Högskoleprov ÖVNING

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av waterflash »

Hej allihopa!

Jag är nog inte lika bra på detta prov som alla andra här verkar, visst jag fick 20,00 i gymnasiet men inte hjälper det, när jag sätter mig där bland folket som skall skriva högskoleprovet så får jag någon sorts black out och måste läsa frågorna massa gånger, jag fick över 1,4 men under 1,6 mer säger jag inte;)

Mitt lilla resultat räcker dock inte varken för läkare eller något annat där HP verkar avgöra i slutänden, så snälla ALLA som har bra tips på hur man kan öva HP skriv det här!! Jag kommer läsa å suga åt mig all info...

Jag behöver få in rutin på alla delar; NOG, DTK, OOOORD, LÄS och ELF (finns inga fler va?)..

Har själv skrivit provet två gånger 1 ggn 2005 och 1 ggn nu sist, så borde väl finnas lite förhoppning att jag kan öva in och bli aningen bättre? Sen tycker att jag att utmaningar är kul, men behöver tips, internet, böcker vad som än går att använda skriv, vore verkligen snällt och dela med er av era erfarenheter!

Har ju ett halvår på mig till nästa gång...

/Daniella
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av Bjorkman »

Hej hej, den inställningen skall du nog inte ha och 1,5 är väl inte dåligt. Det är ju runt 90p va? Dessutom räcker det nog tillsammans med 20,00 ganska långt, speciellt inför HT 2010. :)

Har du bara skrivit det två gånger och fått 1,5 på har du alla förutsättningar att kunna förbättra det!

Vad jag tror kan vara bra är (men ta det med en nypa salt, jag har ju faktiskt bara skrivit 1,6.. :wink: ) och kommer föröka hinna inför nästa prov är:

* Beställ gamla högskoleprov, du kan göra det från Högskolorna som anordnar provet (adresser till den ansvarige finns någonstans på Studera.nu under Högskoleprovsdelen och Förberedelser eller något sånt). Jag fick precis fyra gamla prov från Högskolan i Halmstad och skall se om jag kan hitta fler i pappersformat från någon annan.
Det är ett bra sätt att öva alla delarna utom orden tror jag, du kommer in i "tänket" och får en känsla för det, blir snabbare och kommer att kunna stryka en del svarsalternativ då du kommer känna igen fällor (såsom svarsalternativ med politiskt inkorrekta svar etc.).
Många uppgifter i NOG-delen återkommer år efter år i olika varianter, exempelvis de med räta linjen/koordinater, ekvationer etc.

* Kika på hpguiden.se De har ganska gott om tips och strategier inför varje del. Tips om snabb huvudräkning för DTK-delen, NOG-delen, hur man skall tänka på svarsalternativen på LÄS-delarna etc. men framförallt en stor ORD-del. En sådan tjänst eller annat Ord-program tror jag är bra för att traggla ord, plugga ord från olika kategorier såsom juridiska ord, medicinska etc. och prefix, suffix, morfem - latinska och grekiska.
Just morfem är ju bra för även om du inte kan ordet kan du kanske en del av det, kan associera och gissa med bättre chans.

Just ORD-delen tror jag är bästa att öva inför på det sättet medans de andra delarna skall du läsa tips och strategier för och sedan öva, öva, öva!
Kolla vad du ofta gör fel på, ofta tänker man fel eller missuppfattar frågan. Jag slarvade exempelvis otroligt mycket senaste provet och läste många frågor slarvig, exempelvis när de frågade efter andelar läste jag det som antal och tvärtom. Gör ju att man kan behöva olika uppgifter för lösningen..
På DTK läste jag 4,173 (eller vad det var, ni vet -sista uppgiften.. :wink: ) som 4173. I svenskan är det väl inga kommatecken vid tusental? :roll: Sånt får man inte göra, slarvfel, vi har inte råd med det när vi skall upp i toppen så sådana "regler" måste man också ha fullständig koll på.

Ta också och tänk över vad du är bra på men framförallt tappar på. Läser du snabbt eller långsamt? Slarvigt eller noggrannt? Vet att jag själv ibland inte tar upp allt när det är en tråkig test. På HP´t måste man vara fokuserad under de 50 minuterna ochha en bra lästeknik.. Det vet jag att jag måste arbeta med, kan gott läsa liite långsammare men bli bättre på att ta ut det viktiga.
På DTK-behöver jag bli snabbare, är alldeles för långsam där och speciellt på att förstå frågorna - den texten kan vara ganska krånglig men om man vet vad de undrar brukar det gå ganska fort.
Fråga dig sådana frågor själv, vad du behöver förbättra, du kan nog hitta ett mönster. :)

Vad skall du göra i höst, du jobbar va? Då har du nog ganska gott om tid att öva men börja med att få hem så många gamla prov du kan.
Tänk dock på att vi har ju typ samma antal rätt (jag har som bäst fått 96 tror jag) så ligger på samma nivå. Så fler tips från de i toppen är nog välkommet. :wink:

