Fungerar högskoleprovet?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Eli

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av Eli »

Med anledning av den här debattartikeln (och alla dess svar) så undrar jag om ni anser att högskoleprovet fungerar bra som urval för läkarprogrammet? Varför/varför inte?

Själv tyckte jag nog inte riktigt det innan jag började studera till läkare, men nu i efterhand kan jag se mer relevans i det. Men jag är inte helt säker på var jag står i frågan och tyckte det var intressant att höra hur ni på forumet tänker.

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/hogskol ... hantering/
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av Caidon »

Att endast gå på gymnasiebetyg missgynnar dem som inte presterar i kurser, högskoleprovet missgynnar dem som inte presterar i provsituationer. Båda systemen är orättvisa och något arbiträra. Grundproblemet är att vi inte har studieplatser nog för alla som vill studera och ett system behövs för att säga vem som får och vem som inte får påbörja utbildningen.

Bra som urval - vad är det vi söker? Är det personer som kommer att ta examen? Är det personer som skulle vara duktiga läkare? Är det dem som 'förtjänar' att få studera (vad det nu skulle innebära)?

Ekonomiskt är det fördelaktigt att ta bort högskoleprov och fokusera på dem med höga gymnasiebetyg som gärna nyligen tagit sin gymnasieexamen, möjligen grundskälet till att komvux och nu möjligen snart också högskoleprovet missgynnas. Snacket om att personer slutar prestera efter att dem fått ett högt resultat på högskoleprovet känns som båg, möjligt att den amerikanska studien som refereras i debattartikeln säger annorlunda men en faktisk studie i Sverige skulle vara intressant. Den svenska artikeln av dem två nämner att personer med höga gymnasiebetyg tenderar att prestera väl på högskoleprovet, men att sambandet inte är perfekt. Det är mer min uppfattning - redan högpresterande elever skriver bra resultat, men har än så länge inte stött på någon som sedan slutat satsa på gymnasiet. Är dock också väl medveten om att personliga anekdoter inte väger särskilt tungt, därav bör en faktisk utredning göras istället för att kalla på folks intuition i frågan.

Min slutsats är att om regeringen tar bort eller missgynnar högskoleprovet så är det förmodligen för ekonomisk vinning (personer ska tidigt ut i arbetslivet, inte kunna börja studera som 30-40-åringar och ta pension för tidigt), grundkriterier för vad som söks istället för att referera till att "personer får höga resultat och slutar satsa i gymnasiet" (Vad spelar det för roll, antagandes att dem slutför sin utbildning? Höga betyg för betygens skull?)
PILare

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av PILare »

:censur:

Han skriver bland annat att högskoleprovet inte tar hänsyn till personers erfarenheter, egenskaper eller passion för den utbildning hen söker till. Det gör inte heller betyg :censur: .

I min åsikt så berikar högskoleprovet läkarprogrammet med personer som ofta har haft en lite brokigare väg till sin utbildning. Det ger en mindre homogen läkarkår vilket i min åsikt är givande och nödvändigt.

Hela konceptet om att man skulle vara "mer värdig" som läkarstudent för att man kommit in på betyg tror jag är en farlig åsikt att ha. Ditt betyg i historia eller matte säger ingenting om hur bra du kommer bli som läkare eller hur väl du kommer att klara av läkarutbildningen. Det finns enormt duktiga, kompetenta och studiemotiverade studenter från samtliga antagningskvoter och mina egna iakttagelser efter ett år på läkarprogrammet visar inte på något form av "mönster" beroende på antagningskvot.

Antagningsprov och intervjuer, liknande systemet som finns i USA, tror jag de allra flesta är överens om skulle vara optimalt på alla sätt förutom penga- och tidsaspekten inblandat, vilket funkar i USA där studenter betalar miljontals kronor för sin utbildning.

:censur:
Senast redigerad av Nils den 15 apr 2016, 17:13, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: regel #1.
konsekvensredigering enligt regel #1

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av konsekvensredigering enligt regel #1 »

Tycker det är lite lågt att använda härskartekniker :censur: i en diskussion. Han vill uppenbarligen komma in på läkarprogrammet och är besviken över att han tycker att antagningen är orättvis. Han har skrivit en debattartikel och den ska man absolut bemöta sakligt om man inte håller med, men utan personliga påhopp. :censur:
gast

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av gast »

Hejsan. HP fungerar nog som ett sätt att hantera urval till högre utbildningar. Tycker dock att det har fått för stor andel. Systemet borde vara att betygen skall ha större betydelse än HP. Typ 70% BI kvot, 10% BII och 20% till HP. Moroten måste bli större att prestera i skolan, rätt från början. Men naturligtvis måste det finnas alternativ men de ska inte vara så dominerande som sagt.
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av Caidon »

gast - varför ska det vara en morot att prestera i skolan, rätt från början?
gast

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av gast »

Vi har en skola på 13 år som skall förbereda ungdomar till högre studier. Det måste vara det som är "main stream"! HP skall inte vara lika stort men ok man skall alltid kunna få en andra chans men som kvoterna är nu är det fel tycker jag!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Fungerar högskoleprovet?

Inlägg av Nils »

En aspekt av detta är att HP-kvoten brukade vara tudelad, där den ena halvan gav bonuspoäng (+0,5) till dem som hade minst 5 års arbetserfarenhet. När den halvan avskaffades av den borgerliga regeringen tillföll platserna den "rena" HP-kvoten, som alltså fick en dubbelt så stort andel av platserna som tidigare. Detta kan beskrivas som att högskoleprovets fokus på att vara en "andra chans" för eftergymnasiala ansökande minskade, samtidigt som det hp-baserade urvalet blev ännu mer tillgängligt för "gymnasiefärskingar".

Med tanke på den borgerliga regeringens fokus på betygssystemet och premierande av studieflit är det faktiskt lite intressant att de valde att låta HA-kvotens platser tillfalla HP-kvoten istället för att flytta dem till betygs- eller alternativkvoterna.
Skriv svar