknades om så att den med högst fick 800. Som det är nu kan man bara se vad den sista intagna reservern hade för riktiga poäng (jämförelsetal + intervjupoäng), all annan statistik är omräknat till "max-800skalan"

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Nils »

1: Antalet ansökande i den kvoten inför urval 1 enligt VHS. Jag skulle gissa att "mellanskillnaden" består av tidigare intervjuade vars poäng är giltig i tre år (dock osäker på om detta gäller även nya poäng).

2: Ingen som jag känner till. Jag ska dock fråga dem i Umeå om denna statistik nästa gång jag kontaktar dem.
Gäst

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Gäst »

En fråga ang. Umeås alternativa urval via arbetslivserfarenhet som b.l a leg. Ssk på minst halvtid i 5 år; Är det ingen som har sökt/blivit antagen i denna kvoten?!? Ser iaf inte ut så när man kollar på statistiken på "antagningssidan".
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Nils »

De räknas in i den vanliga AU-kvoten. Jag arbetar på att ta reda på exakt hur det fungerar (och tabellerna för de två alternativa spåren kommer att tas bort).
Holm

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Holm »

Ogge skrev:Hej!

Om man läser på http://www.medfak.umu.se/utbildning/lak ... antagning/ om det särskilda urvalet står det att det genomförs i 3 steg [...]
Nu går det inte att dra några (säkra) slutsatser, men det finns en tråd på HPGuiden.se där åtminstone några vaga antaganden kan göras kring höstens (2012) och vårens (2013) antagning.

HT12 Snackas det om att det slutade på 3,70x, en bekräftad kallad med 3,73.
VT13 Är det någon med 3,60 som blivit kallad.

Att läsa igenom tråden ger viss uppfattning kring vad som kan tänkas krävas för att bli kallad.

Inte omfattande, men åtminstone en fingervisning - i brist på annat.


Väl mött!

http://hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=9688.html
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Nils »

Den sist antagne HT'12 hade 5,675 när intervjupoängen räknats in;
3,675 utan?
ananas

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av ananas »

Hej!

Jag har blivit kallad till Umeå för intervju, har jämförelsetal 3,607. Betyder det att jag inte har en chans att komma in, trots full pott på intervjun? (3,607+1,5 blir ju bara 5,1)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Nils »

Poängskalan är numera 1-2-3, så det finns absolut en chans för antagning. :)
Gäst

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Gäst »

Jag ska på intervju till Umeå och har 3,6nånting i poäng, nu har jag höjt mig på högskoleprovet till hösten, är det någon som vet om/hur man kan göra för att det ska räknas med i poängen? Tror det kan vara avgörande eftersom jag ligger rätt så lågt..
Gäst

Re: Frågor angående statistiken för Umeås alternativa urval

Inlägg av Gäst »

Tror inte det är möjligt att räkna in hp-resultat från samma termin...
Skriv svar