Lycka till och kika även på forumet på hpguiden!
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av Andreas »

Det finns gamla högskoleprov på den officiella hemsidan på umu.se samt interaktiva prov på studera.nu. Känner du att det inte räcker så går det att beställa prov från 96-99 också, via en högskola.
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av Andreas »

Mitt inlägg ovan blev redigerat pga. regelbrott. Det går att få tag på prov från 2000 och framåt i PDF-format om du inte väldigt gärna vill ha prov i pappersformat. Proven i pappersformat dock går förmodligen inte att få tag på utan att det kostar.
Senast redigerad av Andreas den 17 apr 2009, 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av Bjorkman »

Jodå, se mitt inlägg ovan - jag fick senast förra veckan fyra originalprov i pappersformat från Högskolan i Halmstad hemskickade gratis.
Skall se om jag kan hitta e-postadresserna där du beställer dem. :)

Edit:

https://www.studera.nu/studera/337.html

Det säger iofs att man kan beställa gamla prov mot en expeditionsavgift där. Jag behövde dock inte betala något och vet inte hur mycket andra skolor kan ta i betalt.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av Bjorkman »

Hejsan igen, jag har kollat lite mer om HP-proven, hur man kan beställa gamla prov. Skickade en förfrågan till Halmstad Högskola. Från dem fick jag fyra gamla prov, ett från 2004, 2005, 2006 och 2007.

Från Högskolan i Jönköping fick jag detta svar:
Hej Tobias,

I första hand skickar vi från Högskolan i Jönköping ett gammalt högskoleprov till de som bor i Jönköpings län. Jag skickar ett ex till dig från höstprovet 2008.

Med vänliga hälsningar
Borås:
Hej, Vi kan till en kostnad av 50:- (porto) skicka hem ett gammalt prov tilldig. Det blir då ett slumpvis utvalt prov. Vi har inte så många årsparade. mvh
Och Göteborg:
Hej Tobias!
Två gamla högskoleprov är på väg till den adress du angett nedan.

Vänliga hälsningar
Så, förutsatt att Halmstad och Göteborg skickar till hela landet hade jag hört av mig till dem.. :wink:
Skall se om Stockholms Universitet har fler gamla och vill skicka till mig ocks, hehe..
Var bor du Daniella, Stockholm?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av waterflash »

Hej igen:=)


Jag var inne på umeås hemsida, det är ju dem som står som arrangörer för HP provet, dem skickar hem alla från 98? och framåt för 25 kr per ex.

Jag bor i Göteborg, men hörde av mig till dem och dem hade ju bara typ 1 ex, och det hjälper inte, man behöver ju en mängd olika. Skall testa HP guidens upplägg också, men måste hitta motvationen att faktiskt öva, hur övar man på ord liksom?

Hur övar du?:=)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av Bjorkman »

Aha, Umeå Universitet har lite fler prov då.. Schysst!

Jag hann inte öva något denna gången men på orden blir det nog HP-guiden nästa gång, köra lite då och då. Har jag då också VIP-medlemsskapet kör jag nog de andra delarna där också lite i höst men även gamla prov.

Hade varit kul att höra hur de som ökat riktigt bra fixade det, typ emepzar fick väl 2,0 nu? :)

Skall nog öva på att slarva mindre med förresten, hehe..
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av empezar »

Jag gjorde alla gamla prov jag fick tag på under omständigheter som liknade de på provdagen, och lärde mig alla ord på hpguidens forum (dock inte tillräckligt bra, för jag missade tre till fem ord).

Noggrannhet och tur gjorde att jag klarade att få 109 (förhoppningsvis 2,0).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
icaros
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:10

Re: Högskoleprov ÖVNING

Inlägg av icaros »

Jag använde mig av hpg och www.ordprov.se för att öva ord. Köpte också Bonniers ordlista. Använde inte den något till förra provet, men tänker nu innan nästa göra en egen lista med de orden jag inte kan med exempelmeningar och sånt. Använde ne.se när jag övade ord för att jag tyckte att vissa ord inte förklarades tillräckligt.
I Lund där jag bor kan man låna alla gamla högskoleprov från 97 och framåt. Dock bara en vecka, men det är ju tillräckligt för att öva. Själv scannade jag in alla jag lånade. Tråkigt nog har en massa idioter kladdat i dem med blyerts, bläck och överstrykningspenna, allt de kunde komma på helt enkelt. De som kladdar i biblioteksböcker borde få böter för klotter och vandalisering! Det är public property för i helsike!
Annars kan jag också rekommendera hpg. Boken "Den kompletta guiden till Högskoleprovet" kan nog också vara bra att bläddra igenom. Dock är den ganska basal så köp den inte utan använd bibliotekets om de har en.
Skriv svar