Är extrema höjningar möjliga?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Cynikern
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 mar 2016, 23:55

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Cynikern »

Hej,

Är en person som tar studenten nu till våren. Fram tills nu har jag tänkt bli polis, men tanken på rutinarbete och förhållandevis låg komplexitet i arbetsuppgifterna gör mig mörkrädd och har fått mig att tänka om.

Problemet är nu då givetvis det uppenbara, mina betyg räcker inte för att bli antagen till läkarprogrammet, eftersom jag hela tiden haft fokus på Polishögskolan, som har 12-13 i antagningspoäng vilket har gjort att jag inte har ansträngt mig något alls i skolan. Sålunda tvingas jag bruka den genialiska andra chansen som vårt land erbjuder oss - högskoleprovet. Utöver att jag måste skriva ett mycket högt högskoleprov, måste jag också läsa in ett naturbasår, då jag saknar grundläggande behörighet, eftersom jag valde fel program.

Har skrivit HP en gång, 2014, och fick då något slags snittvärde om ca 1,0. Är inte säker på det exakta resultatet då jag aldrig kollat det, utan enbart beräknat det själv preliminärt m h a papper och text-tv precis efter provet.

Är varken korkad eller i nivå med Einstien, utan någonstans däremellan.

Till frågorna:
1. Faller det på sin orimlighet att man förväntar sig kunna skriva ett högt HP trots att man ligger kanske snäppet över medelbegåvning?
2. Är man "garanterad" plats om man uppnår minst det HP-resultatet som anges för resp. utb. på antagning.se?

Förstår givetvis att man inte skriver högt resultat mellan två prov och heller inte utan plugg men om man går in för det helhjärtat känns det ändå möjligt. Är jag ute och cyklar?

Dessutom, finns det andra möjliga sätt att komma in på, som inte enbart kräver ett högt HP?
KiarashB
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 dec 2015, 19:59

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av KiarashB »

1. Nej, det är inte orimligt. Det går att plugga sig till ett bättre HP-resultat.
2. Nej, du är inte garanterad en plats. Resultatet som krävs, för att bli antagen, varierar.

Om jag hade varit i din situation hade jag pluggat in min behörighet på komvux, helst distans. Det tar ungefär ett år och du får studiemedel under tiden, studiemedel som inte tas från din högskolepott. Och under den tiden du studerar in behörigheten för läkarprogrammet så pluggar du inför HP.
Det finns en möjlighet att komma in på KI genom PIL, då krävs det inte lika högt HP-resultat.
Senast redigerad av KiarashB den 02 mar 2016, 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Cynikern
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 mar 2016, 23:55

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Cynikern »

Ponera att det finns 100 platser. Fördelningen bland dem som tillsätts är mellan 1.7 och 1.9, vilket ger ett snitt på 1.8. Har jag minst 1.7 har jag alltså en chans att komma med, men enkel matematik avslöjar att om jag har över 1.7, tar jag någons plats då denne endast har 1.7 i resultat.

Om snittet är 1.8, vilket är vanligt förekommande, betyder det att folk som har både högre och lägre värde än så har kommit in. Min ståndpunkt är då att jag är garanterad plats så länge jag har högre värde än den som blivit antagen med lägst värde och på samma sätt konkurrerar med den som har lägst värde om jag nu skulle ha samma värde, exempelvis 1.7.

Förstår inte vad du menar med högskolepott. Pluggar ogärna på distans, är inte lagd så. Vad anbelangar pengar är det inte ett problem, lättare för mig att jobba extra ett år vid sidan av basåret än att plugga på distans och uppbära hela det ansvaret, samtidigt som jag ska ta del av det tilltänkta bidraget, eller vad det nu är som aves.
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

Söker dock fler svar, så den som har vettiga åsikter/erfarenheter är välkommen att kommentera!
NiIs

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av NiIs »

Finns även en liten bakväg om du har fullt omdöme från folkhögskola, men du får inte gå där om du har slutbetyg.
Denna plats slås också ut av hp.

Men ja, det är väl hp som är "rätt" väg att gå. Börja läsa ma3 eller ännu hellre repetera ma2. Repetera gamla prov på http://www.studeravidare.se
Du missade vårens prov om nu inte redan anmält dig.
Cynikern
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 mar 2016, 23:55

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Cynikern »

Har folk från folkhögskolan alltid förtur framför HP? De kan väl rimligtvis bara ta platser inom sin egen kvot?

Ja, har valt att spara 450 kr då jag ändå hade kuggat totalt.
gast

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av gast »

Det är inte att bränna pengar. Att skriva högskoleprovet ger dig övning till nästa tillfälle då du är bättre påläst. Du får nog börja ta detta på allvar om ditt gymnasiebetyg endast berodde på att du inte försökte.

Ps. intressant att alla människor med dåliga betyg och högskoleprov ser sig själva som mer begåvad än Svensson. :oskyldig:
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

Med tanke på att den tid jag investerat på att plugga i gymnasiet har uppgått till max 1h/vecka känns det så, ja För övrigt tyckte jag att jag var realistisk i min bedömning baserat på andra faktorer, som jag inte orkar redogöra för.

Delar dock din uppfattning om folks over-rating i allmänhet, oftast mycket komisk läsning. Mer finnes att läsa på https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

Alternativt kan man dra lärdom av citatet "Ju mer man vet, ju mindre vet man"

Apropå provet som sådant skriver jag hellre ut det gratis och gör det med äggklocka i efterhand, ser inte att några lärande effekter skulle utebli p g a detta.

/M
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

^Oj glömde logga in

/M/Cynikern
Siotis

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Siotis »

Förstår inte vad du menar med högskolepott. Pluggar ogärna på distans, är inte lagd så. Vad anbelangar pengar är det inte ett problem, lättare för mig att jobba extra ett år vid sidan av basåret än att plugga på distans och uppbära hela det ansvaret, samtidigt som jag ska ta del av det tilltänkta bidraget, eller vad det nu är som aves.
CSNs högskolepott räcker till tio terminer, läkarprogrammet är elva terminer långt.
Komvux/Folkhögskolepotten räcker till fyra terminer.(?)och rör inte högskolepotten.
Men pengar är inget problem för dig så det är skitsamma.
Har folk från folkhögskolan alltid förtur framför HP? De kan väl rimligtvis bara ta platser inom sin egen kvot?
Det är typ en plats reserverad åt folkhögskola. Massor med platser åt hpkvot.
Skriv svar